Opel GT: opwindend design, klassieke sportwagenlay-out
(3/10/2006)
De wereldpremière van de nieuwe Opel GT op de Autosalon van Genève
heeft inmiddels vele positieve reacties losgemaakt. Ongetwijfeld zal
ook de prijs van deze oogverblindende roadster dat doen. In Nederland
zal deze moderne interpretatie van de legendarische sportwagen te koop
zijn vanaf 39.450 euro.
âVoor die prijs biedt de Opel GT naast zijn adembenemende design meer
opwinding dan elke andere sportieve roadsterâ, aldus Alain Visser,
Executive Director, European Marketing Opel. De nieuwe Opel GT komt in
de lente van 2007 beschikbaar voor de Nederlandse markt.
Opel brengt de GT-legende met deze gloednieuwe, oogverblindende,
tweezits sportwagen opnieuw tot leven. De sensationele, scherpe
lijnen en de klassieke achterwielaangedreven architectuur werden
geïnspireerd op het succes van de originele versie (1968 â 1973).
âDe GT is een krachtige aanvulling op ons programma aantrekkelijke
nicheproducten en hij versterkt bovendien de aantrekkingskracht van
het nieuwe Opel-imago," aldus Carl-Peter Forster, Chairman van GM
Europe. âMet de Tigra TwinTop, de Astra TwinTop en de nieuwe Opel GT
beschikken we over drie zeer verschillende modellen die elk op hun
manier open rijplezier op het hoogste niveau bieden.â
De nieuwe Opel GT biedt een heleboel rijplezier dankzij de voorin
geplaatste motor en de achterwielaandrijving, een combinatie die
garant staat voor een uitgebalanceerde gewichtsverdeling, dankzij de
lange wielbasis (2.415 mm) en de 260 pk sterke 2-liter ECOTEC
turbomotor met directe benzine-injectie. Daarmee accelereert de nieuwe
GT in minder dan zes seconden vanuit stilstand naar 100 km/u en haalt
hij een topsnelheid van ruim 230 km/uur.
Een andere funfactor is de stoffen kap die kan worden neergeklapt om
het cabrioplezier te bieden dat de eigenaars van de eerste GT uit 1968
tot 1973 moesten ontberen. Het dak verdwijnt volledig onder een
afdekking waardoor het sportieve silhouet van de GT, met de korte
overhang en de ver uit elkaar geplaatste 18 inch wielen, extra tot
zijn recht komt.
De ontwikkeling van de nieuwe Opel GT is een uitstekend voorbeeld van
de transcontinentale samenwerking binnen GM. Het design werd
geïnspireerd op de VX Lightning concept car die in mei 2003 door de
GM Advanced Design Studio in het Engelse Birmingham werd ontworpen ter
gelegenheid van de 100^ste verjaardag van het merk Vauxhall. De nieuwe
GT zal van de band rollen in het Amerikaanse Wilmington (Delaware)
waar ook zijn zustermodellen, de Pontiac Solstice en de Saturn Sky,
worden geproduceerd.
Atletische lijnen en korte overhang: een spectaculair ontwerp
Vanaf de eerste aanblik maakt de Opel GT duidelijk dat hij een
raszuivere sportroadster is: de scherpe, strakke lijnen en vloeiende
oppervlakken geven hem een dynamische uitstraling. De voorkant wordt
gedomineerd door de uitgesproken kromming in de spatborden en de
stoere chroomstrip met het Opel-logo. De lange, vooraan scharnierende
motorkap draagt uiteraard de bekende Opel-vouw.
De GT uit zijn sportieve karakter ook door zijn proporties
(lengte/breedte/hoogte: 4.091/1.813/1.274 mm), zijn korte overhang en
zijn 18 inch wielen op de vier uiterste hoeken van de carrosserie.
Wanneer men de kap opent, verdwijnt die volledig onder een afdekking
om het roadsterkarakter van de GT te benadrukken. Andere
aantrekkelijke stijlelementen zijn de uitspringende dimlichten en
grootlichten met halogeenreflectoren.
De ergonomisch ontworpen cockpit werd bedacht met chroomomrande
wijzerplaten voor de snelheid, het toerental en de brandstofmeter.
Kwalitatieve stoffen, pianozwarte lak en chroom benadrukken samen met
de optionele lederen stoelen de moderne uitstraling. De mooie grote
ronde bedieningsknoppen voor de lichten en de luchtverdeelschakelaars
wijzen eveneens op de aandacht die de GT-ontwerpers aan de details
besteedden.
Pittige reacties en sportwagenprestaties: de rechtstreeks ingespoten
turbomotor
Het hart van de nieuwe Opel GT is de krachtigste productiemotor in het
ECOTEC- programma. De turbomotor werd ontwikkeld door
GM-Powertrain-ingenieurs in de Verenigde Staten en Europa en is nauw
verwant met de rechtstreeks ingespoten 2,2-liter ECOTEC turbomotor met
benzine-injectie in de Vectra en de Signum. Uit zijn cilinderinhoud
van twee liter levert hij een vermogen van 191 kW/260 pk en een
maximumkoppel van 350 Nm, dat beschikbaar is vanaf 2.500 t/min.
Dankzij de directe benzineinjectie-technologie produceert de
ECOTEC-motor meer vermogen zonder daarbij meer te verbruiken dan een
motor met kleinere cilinderinhoud en klassieke inspuiting.
De 2-liter ECOTEC turbomotor onderscheidt zich door een variabele
kleptiming, een âdual-scrollâ turbocompressor en een interkoeler. Net
als de variabele nokkenastiming komt dit type turbo, dat dicht in de
buurt komt van de turbo in de Vectra en de Signum V6, de respons van
de motor ten goede. Het resultaat is een overvloedig koppel vanaf de
laagste toerentallen.
Technische hoogtepunten van de nieuwe 2-liter ECOTEC turbomotor:
* Krukas in gesmeed staal
* Krukasstangen in gesmeed staal
* Zuigers met olietoevoer in gegoten aluminium
* Sproeierkoeling voor zuigers
* Twee tegengesteld draaiende balansassen
* Dual-scroll turbocompressor
* Compressieverhouding van 9,2:1
* Aluminium cilinderkop met natriumgekoelde uitlaatkleppen
* Door de motor aangedreven hogedrukpomp
* Brandstofrail met variabele druk
BedrijfsautoRAI.nl
AutoRai