Gemeente Delft
Vijf architecten uitgenodigd voor ontwerp stadskantoor
Vijf architecten mogen een schetsontwerp maken voor het nieuwe stadskantoor van Delft, waar het nieuwe NS-station onderdeel van uit maakt. De vijf zijn geselecteerd uit 35 bureaus die zich eerder dit jaar hiervoor hebben aangemeld.
De eerste selectie is gemaakt op basis van gegevens die de bureaus hebben aangeleverd, waaronder informatie over relevante projecten die ze in de afgelopen jaren hebben gerealiseerd. Bij de keuze is vooral gekeken of de architecten een dergelijke ingewikkelde ontwerpopgave aankunnen. Ook is meegewogen of de bureaus ervaring hebben met het ontwerpen van gebouwen die passen in een historische binnenstedelijke omgeving.
De geselecteerde bureaus zijn: Kraaijvanger . Urbis (Rotterdam), Mecanoo Architecten (Delft), OMA (Rotterdam), Rudy Uytenhaak Architectenbureau (Amsterdam) en Soeters Van Eldonk Ponec (Amsterdam).
Deze vijf bureaus hebben inmiddels een uitnodiging gekregen om voor 1 mei hun ideeën voor het nieuwe gebouw uit te werken en een aanbieding te doen. Na een presentatie van de ingediende voorstellen maakt de selectiecommissie in de loop van 2006 een keuze. Bij de afweging kijkt de commissie naar onder meer kwaliteit, de vormgeving in relatie tot de locatie, de kosten, de constructieve uitwerking en de duurzaamheid van elk ontwerp. De gemeenteraad en ook de inwoners van Delft worden betrokken bij het keuzeproces. Naar verwachting kan de selectiecommissie in september een architect voordragen aan het college van burgemeester en wethouders. Na gunning van de opdracht kan die architect aan de slag met het uitwerken van het bouwplan.
De selectiecommissie bestaat uit de burgemeester, de wethouder vastgoed, drie vertegenwoordigers van de ambtelijke organisatie, prof. Joan Busquets als stedenbouwkundige van de Spoorzone, en de Spoorbouwmeester, namens NS en ProRail.
Het stadskantoor gaat onderdak bieden aan de medewerkers van de gemeente. In de nieuwbouw komen kantoren, die nu nog verspreid zijn over de stad. Ook de gemeentelijke loketten verhuizen hierheen. Het stadskantoor wordt gecombineerd met de hal van het nieuwe NS-station Delft. De nieuwbouw komt aan de noordkant van het Stationsplein (aan de kant van de Houttuinen), grotendeels boven de spoortunnel.
De bouw van het station en het stadskantoor begint in 2009. De planning is erop gericht dat het station in 2011 klaar is, wanneer de eerste treinen door de nieuwe tunnel rijden. Naar verwachting is het stadskantoor in 2013 helemaal af.
De aanbesteding van de bouw van de spoortunnel gebeurt later dit jaar, door ProRail. De bouw van de tunnel kan gegund worden medio 2007, waarna de bouw begin 2008 start.
De uitvoering van het project Spoorzone is mogelijk dankzij investeringen van de ministeries van Verkeer en Waterstaat en VROM, de provincie Zuid-Holland, het stadsgewest Haaglanden, de gemeente Delft en de private partijen NS Vastgoed en Ballast Nedam.
Gemeente Delft