Dreigende bouwstop AWBZ-sectoren
Kamerstuk, 9-3-2006
De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
DBO-CB-U-2657590
9 maart 2006
Aanleiding
Op 14 december 2005 ontving uw Kamer een brief van Stichting De Goede
Zorg te Apeldoorn. In deze brief sprak genoemde Stichting haar
verontrusting uit over het gedurende een periode van 16 maanden
verzamelen van ingediende bouwaanvragen teneinde beoordeling en
prioritering aan de hand van nog nader op te stellen criteria mogelijk
te maken. De Goede Zorg geeft aan dat dit voor hen betekent dat de
plannen voor vervangende nieuwbouw van één van hun woonzorgcentra
(Avondzon te Apeldoorn) en de ontwikkeling van vernieuwbouwplannen
voor twee andere woonzorgcentra stil komen te liggen. Genoemde
Stichting geeft aan dat dit zou neerkomen op een zogenoemde bouwstop.
Zij geven de Staatssecretaris in overweging om bij de besluitvorming
over het invoeringstraject van de WTZi, alle plannen die bij het
College bouw zorginstellingen (Cbz) zijn ingediend, alsmede alle in
ontwikkeling zijnde plannen die voor 1 april 2006 nog worden
ingediend, op basis van de Wet ziekenhuisvoorzieningen (WZV) af te
wikkelen.
Procedure bouwprioriteiten voormalige Wet ziekenhuisvoorzieningen
(WZV)
Sinds 1991 is er (binnen de WZV) sprake van een
exploitatiekostenplafond. De kaders hiervoor worden jaarlijks achteraf
geïndexeerd aan de hand van de gemeten prijsontwikkelingen. Deze
kaders leggen een beperking op aan de omvang en samenstelling van het
bouwprogramma en aan de termijn waarop gewenst planning- en bouwbeleid
kan worden geëffectueerd. Het bouwprogramma beslaat een periode van
vier jaar, waarbij ongeveer tweejaarlijks wordt geactualiseerd. De
laatste bouwprioriteitenlijst (onder de WZV) voor de Geestelijke
Gezondheidszorg is gepubliceerd in december 2005. Voor de sectoren
Verpleging en Verzorging en Gehandicaptenzorg vindt deze publicatie
binnenkort plaats.
Procedure bouwprioriteiten Wet Toelating Zorginstellingen (WTZi)
Sinds 1 januari 2006 is de WTZi van kracht. De toelating van
instellingen waarbij sprake is van bouw, vindt binnen de WTZi plaats
volgens het systeem van een tweejaarlijkse prioriteitsstelling. Nadat
de minister over aanvragen advies heeft ingewonnen bij o.a. het Cbz,
toetst hij de aanvraag aan de beleidsregels van artikel 4 WTZi en aan
het bouwkader. De systematiek van het exploitatiekostenplafond is
dezelfde als onder de WZV. In de beleidsregels artikel 4 WTZi zijn
criteria opgenomen waarmee aanvragen om een (wijziging van de)
toelating kunnen worden geprioriteerd en waarmee het bouwprogramma
periodiek kan worden vastgesteld.
Met behulp van deze criteria wordt bepaald of een bouwinitiatief in
aanmerking komt voor plaatsing op de bouwprioriteitenlijst, en of het
betreffende initiatief sneller gerealiseerd moet worden dan andere
initiatieven. Door op deze wijze prioriteiten te stellen ontstaat een
rangorde van bouwinitiatieven waarin, in het geval van budgettaire
schaarste, wordt aangegeven waar het meeste behoefte aan is.
Dienen alle initiatieven de vaststelling van de bouwprioriteitenlijst
(in 2008) af te wachten?
Het antwoord op de vraag of alle initiatieven de vaststelling van de
bouwprioriteitenlijst af dienen te wachten is nee. Indien een
initiatief:
a. betrekking heeft op uitbreiding van capaciteit, zal het initiatief
in het kader van de aanpak wachtlijsten op de bijhorende
bouwprioriteitenlijst (dat geen exploitatiekostenplafond kent) worden
geplaatst en kan na afgifte van de toelatingswijziging en de
vergunning door het Cbz gestart worden met de bouw. Bovenstaande geldt
niet voor uitbreiding van verzorgingshuiscapaciteit;
b. op een eerdere bouwprioriteitenlijst is opgenomen, kan na afgifte
van de toelatingswijziging door VWS en de vergunning door het Cbz
gestart worden met de bouw. Dit geldt ook indien in het verleden het
initiatief bijvoorbeeld opgenomen is geweest op een zogenaamde
provincielijst en om deze reden niet opgenomen kon worden op de
bouwprioriteitenlijst (voorkoming dubbele financiering). Bij deze
provinciale projecten zal nog wel een nieuwe aanvraag moeten worden
ingediend. Voornoemde ter voorkoming dat er op basis van de toen
geldende (maar thans verouderde) bouwnormen een nieuw (maar wel
bouwkundig-functioneel verouderd) gebouw wordt neergezet;
c. in een eerder stadium (onder de WZV) een verklaring met
uitstelpassage heeft gekregen in verband met overschrijding van het
bouwkader, heeft dit initiatief voorrang op projecten zonder
uitstelpassage en zal voor deze initiatieven, zodra het bouwkader voor
de komende tweejaarlijkse prioriteitscyclus bekend is, de
uitstelpassage worden opgeheven en kan na afgifte van de
toelatingswijziging en de vergunning door het Cbz gestart worden met
de bouw. Overigens zullen onder de WTZi geen toelatingswijzigingen
worden afgegeven met uitstelpassages;
d. betrekking heeft op oranje en/of rood scorende plaatsen, zullen
conform de toezeggingen, deze initiatieven met voorrang worden
afgehandeld en kan na afgifte van de toelatingswijziging en de
vergunning door het Cbz worden gestart met de bouw. In de
gehandicaptenzorg en de geestelijke gezondheidszorg geldt dit voor
alle oranje-/roodscorende plaatsen (ongeacht de reden waarom zij
oranje/rood scoren). In de sector verpleging en verzorging geldt dit
voor de afbouw van meerbedskamers (drie of meer personen op één
kamer).
Algemeen geldt dat indien een initiatief meerdere onderdelen bevat,
ieder onderdeel wordt beoordeeld op basis van de voor dat onderdeel
geldende criteria. Bij het ontwikkelen van plannen zal daar door de
aanvrager rekening mee worden gehouden. Hierdoor is het niet mogelijk
dat een initiatief dat op zichzelf geen prioriteit heeft, door
toevoeging van een onderdeel dat wel prioriteit heeft, boven aan de
prioriteitenlijst komt te staan c.q. versneld zal worden afgehandeld.
Beoordeling casus
Bij de beoordeling van de casus is uitgegaan van de door de aanvrager
en door het Cbz aangeleverde (en bevestigde) informatie:
Initiatief Bijzonderheden Stand van zaken Afhandeling onder WTZi
Vervangende nieuwbouw WZC Avondzon Opgenomen op provinciale
prioriteitenlijst Vernieuwde aanvraag in behandeling Na afgifte
toelatingswijziging/ vergunning kan met bouw worden gestart (conform
b., met restrictie genoemd onder algemeen)
Vervangende nieuwbouw WZC De Veenkamp Oranje scorende plaatsen
Opgenomen in LTHP, nog in planstadium, indieningsdatum nog niet bekend
Indien aanvraag wordt ingediend en betrekking heeft op afbouw van
meerbedskamers, kan na afgifte toelatingswijziging/vergunning met bouw
worden gestart (conform d. met restrictie genoemd onder algemeen)
Vervangende nieuwbouw WZC De Matenhof Groen scorende plaatsen
Opgenomen in LTHP, nog in planstadium, indieningsdatum nog niet bekend
Indien aanvraag voor 1 mei 2007 wordt ingediend zal aanvraag worden
meegenomen in tweejaarlijkse prioriteitsstelling
Resumerend kan worden gesteld, en dit is door De Goede Zorg
telefonisch bevestigd, dat indien het traject als bovenstaande wordt
doorlopen de plannen binnen de WTZi geen vertraging oplopen en van een
bouwstop geen sprake is.
De Goede Zorg doet ter oplossing van het door hen geconstateerde, maar
thans niet meer herkende probleem, het voorstel om voor alle plannen
die bij het Cbz zijn ingediend, alsmede alle in ontwikkeling zijnde
plannen die voor 1 april 2006 nog worden ingediend, op basis van de
Wet ziekenhuisvoorzieningen (WZV) af te wikkelen. Kijkende naar de
casus en de beoordeling daarvan onder de WTZi:
1. is dit feitelijk niet meer noodzakelijk;
2. had beoordeling onder de WZV hetzelfde resultaat opgeleverd met
eenzelfde doorloop-/ beoordelingstijd;
3. kent de WTZi en kende de WZV eenzelfde exploitatiekostenplafond,
met eenzelfde werking en dezelfde financiële (on)mogelijkheden;
4. kent de WTZi een meer frequente prioriteringscyclus in vergelijking
met de WZV en biedt daarmee meer duidelijkheid en houvast.
De Staatssecretaris van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
drs. Clémence Ross-van Dorp
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport