European Union



IP/06/281

Brussel, 9 maart 2006

Commissie keurt een mededeling goed inzake maatregelen om de Europese vissersvloten weer economisch rendabel te maken

De Europese Commissie heeft vandaag een mededeling goedgekeurd over de wijze waarop de economische situatie in de visserijindustrie kan worden verbeterd. In het document wordt een analyse gemaakt van de oorzaken van de huidige economische moeilijkheden waarmee een aantal Europese vissersvloten te kampen heeft - en die nog verergerd zijn door de recente stijging van de brandstofprijzen -, en worden mogelijke maatregelen voorgesteld om problemen te verhelpen. In de eerste plaats geeft de Commissie aan welke reddings- en herstructureringssteun de lidstaten in het kader van de voorschriften inzake steunmaatregelen van de Staten kunnen verlenen om ondernemingen in moeilijkheden te helpen hun activiteiten bij te sturen en weer voor een gezondere economische basis te zorgen. Vervolgens wordt aandacht besteed aan de op de lange termijn vereiste maatregelen om een duurzaam herstel van de Europese visserijindustrie in haar geheel mogelijk te maken.

Volgens Joe Borg, Europees Commissaris voor Visserij en Maritieme Zaken, heeft de Commissie geluisterd naar de oproep die door lidstaten en belanghebbenden is gedaan om de economische problemen van de vissersvloten in het kader van de Europese Unie aan te pakken. Daarbij moet ervoor worden gezorgd dat ondernemingen die in moeilijkheden verkeren, de nodige steun krijgen om weer economisch leefbaar te worden, zonder dat het streven naar een duurzame visserij daardoor wordt ondermijnd. In de mededeling wordt uiteengezet hoe een en ander kan worden verwezenlijkt.

De rentabiliteit van de Europese vissersvloten is sterk aangetast door het leegvissen van een aantal visbestanden, waarvoor momenteel langetermijnherstelplannen zijn vastgesteld; de sector is daardoor zeer gevoelig geworden voor elke vorm van kostenstijging. De toekomst van de visserijsector hangt derhalve af van gezondere visbestanden die op duurzame wijze worden bevist, teneinde een betere opbrengst voor de betrokken vloten te garanderen.

Reddings- en herstructureringssteun

In de mededeling onderzoekt de Commissie zorgvuldig alle mogelijkheden om de sector op de korte termijn te helpen, dit in het kader van de communautaire regelgeving inzake steunmaatregelen van de Staten. Uiteengezet wordt op welke wijze de huidige richtsnoeren inzake reddings- en herstructureringssteun voor de visserijindustrie kunnen worden toegepast. De Commissie is bereid om alle nationale reddings- en herstructureringssteunregelingen die door de lidstaten worden ingediend in de eerste twee jaar na de bekendmaking van de mededeling, te onderzoeken. Reddingssteun is steun op korte termijn die kan worden verleend voor een periode van ten hoogste zes maanden.

Deze steun hoeft niet te worden terugbetaald indien een herstructureringsplan wordt ingediend en goedgekeurd waarin wordt vastgelegd op welke wijze de betrokken onderneming of groep van ondernemingen zich zal reorganiseren om een duurzame rentabiliteit te herstellen.

Een dergelijke herstructurering kan met zich brengen dat vissersvaartuigen worden aangepast of opgelegd. Gezien de bijzondere omstandigheden is de Commissie ook bereid bepaalde soorten steun voor modernisering en uitrusting van vaartuigen in overweging te nemen die normaal niet zouden worden toegestaan in het kader van het gemeenschappelijk visserijbeleid; het gaat hierbij op eenmalige bijstand om de ondernemingen te helpen hun kosten te drukken, op de uitdrukkelijke voorwaarde dat dit niet resulteert in een stijging van de totale visserijinspanning en vangstcapaciteit. De communautaire steun kan ook worden aangewend in het kader van de reddings- en herstructureringsrichtsnoeren.

Subsidiabele maatregelen omvatten:
* een eerste wijziging van vistuig die resulteert in een brandstofbesparende visserijmethode;

* de aankoop van apparatuur voor een efficiënter brandstofgebruik, bijvoorbeeld econometers;

* een vervanging van de motor, op voorwaarde dat,
* voor vaartuigen met een lengte over alles van minder dan 12 m die geen gesleept vistuig (trawls, korren) gebruiken, de nieuwe motor ten hoogste hetzelfde vermogen heeft als de oude,
* voor alle andere vaartuigen met een lengte over alles van maximaal 24 m, de nieuwe motor ten minste 20% minder vermogen heeft dan de oude,

* voor trawlers met een lengte over alles van meer dan 24 m, de nieuwe motor ten minste 20% minder vermogen heeft dan de oude en het vaartuig overschakelt op een brandstofbesparende visserijmethode.

De Commissie verwacht dat de lidstaten de herstructureringssteun vooral zullen aanwenden in de trawlvisserij. Dat geldt vooral voor die vlootsegmenten die op demersale soorten (die dichtbij de zeebodem leven) vissen met gesleept vistuig, aangezien het brandstofverbruik bij deze visserijmethode zeer hoog ligt en de rentabiliteit in deze deelsector sterk is aangetast door de geringere vangsten en de hogere kosten.

Maatregelen op de lange termijn

Op de lange termijn streeft de Commissie naar een productieve, rendabele en duurzame visserij voor de Europese vissersvloot. Daarom worden in de mededeling ook andere maatregelen en initiatieven voorgesteld die door de Commissie in nauwe samenwerking met de belanghebbenden en de lidstaten zullen worden uitgevoerd. Het gaat hierbij om:

* de geleidelijke totstandbrenging van een langetermijnbeheer van de visserij, met met inachtneming van de maximale duurzame vangst ("maximum sustainable yield - MSY), overeenkomstig de internationale verbintenissen die zijn aangegaan tijdens de in Johannesburg gehouden Wereldtop inzake duurzame ontwikkeling;
* verdere vooruitgang bij de tenuitvoerlegging van een meer participatief bestuur, met name via de verdere oprichting van regionale adviesraden en ad hoc-vergaderingen;
* verdere herstructurering van de Europese vloot, en steun voor de diversificatie van de economische activiteit in kustgebieden, via het toekomstige Europese Visserijfonds;

* versterkte controles in de strijd tegen illegale, niet-aangegeven en niet-gereglementeerde visserij (IUU-visserij);
* verbeterde marktmechanismen om de financiële opbrengsten van de vangsten te vergroten;

* bevordering van onderzoek naar visserijtechnieken die energiebesparend en milieuvriendelijk zijn.

Zie memo 06/110