IP/06/281
Brussel, 9 maart 2006
Commissie keurt een mededeling goed inzake maatregelen om de Europese
vissersvloten weer economisch rendabel te maken
De Europese Commissie heeft vandaag een mededeling goedgekeurd over de
wijze waarop de economische situatie in de visserijindustrie kan
worden verbeterd. In het document wordt een analyse gemaakt van de
oorzaken van de huidige economische moeilijkheden waarmee een aantal
Europese vissersvloten te kampen heeft - en die nog verergerd zijn
door de recente stijging van de brandstofprijzen -, en worden
mogelijke maatregelen voorgesteld om problemen te verhelpen. In de
eerste plaats geeft de Commissie aan welke reddings- en
herstructureringssteun de lidstaten in het kader van de voorschriften
inzake steunmaatregelen van de Staten kunnen verlenen om ondernemingen
in moeilijkheden te helpen hun activiteiten bij te sturen en weer voor
een gezondere economische basis te zorgen. Vervolgens wordt aandacht
besteed aan de op de lange termijn vereiste maatregelen om een
duurzaam herstel van de Europese visserijindustrie in haar geheel
mogelijk te maken.
Volgens Joe Borg, Europees Commissaris voor Visserij en Maritieme
Zaken, heeft de Commissie geluisterd naar de oproep die door lidstaten
en belanghebbenden is gedaan om de economische problemen van de
vissersvloten in het kader van de Europese Unie aan te pakken. Daarbij
moet ervoor worden gezorgd dat ondernemingen die in moeilijkheden
verkeren, de nodige steun krijgen om weer economisch leefbaar te
worden, zonder dat het streven naar een duurzame visserij daardoor
wordt ondermijnd. In de mededeling wordt uiteengezet hoe een en ander
kan worden verwezenlijkt.
De rentabiliteit van de Europese vissersvloten is sterk aangetast door
het leegvissen van een aantal visbestanden, waarvoor momenteel
langetermijnherstelplannen zijn vastgesteld; de sector is daardoor
zeer gevoelig geworden voor elke vorm van kostenstijging. De toekomst
van de visserijsector hangt derhalve af van gezondere visbestanden die
op duurzame wijze worden bevist, teneinde een betere opbrengst voor de
betrokken vloten te garanderen.
Reddings- en herstructureringssteun
In de mededeling onderzoekt de Commissie zorgvuldig alle mogelijkheden
om de sector op de korte termijn te helpen, dit in het kader van de
communautaire regelgeving inzake steunmaatregelen van de Staten.
Uiteengezet wordt op welke wijze de huidige richtsnoeren inzake
reddings- en herstructureringssteun voor de visserijindustrie kunnen
worden toegepast. De Commissie is bereid om alle nationale reddings-
en herstructureringssteunregelingen die door de lidstaten worden
ingediend in de eerste twee jaar na de bekendmaking van de mededeling,
te onderzoeken. Reddingssteun is steun op korte termijn die kan worden
verleend voor een periode van ten hoogste zes maanden.
Deze steun hoeft niet te worden terugbetaald indien een
herstructureringsplan wordt ingediend en goedgekeurd waarin wordt
vastgelegd op welke wijze de betrokken onderneming of groep van
ondernemingen zich zal reorganiseren om een duurzame rentabiliteit te
herstellen.
Een dergelijke herstructurering kan met zich brengen dat
vissersvaartuigen worden aangepast of opgelegd. Gezien de bijzondere
omstandigheden is de Commissie ook bereid bepaalde soorten steun voor
modernisering en uitrusting van vaartuigen in overweging te nemen die
normaal niet zouden worden toegestaan in het kader van het
gemeenschappelijk visserijbeleid; het gaat hierbij op eenmalige
bijstand om de ondernemingen te helpen hun kosten te drukken, op de
uitdrukkelijke voorwaarde dat dit niet resulteert in een stijging van
de totale visserijinspanning en vangstcapaciteit. De communautaire
steun kan ook worden aangewend in het kader van de reddings- en
herstructureringsrichtsnoeren.
Subsidiabele maatregelen omvatten:
* een eerste wijziging van vistuig die resulteert in een
brandstofbesparende visserijmethode;
* de aankoop van apparatuur voor een efficiënter brandstofgebruik,
bijvoorbeeld econometers;
* een vervanging van de motor, op voorwaarde dat,
* voor vaartuigen met een lengte over alles van minder dan 12 m die
geen gesleept vistuig (trawls, korren) gebruiken, de nieuwe motor
ten hoogste hetzelfde vermogen heeft als de oude,
* voor alle andere vaartuigen met een lengte over alles van maximaal
24 m, de nieuwe motor ten minste 20% minder vermogen heeft dan de
oude,
* voor trawlers met een lengte over alles van meer dan 24 m, de
nieuwe motor ten minste 20% minder vermogen heeft dan de oude en
het vaartuig overschakelt op een brandstofbesparende
visserijmethode.
De Commissie verwacht dat de lidstaten de herstructureringssteun
vooral zullen aanwenden in de trawlvisserij. Dat geldt vooral voor die
vlootsegmenten die op demersale soorten (die dichtbij de zeebodem
leven) vissen met gesleept vistuig, aangezien het brandstofverbruik
bij deze visserijmethode zeer hoog ligt en de rentabiliteit in deze
deelsector sterk is aangetast door de geringere vangsten en de hogere
kosten.
Maatregelen op de lange termijn
Op de lange termijn streeft de Commissie naar een productieve,
rendabele en duurzame visserij voor de Europese vissersvloot. Daarom
worden in de mededeling ook andere maatregelen en initiatieven
voorgesteld die door de Commissie in nauwe samenwerking met de
belanghebbenden en de lidstaten zullen worden uitgevoerd. Het gaat
hierbij om:
* de geleidelijke totstandbrenging van een langetermijnbeheer van de
visserij, met met inachtneming van de maximale duurzame vangst
("maximum sustainable yield - MSY), overeenkomstig de
internationale verbintenissen die zijn aangegaan tijdens de in
Johannesburg gehouden Wereldtop inzake duurzame ontwikkeling;
* verdere vooruitgang bij de tenuitvoerlegging van een meer
participatief bestuur, met name via de verdere oprichting van
regionale adviesraden en ad hoc-vergaderingen;
* verdere herstructurering van de Europese vloot, en steun voor de
diversificatie van de economische activiteit in kustgebieden, via
het toekomstige Europese Visserijfonds;
* versterkte controles in de strijd tegen illegale, niet-aangegeven
en niet-gereglementeerde visserij (IUU-visserij);
* verbeterde marktmechanismen om de financiële opbrengsten van de
vangsten te vergroten;
* bevordering van onderzoek naar visserijtechnieken die
energiebesparend en milieuvriendelijk zijn.
Zie memo 06/110
European Union