Ingezonden persbericht
Donderdag 9 maart 2006
Jaarcijfers 2005
Nettowinst Friesland Foods stijgt
met 8 procent naar 104 miljoen euro
Verdere verbetering resultaten 1
· Nettowinst stijgt met 8 procent naar 104 miljoen euro
· Bedrijfsresultaat stijgt met 12 procent naar 211 miljoen euro
· Resultaatverbetering van de kaasactiviteiten door herstructurering
en rationalisatie
· Goede prestaties in Zuidoost-Azië en Afrika
· Blijvende druk op marges in West- en Centraal-Europa
Dividend gestegen
· Dividend stijgt met 29 procent van 28 naar 36 miljoen euro
· Dividend per aandeel stijgt met 21 procent
Netto-omzet daalt licht, verkopen buiten Europa toegenomen
· Verkoop van basisvoeding en verrijkte voeding stijgt in Zuidoost-Azië
en Afrika
· Netto-omzet daalt in Europa door rationalisatie assortiment,
druk op volumes en opbrengstprijzen en lagere restituties
Versterking financiële positie
· Solvabiliteit stijgt naar 38 procent
· Financieringsratio's zijn verbeterd
Kasstroom
· Kasstroom uit operationele activiteiten is nagenoeg gelijk aan 2004, indien
rekening gehouden wordt met de incidenteel hogere nabetaling in 2005
aan de Nederlandse melkveehouders
· Investeringen zijn met 11 procent toegenomen tot 185 miljoen euro
Aantal werknemers neemt af
· Daling aantal werknemers met ruim 1.100, met name door reorganisaties
in Centraal-Europa en bij Friesland Foods Cheese
Verwerkte melk en leverende melkveebedrijven
In 2005 is 5,2 miljard kilogram melk in Nederland verwerkt (2004: 5,2) met
4,436 procent vet (2004: 4,464) en 3,495 procent eiwit (2004: 3,492).
Ultimo 2005 waren er 10.184 ledenmelkveebedrijven die de melk aan
Friesland Foods leverden (2004: 10.669).
Kerncijfers
In miljoenen euro's 2005 2004 Mutatie
Netto-omzet 4.419 4.449 - 1%
Bedrijfsresultaat 211 188 12%
Nettowinst 2 104 96 8%
Dividend 36 28 29%
Balanstotaal 2.580 2.487 4%
Aansprakelijk vermogen 3 986 883 12%
Eigen vermogen 862 758 14%
Nettoschuld 4 581 587 - 1%
Bedrijfsresultaat als % netto-omzet 4,8 4,2 0,6
Nettowinst als % netto-omzet 2,4 2,2 0,2
Nettowinst als % gemiddeld eigen vermogen
toe te rekenen aan eigen aandeelhouders 13,9 14,6 - 0,7
Aansprakelijk vermogen als % balanstotaal 38,2 35,5 2,7
Kasstroom uit operationele activiteiten 243 272 - 11%
Investeringen in grond, gebouwen, installaties
en immateriële activa 185 166 11%
Afschrijvingen op gebouwen, installaties en
immateriële activa 121 119 2%
Per aandeel van EUR 46,00 in euro's
Gewone winst per aandeel A 5 9,42 9,42 0%
Gewone winst per aandeel B 5 12,74 11,50 11%
Voorgesteld dividend per aandeel A 6 2,62 2,16 21%
Voorgesteld dividend per aandeel B 6 5,24 4,32 21%
Aantal werknemers (gemiddeld aantal fte's) 16.438 17,580 - 6%
1 Cijfers op basis van IFRS.
2 De nettowinst is in de jaarrekening gedefinieerd als de winst toe te rekenen aan eigen aandeelhouders.
3 Het aansprakelijk vermogen is het totaal van eigen vermogen, converteerbare schulden en perpetuele obligatielening.
4 De nettoschuld betreft converteerbare schulden, overige langlopende rentedragende schulden en schulden aan financiers
minus liquide middelen.
5 De gewone winst per aandeel is berekend over het gemiddeld aantal uitstaande aandelen gedurende het boekjaar.
6 De dividenden per aandeel zijn berekend op basis van niet-afgeronde bedragen.
---
Jaarcijfers 2005
MEPPEL - In 2005 realiseerde Koninklijke Friesland Foods N.V., bij een omzet van
4,4 miljard euro, een nettowinst van 104 miljoen euro. Deze winst is 8 procent
hoger dan in 2004. De stijging van de nettowinst is vooral gerealiseerd door
resultaatverbetering van de kaasactiviteiten door herstructurering en
rationalisatie en het verbeteren van de marges in Zuidoost-Azië. In deze regio is
het gelukt de sterk gestegen prijzen van grondstoffen en verpakkingen in de
tweede helft van 2005 door te berekenen in de verkoopprijzen. Wel was er
sprake van druk op het resultaat door de zwakkere rupiah in Indonesië en de
druk op de marges door de aanhoudende concurrentie op prijs in West- en
Centraal-Europa.
Luc Dahlhaus, voorzitter van de concerndirectie van Koninklijke Friesland Foods N.V. is
tevreden over de resultaatontwikkeling. "Ook al is het gewenste niveau nog niet bereikt,
we zijn toch trots op dit resultaat. Een mooie stijging van de nettowinst bij een fractioneel
teruglopende netto-omzet. Een jaar met lastige marktomstandigheden, hoge grondstof-
en stijgende energieprijzen en vooral in Europa stevige margedruk door de concurrentie
tussen de diverse retailers. Toch wist Friesland Foods haar resultaten, met name in de
tweede helft van 2005, te verbeteren. Dit door merken verder te versterken, het
assortiment te rationaliseren, de organisatie te professionaliseren en besparingen te
realiseren op het gebied van productie, inkoop van grondstoffen, verpakkingen en
diensten."
In 2005 waren er grote onderlinge verschillen in de markten waarin Friesland Foods actief
is. In Roemenië, Griekenland, Nigeria, Vietnam, Thailand, Hong Kong en Maleisië
ontwikkelden de markten zich gunstig. De markten in Nederland, Hongarije en Slowakije
gaven een minder rooskleurige beeld te zien. In laatstgenoemde landen waren de verdere
gevolgen van de prijzenslag in de supermarkten en de sterke opkomst van de huismerken
voelbaar.
De omzet van de hoofdmerken is per saldo gestegen. Met name de in Afrika en Azië
gevoerde merken Peak, Bonnet, Dutch Lady, Frisian Flag en Foremost zijn relatief sterk
gegroeid. De binnen deze merken geïntroduceerde verrijkte voedingsconcepten droegen
hieraan sterk bij. Negatief voor de concernomzet waren de beëindiging van activiteiten in
China en op Guam, de verminderde productie voor derden, de lagere exportrestituties
alsmede de druk op de volumes en opbrengstprijzen in Europa. In 2005 daalden de
steunbedragen voor zuivelproducten uit de Europese Unie met gemiddeld 25 procent.
Hoger bedrijfsresultaat
Het bedrijfsresultaat is met 23 miljoen euro (12 procent) gestegen naar 211 miljoen euro.
Het bedrijfsresultaat als percentage van de netto-omzet (ROS) is gestegen van 4,2 naar
4,8 procent.
De post grondstoffen is met name gedaald door de lagere melkaanvoer van Nederlandse
melkveehouders alsmede door de lagere prijs van deze melk. Op basis van de geschatte
ontwikkeling van de uitbetaalde melkprijzen van de index-ondernemingen in 2005 is in de
jaarrekening uitgegaan van een melkprijs van 32,00 euro per 100 kilogram melk (inclusief
5,374 procent BTW). In 2005 is als correctie op de voorlopige marktconforme melkprijs
2004 een bedrag van 6 miljoen euro ten laste gebracht van het resultaat.
De kosten van reorganisaties bij onder meer Friesland Foods Cheese en Friesland Foods
Central Europe bedroegen 16 miljoen euro in 2005 (2004: 21 miljoen). Van de
Nederlandse fiscus is in 2005 eenmalig een bedrag van 6 miljoen euro terug ontvangen
van eerder afgedragen BTW.
---
De financieringslasten zijn gedaald met 5 miljoen euro naar 35 miljoen euro als gevolg
van de lagere rentestand en de herfinanciering tegen gunstiger voorwaarden in het begin
van 2005.
De belastinglasten zijn gestegen met 21 miljoen euro tot 55 miljoen euro. Deze toename
is veroorzaakt door de stijging van het belastbare resultaat en door een incidentele bate
van 13 miljoen euro in 2004 in verband met het beëindigen van de activiteiten in China.
De nettowinst is als gevolg van bovengenoemde ontwikkelingen gestegen tot 104 miljoen
euro. De nettowinst als percentage van de netto-omzet is uitgekomen op 2,4 procent
(2004: 2,2 procent).
Kasstroom
De kasstroom uit operationele activiteiten bedraagt in 2005 243 miljoen euro. Dit is 29
miljoen euro beneden het niveau van 2004. De terugval is met name veroorzaakt door de
incidenteel hogere nabetaling in 2005 aan de Nederlandse melkveehouders.
De investeringen in materiële en immateriële activa zijn met 19 miljoen euro gestegen
naar 185 miljoen euro. Het betreft vooral investeringen in het kleinverpakkingscentrum
van Friesland Foods Cheese in Wolvega, de nieuwe productielocatie van Friesland Foods
Kievit in Salatiga in Indonesië en capaciteitsuitbreiding in diverse bedrijven in Zuidoost-
Azië.
Versterking financiële positie
De balanspositie van Friesland Foods is in 2005 verbeterd. De solvabiliteit (aansprakelijk
vermogen als percentage van het balanstotaal) is ten opzichte van 2004 gestegen naar
38,2 procent. De nettoschuld bedraagt 581 miljoen euro en is daarmee iets verbeterd ten
opzichte van 2004. Vooral in de tweede helft van 2005 is met succes ingezet op het
verlagen van het werkkapitaal.
De financiële kengetallen zijn verder verbeterd. Aan de normen van financiers wordt
ruimschoots voldaan. Zo dient de ratio nettoschuld ten opzichte van het bedrijfsresultaat
voor afschrijvingen plus dividend deelnemingen en exclusief bijzondere baten en lasten
niet meer te bedragen dan 3,5 : 1. Eind 2005 bedroeg deze ratio 1,7 : 1. Bovendien moet
de ratio bedrijfsresultaat voor afschrijvingen plus dividend deelnemingen en exclusief
bijzondere baten en lasten ten opzichte van de rente (rentedekking) tenminste 3,5 : 1
zijn. Eind 2005 bedroeg deze ratio 11,0 : 1.
Toename dividend
Het uit te keren dividend is met 29 procent gestegen van 28 naar 36 miljoen euro. Het
dividend per aandeel is gestegen met 21 procent. Per aandeel A bedraagt het dividend
2,62 euro (2004: 2,16 euro) en per (certificaat van) aandeel B 5,24 euro (2004: 4,32
euro). Het aantal certificaten van aandelen B is met 448.628 (13 procent) gestegen tot
4.033.864 door de laatste tranche van omzetting van ledenbewijzen en ledenschulden in
certificaten van aandelen B. Met ingang van de jaarrekening 2005 is het beleid 35 procent
van de nettowinst te bestemmen voor dividenduitkering en de resterende 65 procent te
benutten voor de versterking van het eigen vermogen.
Ontwikkeling per regio
In Europa bedroeg de netto-omzet in 2005 3,4 miljard euro (2004: 3,6 miljard). De netto-
omzet blijft hier onder druk staan door prijsconcurrentie en een verschuiving van
consumentenaankopen van merkartikel naar huismerk. De consument let daarbij duidelijk
meer op prijs dan in het verleden. Ook in Centraal-Europa wint het huismerk aan
populariteit en met name in Hongarije is sprake van toenemende concurrentie. De afname
van de netto-omzet met 3 procent is verder het gevolg van rationalisatie van het
assortiment in met name Hongarije en Slowakije en bij Friesland Foods Cheese. Ook de
lagere exportrestituties en het verminderen van de productie voor derden zijn een oorzaak
---
van de daling van de omzet. Gunstiger is de ontwikkeling in Roemenië en Griekenland.
Het bedrijfsresultaat is in Europa gestegen tot 160 miljoen euro.
Friesland Foods presteert uitstekend in Azië. In deze groeiregio is een stijging van de
netto-omzet gerealiseerd van 8,6 procent naar 721 miljoen euro (2004: 664 miljoen). Dit
is vooral te danken aan een sterk tweede halfjaar, waarin het lukte de hogere grondstof-,
energie- en verpakkingskosten door te berekenen in de verkoopprijzen. Het
bedrijfsresultaat steeg naar 62 miljoen euro door goede resultaten in een aantal Zuidoost-
Aziatische landen, die de druk op het resultaat in Indonesië compenseerden (2004: 50
miljoen). Het bedrijfsresultaat was in 2004 ongunstig beïnvloed door het beëindigen van
de activiteiten in China.
In de overige regio's steeg de netto-omzet met 18 procent naar 272 miljoen euro (2004:
230 miljoen). Het bedrijfsresultaat steeg met 22 procent tot 22 miljoen euro (2004: 18
miljoen). Dit heeft met name betrekking op West-Afrika.
Vooruitzichten
In 2006 houdt Friesland Foods rekening met een aanzienlijke stijging van de kosten voor
energie en verpakkingen. De omvang van het herstel van de economie in West-Europa zal
naar het zich laat aanzien nog beperkt zijn. De Aziatische markt zal waarschijnlijk blijven
groeien, echter de omvang van de groei is moeilijk in te schatten. De ontwikkeling van de
grondstofprijzen op de wereldmarkt en de valuta in de belangrijke markten zijn eveneens
moeilijk te voorspellen. Over de resultaatverwachting voor 2006 wordt dan ook geen
uitspraak gedaan.
Royal Friesland Foods is een internationaal opererende onderneming die natuurlijke, voedzame en hoogwaardige zuivelproducten,
vruchtendranken en ingrediënten ontwikkelt, produceert en vermarkt. Gezondheid, gemak, betrouwbaarheid en vitaliteit voor de
consument staan daarbij centraal. Met name in West- en Centraal-Europa, West-Afrika en Zuidoost-Azië is Friesland Foods sterk op
de zuivelmarkt vertegenwoordigd. De omzet bedraagt 4,4 miljard euro. Wereldwijd telt Friesland Foods 16.400 medewerkers. De
belangrijkste merken zijn Dutch Lady, Frisian Flag, Foremost, Friesche Vlag, Milli, NoyNoy, Peak, Bonnet, Rainbow, Completa, Debic,
Frico, Friso, Pöttyös, Dots, Domo, Kievit, Appelsientje, Chocomel, Cécémel, CoolBest, DubbelFrisss, Extran en Fristi.
---
Ingezonden persbericht