Ingezonden persbericht


Persbericht

Nederland niet bereid pleegkind in huis te nemen

PLEEGZORG NEDERLAND START ONCONVENTIONELE CAMPAGNE

VOOR WERVING NIEUWE PLEEGGEZINNEN

UTRECHT, 9 maart 2006 - Duizend kinderen wachten op een pleeggezin. Kinderen die op zoek zijn naar een veilige en liefdevolle omgeving, omdat hun ouders tijdelijk niet voor hen kunnen zorgen. Niet alleen komen er jaarlijks steeds meer pleegkinderen bij, de bereidheid om pleegouder te worden neemt af. Maar liefst tachtig procent van de Nederlanders wil geen pleegkind in huis nemen, zo blijkt uit recent onderzoek van Pleegzorg Nederland. Om deze zorgwekkende situatie het hoofd te bieden, geeft zij vandaag het startsein voor een nieuwe, onconventionele wervingscampagne. 'Wij zoeken nog een hart met wat ruimte'. Met deze boodschap vraagt Pleegzorg Nederland op verrassende wijze aandacht voor het belang van pleegzorg met als doel de werving van nieuwe pleegouders een forse impuls te geven.

Pleegzorg Nederland wil zo veel mogelijk mensen oproepen stil te staan bij de gedachte dat liefde, veiligheid en zorg voor lang niet alle kinderen vanzelfsprekend zijn. De behoefte aan een grotere bewustwording evenals de resultaten van recent onderzoek zijn aanleiding om actief en op een prikkelende wijze campagne te voeren zodat zich meer pleegouders aanmelden. Dat doet Pleegzorg Nederland door te 'zoeken waar gezocht wordt': door advertenties te plaatsen op locaties waar vraag en aanbod elkaar ontmoeten. Zoals het advertentiebord in de supermarkt, omroepen in het warenhuis, via speurders in advertentierubrieken in regionale en landelijke kranten en banners op het internet. Dit zijn fictieve, ontroerende portretjes van kinderen die op zoek zijn naar een 'hart met wat ruimte'. Zoals een vader of moeder die voor het slapengaan een verhaaltje vertelt, een moeder om mee te winkelen of een vader om mee te spelen.

"Stel je voor, je zoekt een leuk speelkameraadje voor je puppy en zet een advertentie in het plaatselijke nieuwsblad. Plotseling zie je een oproep staan van Sabine (12 jaar) en haar ouders. Zij zijn voor Sabine op zoek naar een gezin met een hond om mee te spelen. Sabine heeft dit gezin niet. Jij wel. Op het oog heel alledaagse dingen, die echter lang niet voor alle kinderen vanzelfsprekend zijn. Zoiets laat niemand onberoerd, want elk kind verdient een omgeving waarin het veilig en zorgeloos kan opgroeien", aldus Ans van de Maat, woordvoerder van Pleegzorg Nederland. "We verwachten dat we met deze bijzondere aanpak veel mensen aan het denken zetten over het lot van deze kinderen en over de vraag hoe zij hieraan zélf iets kunnen doen. De doelstelling van onze campagne is om jaarlijks vijfhonderd extra pleeggezinnen te werven."

Bittere noodzaak
Dat is bittere noodzaak, want er zijn veel nieuwe pleegouders nodig om ervoor te zorgen dat de juiste 'match' wordt gemaakt tussen pleegouders en kind. Voor elk pleegkind is immers een ander gezin nodig. Dat is mede afhankelijk van de problematiek waarmee een kind te maken heeft, de samenstelling van het pleeggezin en de vraag of het gezin openstaat voor de achtergrond van het kind. Hoe meer pleegouders er zijn, hoe meer mogelijkheden er zijn om ervoor te zorgen dat een kind snel de opvang en ondersteuning krijgt die het nodig heeft.

Uit onderzoek van Pleegzorg Nederland blijkt echter dat de animo om pleegouder te worden zeer laag is. Zo geeft tachtig procent van alle respondenten aan geen pleegouder te willen worden. Hierbij spelen uiteenlopende redenen een rol. Maar liefst de helft van deze groep stelt dat de tijd ontbreekt om het kind de zorg te bieden die het nodig heeft. Een op de vier ondervraagden zegt te klein behuisd te zijn, terwijl voor achttien procent geldt dat de financiële middelen ontbreken om voor een pleegkind te kunnen zorgen. Opvallend is dat als het om een kind uit de eigen sociale omgeving gaat - zoals een neefje of nichtje, een buurjongen of buurmeisje of het kind van een goede vriend of vriendin - dezelfde bezwaren minder zwaar meetellen. De bereidheid om zich als pleegouder aan te melden neemt aanzienlijk toe: ruim zestig procent van de ondervraagden zegt in dat geval wel bereid te zijn om een pleegkind in huis te nemen. "Met onze campagne geven we de anonieme kinderen die wachten op een pleeggezin een gezicht, zodat meer mensen pleegzorg in overweging zullen nemen", zegt Ans van de Maat.

Probleemkinderen bestaan niet
De zorgwekkende onderzoeksresultaten maken de werving van nieuwe pleegouders des te urgenter, aldus Ans van de Maat. "We willen kinderen en hun ouders een keuze bieden bij het vinden van een pleeggezin. Om de meest geschikte plaats te vinden, proberen we ons aanbod van pleegouders voortdurend uit te breiden. We zoeken hierbij vooral naar pleegouders in de directe leefomgeving van het kind, bij familie of bekenden. We kunnen immers méér kinderen béter helpen als de sociale omgeving hierbij nauw wordt betrokken. Daarom is het zo belangrijk dat we actief investeren in werving. Mensen met ruimte in hun hart en hun gezin om kinderen in moeilijke situaties zekerheid en geborgenheid te bieden. Daarnaast willen we zo veel mogelijk mensen bewustmaken van de voldoening die de opvoeding van een pleegkind kan geven. Want probleemkinderen bestaan niet, wél kinderen met problemen."

De campagne van Pleegzorg Nederland is ontwikkeld door Today - onderdeel van TBWA\Nederland - en wordt gefinancierd door het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Supermarkt- en warenhuisketens, waaronder IKEA, hebben hun medewerking toegezegd om het bereik van de campagne te vergroten. De campagne heeft een looptijd van minimaal twee jaar.

Meer informatie over pleegzorg staat op de website www.pleegzorg.nl Belangstellenden kunnen ook het gratis informatienummer bellen: (0800) 0223432