Traverse en gemeente Steenbergen
Klantgerichtheid door succesvolle samenwerking
De samenwerking tussen het Algemeen Maatschappelijk Werk en de
gemeente Steenbergen in het project "Kijk op de Vraag" is succesvol.
De samenwerking is klantgericht. Vrijdag 24 februari jl. hebben
Traverse en de gemeente het eindrapport gepresenteerd en toegelicht.
De gemeentelijke afdeling sociale zaken en het Algemeen
Maatschappelijk Werk hebben in 2005 veertig huisbezoeken gebracht bij
inwoners van de gemeente Steenbergen met een bijstandsuitkering.
Beiden hebben zoveel mogelijk de belemmeringen in kaart gebracht die
betrekking hebben op de toetreding tot de arbeidsmarkt. Verder is
gekeken naar hoe om te gaan met concrete hulpvragen of het
doorverwijzen naar andere instanties. De klant en de initiatiefnemers
zijn uiterst tevreden over de aanpak. Het is een succes geweest.
Positief was de persoonlijke en oprechte benadering van de klant. Wat
betreft het toetreden op de arbeidsmarkt, heeft vooral de praktische
aanpak tot tevredenheid geleid. Waar nodig werd er direct gehandeld.
Door beide onderzoeken tegelijk te doen hebben de onderzoekers ervaren
dat het zoeken naar werk veel relaties heeft met de financiële
mogelijkheden van persoon en gezin. 50 Procent financiële
probleemsituaties zijn naar voren gekomen. Voor de gemeente is dit
aanleiding om met dit gegeven rekening te houden bij het opleggen van
een sollicitatieplicht aan mensen met een uitkering.
Het dubbele onderzoek blijkt eveneens effectief knelpunten in beeld te
brengen bij armoedebestrijding, volksgezondheid en welzijn en vooral
om daar zo snel mogelijk iets aan te doen.
Het eindrapport wordt na de verkiezingen besproken in de commissie
Inwonerszaken, nadat de cliëntenraad sociale zaken/wvg daarover advies
heeft uitgebracht.
Gemeente Steenbergen