Time : 14:47:25
Date : 09 March 2006
Sender Name: Nuon

Liberalisering van de energiemarkt verloopt niet fair

Vilvoorde, 9 maart 2006 - Bijna wekelijks lees je in de pers klachten van gedupeerde consumenten van nieuwe energieleveranciers. De belangrijkste oorzaak van die problemen ligt niet bij hen, maar wel bij een stroeve werking van de gemengde intercommunales, beweert Tom Van de Cruys, woordvoerder van Nuon Belgium.

Jarenlang was er in België een monopolie in de energiemarkt. De consument keek dan ook uit naar een vrije energiemarkt. Er was hoop op betere prijzen en een betere service. Toch hoor je de laatste tijd in de media vooral klagen over de nieuwkomers.

'De meeste klachten zijn echter niet aan de nieuwe energieleveranciers te wijten', zegt Tom Van de Cruys. 'De meest gehoorde klachten gaan over facturatieproblemen. Helaas zijn we daar afhankelijk van de netbeheerder. Als nieuwkomer moeten wij beroep doen op de distributienetbeheerders om de verbruiksgegevens van onze nieuwe klanten te bekomen. Zonder deze gegevens kunnen wij niet correct factureren'.

Sedert de start van zijn activiteiten heeft Nuon veel problemen gekend om zijn gegevens te bekomen. De onderstaande grafiek geeft een beeld van het percentage ontbrekende verbruiksgegevens, die Nuon te laat of nooit ontving. De waarden zijn aangegeven voor enerzijds de gemengde intercommunales die werden aangesteld als distributienetbeheerders en voor anderzijds een kleinere zuivere intercommunale. Hoewel er in 2005 toch een verbetering merkbaar was, is het opvallend dat de meeste problemen te wijten blijven aan de gemengde intercommunales (1).

Ontbrekende verbruiksgegevens
Situatie voor Vlaanderen
Verbruiksgegevens die niet beschikbaar waren binnen de reglementair voorziene periode; op basis van de door de distributienetbeheerder geplande jaarlijkse meteropname zie attachment bij dit persbericht op www.pressreleases.be.

Tom Van de Cruys betreurt dat die praktijken ingaan tegen de gemaakte afspraken over de vrijmaking van de energiemarkt. Bovendien heeft dit voor Nuon geleid tot een bijzondere meerkost. Nuon heeft extra investeringen moeten doen om die zaken met haar nieuwe klanten uit te klaren.

Toch is er ook positief nieuws. De tevredenheidsenquête die Nuon per kwartaal laat uitvoeren door het gereputeerde onderzoeksbureau Synovate (een samensmelting van Censydiam en Columbus) wijst uit dat meer dan 91 % van de Nuon-klanten tevreden of zeer tevreden zijn. Uiteindelijk is het reëel aantal klachten best wel beperkt. Maar we geloven dat er heel wat stemmingmakerij is rond de nieuwkomers op de energiemarkt. Wij denken inderdaad dat niet iedereen even blij is met een vrijgemaakte energiemarkt, meent Tom Van de Cruys. Nuon betwist ook ten zeerste de resultaten van het merkenportret van Think/BBDO, het marketingbureau van Electrabel. In dit portret worden de nieuwe energieleveranciers op een incorrecte manier als minder betrouwbaar voorgesteld.

Nuon kijkt nu vol verwachting uit naar de oprichting van EANDIS, een onafhankelijk bedrijf dat de activiteiten van de gemengde distributienetbeheerders in Vlaanderen voortaan zal leiden. Met de oprichting van EANDIS zullen de meeste klachten rond de nieuwkomers verdwijnen, verwacht Tom Van de Cruys.

Over Nuon
Nuon Belgium is de grootste nieuwkomer op de Belgische energiemarkt met meer dan 400.000 elektriciteits- en aardgasaansluitingen. Om zijn marktaandeel in de toekomst op een structurele wijze te kunnen vergroten, investeert Nuon Belgium ook in eigen productiecapaciteit in België. Nuon Belgium telt 150 medewerkers en maakt deel uit van de internationale Nuon-groep, die in 2005 met elektriciteit, aardgas, warmte en aanvullende diensten in Nederland, België en Duitsland een omzet genereerde van EUR 5,0 miljard. De onderneming is actief in productie, handel, transport en levering van (duurzame) energie.