Time : 14:47:25
Date : 09 March 2006
Sender Name: Nuon
Liberalisering van de energiemarkt verloopt niet fair
Vilvoorde, 9 maart 2006 - Bijna wekelijks lees je in de pers klachten
van gedupeerde consumenten van nieuwe energieleveranciers. De
belangrijkste oorzaak van die problemen ligt niet bij hen, maar wel
bij een stroeve werking van de gemengde intercommunales, beweert Tom
Van de Cruys, woordvoerder van Nuon Belgium.
Jarenlang was er in België een monopolie in de energiemarkt. De
consument keek dan ook uit naar een vrije energiemarkt. Er was hoop
op betere prijzen en een betere service. Toch hoor je de laatste tijd
in de media vooral klagen over de nieuwkomers.
'De meeste klachten zijn echter niet aan de nieuwe
energieleveranciers te wijten', zegt Tom Van de Cruys. 'De meest
gehoorde klachten gaan over facturatieproblemen. Helaas zijn we daar
afhankelijk van de netbeheerder. Als nieuwkomer moeten wij beroep
doen op de distributienetbeheerders om de verbruiksgegevens van onze
nieuwe klanten te bekomen. Zonder deze gegevens kunnen wij niet
correct factureren'.
Sedert de start van zijn activiteiten heeft Nuon veel problemen
gekend om zijn gegevens te bekomen. De onderstaande grafiek geeft een
beeld van het percentage ontbrekende verbruiksgegevens, die Nuon te
laat of nooit ontving. De waarden zijn aangegeven voor enerzijds de
gemengde intercommunales die werden aangesteld als
distributienetbeheerders en voor anderzijds een kleinere zuivere
intercommunale. Hoewel er in 2005 toch een verbetering merkbaar was,
is het opvallend dat de meeste problemen te wijten blijven aan de
gemengde intercommunales (1).
Ontbrekende verbruiksgegevens
Situatie voor Vlaanderen
Verbruiksgegevens die niet beschikbaar waren binnen de reglementair
voorziene periode; op basis van de door de distributienetbeheerder
geplande jaarlijkse meteropname zie attachment bij dit persbericht op
www.pressreleases.be.
Tom Van de Cruys betreurt dat die praktijken ingaan tegen de gemaakte
afspraken over de vrijmaking van de energiemarkt. Bovendien heeft dit
voor Nuon geleid tot een bijzondere meerkost. Nuon heeft extra
investeringen moeten doen om die zaken met haar nieuwe klanten uit te
klaren.
Toch is er ook positief nieuws. De tevredenheidsenquête die Nuon per
kwartaal laat uitvoeren door het gereputeerde onderzoeksbureau
Synovate (een samensmelting van Censydiam en Columbus) wijst uit dat
meer dan 91 % van de Nuon-klanten tevreden of zeer tevreden zijn.
Uiteindelijk is het reëel aantal klachten best wel beperkt. Maar we
geloven dat er heel wat stemmingmakerij is rond de nieuwkomers op de
energiemarkt. Wij denken inderdaad dat niet iedereen even blij is met
een vrijgemaakte energiemarkt, meent Tom Van de Cruys. Nuon betwist
ook ten zeerste de resultaten van het merkenportret van Think/BBDO,
het marketingbureau van Electrabel. In dit portret worden de nieuwe
energieleveranciers op een incorrecte manier als minder betrouwbaar
voorgesteld.
Nuon kijkt nu vol verwachting uit naar de oprichting van EANDIS, een
onafhankelijk bedrijf dat de activiteiten van de gemengde
distributienetbeheerders in Vlaanderen voortaan zal leiden. Met de
oprichting van EANDIS zullen de meeste klachten rond de nieuwkomers
verdwijnen, verwacht Tom Van de Cruys.
Over Nuon
Nuon Belgium is de grootste nieuwkomer op de Belgische energiemarkt
met meer dan 400.000 elektriciteits- en aardgasaansluitingen. Om zijn
marktaandeel in de toekomst op een structurele wijze te kunnen
vergroten, investeert Nuon Belgium ook in eigen productiecapaciteit
in België. Nuon Belgium telt 150 medewerkers en maakt deel uit van de
internationale Nuon-groep, die in 2005 met elektriciteit, aardgas,
warmte en aanvullende diensten in Nederland, België en Duitsland een
omzet genereerde van EUR 5,0 miljard. De onderneming is actief in
productie, handel, transport en levering van (duurzame) energie.