Ingezonden persbericht


Voorjaarsbeurs 2006 van Trade Mart Utrecht: toegenomen tevredenheid en hoge waardering

Persbericht

Utrecht, 9 maart

De tevredenheid over het aanbod op de Voorjaarsbeurs 2006 van Trade Mart Utrecht is sterk toegenomen ten opzichte van de voorgaande editie: 80% van de bezoekers was (zeer) tevreden (in 2005: 74%). Dit blijkt uit de resultaten van de enquête door beursorganisatie VNU Exhibitions tijdens de beurs, die van zondag 5 tot en met woensdag 9 maart is gehouden in het Beatrixgebouw van de Jaarbeurs Utrecht. Ook positief is de sterke daling van het aantal (zeer) ontevreden bezoekers: van 10 naar 4%. Het totale bezoekersaantal bedroeg 15.373. Met verrekening van de bezoekers vorig jaar aan het segment Optics, dat inmiddels gesloten is, betekent dit een daling van 3%. De bezoekers drukten hun waardering uit in een 7,3 als gemiddeld 'rapportcijfer'; wederom een hoog cijfer en een lichte verbetering ten opzichte van vorig jaar (7,2). De jaarlijkse Voorjaarsbeurs is een vooraanstaande vakmanifestatie die garant staat voor het grootste en meest complete non food retail assortiment van de Benelux. Op de afgelopen editie, die in het teken stond van 'Nieuwe Romantiek', exposeerden circa 700 permanente en gastexposanten. De bezoekers maakten kennis met de nieuwste collecties en trends, speciale beursaanbiedingen en inspirerende activiteiten, demonstraties zilversmeden, presentaties van topstylistes en aanstormende designers, de selectie van de Top 100 artikelen met de laatste trends, innovaties en bestsellers, bruisende Mode- en Productenshows, een Jong Ondernemen Paviljoen, kookworkshops, en nog veel meer.

Kwaliteit
Uit de enquête tijdens de vier beursdagen komt duidelijk tot uiting dat de kwaliteit van de bezoekers in vergelijking met de vorige editie aanzienlijk is verbeterd: maar liefst 82% gaf aan eindbeslisser te zijn (was 76%). Drie van de vier bezoekers plaatste een of meerdere orders of is van plan dat te doen naar aanleiding van het beursbezoek. Gevraagd naar de herkomst van de bezoekers kwamen als antwoorden: detailhandel (81%), groothandel (7%), fabrikant (2%), postorderbedrijf (1%), importeur 1%) en overig (8%). Verder blijkt dat 81% volledig zelfstandig is en 17% gebonden. De belangrijkste reden voor bezoek aan de Voorjaarsbeurs was om op de hoogte te blijven van markt- en productontwikkelingen (53%), gevolgd door oriëntatie op inkoop (22%), orders plaatsen (10%), contact onderhouden met bestaande relaties (5%) en het zoeken van nieuwe leveranciers (4%).

Najaarsbeurs
Nog enkele cijfers: 68% van de bezoekers was een bestaande kaarthouder, 6% een nieuwe kaarthouder, 22% was op uitnodiging en 4% als introducé. Het aantal bezoekende bedrijven kwam uit op 6.456 (in 2005: 6.969). Zeker 80% van de bezoekers is van plan om naar de Najaarsbeurs te komen, die gepland staat van 3 t/m 6 september 2006. De collectieve inkoopmaandagen van Trade Mart Utrecht tot de Najaarsbeurs zijn op 3 april, 1 mei, 3 juli en 7 augustus 2006.

Noot voor de redactie (

Ingezonden persbericht