| |Nr. |2006-115 | | |Arnhem|9 maart 2006 | | |, | |Gedeputeerde Wijsman: "Versnelde uitvoering projecten is nieuw en landelijk uniek."
Provincie sluit miljoenencontracten met zes Gelderse regio's
De provincie Gelderland gaat de uitvoering van allerlei projecten in de provincie in een hogere versnelling gooien. Daarom worden dit voorjaar zogenaamde uitvoeringscontracten afgesloten met de zes Gelderse WGR-regio's. Afspraak is dat de hierin genoemde projecten in 2006 starten. Ieder contract bevat uiteenlopende projecten - van de aanleg van een nieuwe rondweg, het opknappen van een rijksmonument (molen Ermelo), het opstellen van een sociale agenda (regio rivierengebied) tot de herstructurering van 200 ha kazerneterrein (project Ede-Oost) - die bij elkaar opgeteld miljoenen euro's omvatten. Voor sommige projecten is geld gereserveerd maar is een extra impuls nodig om een voortvarende start te maken. Ook de regio's dragen geld bij. De regionale uitvoeringsprogramma's vereisen een extra provinciale investering van bijna 30 miljoen waarvan ruim 22 miljoen wordt gedekt uit MIG-gelden. De overige 8 miljoen is afkomstig uit de reguliere begroting. De projecten vloeien voort uit de door de Gelderse politiek vastgestelde strategische plannen. Het provinciebestuur wil de slagingskans daarvan vergroten door deze samen met de regio's aan te gaan sturen. De voorlopige contracten zijn deze week vastgesteld door Gedeputeerde Staten. De Commissie Algemeen Bestuur buigt zich 29 maart over de voorstellen en vervolgens zal een en ander voor definitieve goedkeuring voorgelegd worden aan Provinciale Staten op 12 april. De formele ondertekening van de contracten tussen provincie en regio's volgt dan nog voor de zomer.
Afgelopen maanden hebben de provincie Gelderland en de WGR-regio's met elkaar bepaald welke projecten in de contracten worden opgenomen. Ook zijn afspraken opgenomen over de planning, financiering en uitvoering van de projecten. De WGR-regio's treden op namens de gemeenten in hun gebied en er moest gekozen worden welke projecten voor de gehele regio van belang zijn (dus het niveau van een gemeente overstijgend). Kiest de regio voor de aanleg van een ecologische verbindingszone, de versnelde aanleg van een nieuw regionaal bedrijventerrein of een nieuwe rondweg?
Verantwoordelijk gedeputeerde Wijsman is blij met het resultaat: "De methodiek van de regionale uitvoeringsplannen is nieuw en landelijk uniek. Het is een nieuwe vorm van bestuurlijk partnerschap waarbij we allemaal sterk gefocust zijn op resultaten voor de Gelderse burgers. We weten allemaal dat er veel verschillende plannen voor Gelderland zijn, die weliswaar los van elkaar staan maar toch samenhang vertonen. Om verrassingen en vertragingen te voorkomen moeten we daarom als partijen meer gezamenlijk optrekken. Het komt erop neer dat we elkaar wat te bieden hebben. En daarover zijn nu afspraken gemaakt."
Zelfde methodiek andere uitwerking per regio Binnen de afzonderlijke contracten is rekening gehouden met de regionale verschillen maar er zijn ook overkoepelende provinciale doelstellingen opgenomen zoals: de versterking van stedelijke ontwikkelingen, een betere bereikbaarheid en het geven van ruimte aan bedrijvigheid en recreatie en toerisme. Ook de natuur- en landschapswaarden die Gelderland maken tot 'De Groene Parel tussen Randstad en Roergebied' moeten versterkt worden. En wat betekent dit nu allemaal voor de afzonderlijke regio's? In de bijlage van het persbericht vindt u een beknopt overzicht per regio. De voorgestelde contracten met alle gehonoreerde projecten zijn in te zien via de homepage van de website van de provincie www.gelderland.nl.
Voor meer informatie kunt u terecht bij de verantwoordelijk gedeputeerde de heer Nico Jan Wijsman. (026) 359 90 97. Contactpersonen zijn verder: Barbara Veltrop (woordvoerder) (026) 359 90 28 of de inhoudelijk beleidsadviseur Anja Niewind (026) 359 90 85. In de bijlage bij dit persbericht vindt u een impressie van een aantal zaken die per regio opgepakt gaan worden. Het statenvoorstel plus alle contracten zijn openbaar en in te zien via de homepage van de website van de provincie Gelderland www.gelderland.nl Na kantooruren kunt u bellen met onze piketmedewerker, tel. (06) 50 27 30 53.
Bijlage: de regiocontracten
Regio Achterhoek
De kleinschaligheid en de landschappelijke kwaliteiten zijn twee zaken die direct opvallen in de regio Achterhoek. Ontwikkelingen in de landbouw, de toenemende behoefte aan recreatie en de doortrekking van de snelweg A18 zullen het karakter van de regio zeker veranderen. De regio heeft op het gebied van recreatie en toerisme 'goud in handen', zo luidt de opinie, maar het product wordt nog onvoldoende neergezet. In het contract staan onder andere de volgende zaken genoemd: In de categorie A-projecten, die direct uitgevoerd kunnen worden, vallen onder meer:
. de aanleg van de rondweg N314 bij Hummelo,
. de omlegging van de A18/N18 bij Eibergen en
. de uitvoering van het Masterplan Groenlo vestingstad, de realisering van een historische linie rond deze vestingstad In de B-categorie, plannen nog nader te ontwikkelen en start uitvoering in 2006/2007, staan onder meer genoteerd:
. - het opstellen van een toeristisch ontwikkelingsplan voor de Achterhoek
. - een stevige impuls voor het project Groen Blauwe as waarbij meer samenhang aangebracht wordt tussen grote natuurgebieden.
De provincie zal dit jaar hieraan totaal E 656.000 bijdragen. Zie voor meer informatie op de homepage www.gelderland.nl.
Regio Vallei
Regio de Vallei ligt op de overgang tussen Randstad en Oost-Nederland, de Veluwe en de Utrechtse heuvelrug. De Vallei heeft in de nota Ruimte en het Gelderse streekplan ambities gekregen op het terrein van woningbouw en bedrijventerreinen. Bijbehorende voorzieningen op het gebied van mobiliteit en recreatie hangen hiermee samen. Het is vooral ook een groene regio; de landbouw verandert echter (reconstructie) en andere karakteristieke landschappen moeten behouden blijven. In de categorie-A-projecten, plannen gereed voor uitvoering, vallen onder meer:
. Lopende projecten als de opwaardering van de Valleilijn met het transferium Barneveld Noord en de verbetering van het Openbaar Vervoer tussen Ede en Wageningen.
In de B-categorie, plannen nog nader te ontwikkelen en start uitvoering in 2006/2007, zijn de volgende projecten opvallend:
. Project Ede Oost; stedelijke herstructurering van ca. 200 ha kazerneterrein en industrieel complex, opknappen stationsomgeving en spoorzone. Realiseren van voorzieningen voor wonen (ca. 4000 woningen), werken en hoogwaardig openbaar vervoer.
. Verder ontwikkelen van wonen en werken in Nijkerk en oplossen verkeersknelpunten door aansluiting van de wijk Corlaer op de A28;
. Investeringen in een hoogwaardige recreatiefunctie aan de randen van de Veluwe (project groei en krimp)
. Investeren in de natuurwaarden van het Binnenveld en van Nationaal landschap Arkemheen.
De provincie gaat dit eerste jaar voor E 6,3 mln in de Vallei investeren. Zie voor meer informatie over het contract de homepage van www.gelderland.nl.
Stadsregio Arnhem-Nijmegen (KAN)
Ambitie van het KAN is om te werken aan een aantrekkelijke, internationaal concurrerende regio Arnhem-Nijmegen. Het KAN is een van de zeven stadsregio's in Nederland. Nadruk in het KAN-gebied ligt op herstructurering en herontwikkeling van het bestaande ruimtegebruik, vernieuwing van het landelijk gebied en meer aandacht voor kleine dorpen en kernen in de regio. Provincie, KAN en de steden Arnhem en Nijmegen werken al een aantal jaren nauw samen aan de investeringsprioriteiten voor het gebied. In de loop van 2006 zal het Regionaal Plan (2005-2010) van de stadsregio vastgesteld worden, hierbij zal ook een Regionaal OntwikkelingsProgramma opgesteld worden. De A-categorie van de ROP-projecten is vooral gericht op stedelijke ontwikkeling en verkeer en vervoer. Hier staan dus onder meer:
. Rijnboog Arnhem, stadsvernieuwingsplan
. Koers-West Nijmegen
. Vergroting Waal- en Rijnoverschrijdende wegcapaciteit
Enkele B-projecten die nog nader uitgewerkt moeten worden, zijn:
. De aanleg van een recreatief 'traag' netwerk van paden en wegen die toegankelijk zijn voor wandelen, fietsen en kanoën.
. Ontwikkeling van de eigenheid en identiteit van dorpen. Een studie hoe de ruimtelijke kwaliteit van de dorpen in de regio Arnhem-Nijmegen gewaarborgd kan worden bij uitbreidingsplannen. In drie dorpen zal een experiment van start gaan.
De provincie zal dit jaar een bijdrage leveren van E 9,6 miljoen aan Rijnboog fase 1. Voor de andere projecten is een bedrag van E 830.000 beschikbaar. Meer informatie over het contract via de homepage van de provincie Gelderland www.gelderland.nl.
Regio Noord Veluwe
Kenmerkend voor de regio Noord Veluwe is het behoud van groene kwaliteiten (o.a. Veluwe, IJssel en randmeerkust), de veranderingen in de landbouw als gevolg van de reconstructie en de grote mogelijkheden voor toerisme en recreatie. De (hanze)steden bevatten ook veel cultuurhistorische waarden en er zijn stedelijke ambities (Waterfront in Harderwijk). De woningbouwproblematiek voor senioren en starters in het gebied is een knelpunt. Voor zes bedrijventerreinen worden zogenaamde 'revitaliseringsterreinen' ontplooid voor een betere benutting van kavels en gebouwen. Op een rijtje enkele projecten:
. Waterfront Harderwijk: Onderdeel van het Masterplan is woningbouw; doel is om de woningbouwopgaven meer in regionaal verband te plaatsen.
. Ontwikkeling Parc Pangea/verplaatsing van dierenpark de Wissel: hierdoor worden natuurwaarden beschermd en kan het dierenpark zich elders ontwikkelen.
. Molen Ermelo: restauratie van dit rijksmonument is een stap dichterbij. De molen wordt uitgebreid met een archeologiemuseum en krijgt daardoor regionale uitstraling.
. Verbeteren bereikbaarheid regio met de aanpak van knelpunten: N302-Harderwijk, N309 -'t Harde/Elburg en omleiding N303-Putten.
Dit eerste jaar zal de provincie ruim 1 miljoen euro bijdragen. Zie voor meer informatie over dit contract de homepage provincie: www.gelderland.nl
Rivierengebied
De binnentuin van Nederland, gezien de ligging tussen de stedelijke kernen van Gelderland, Utrecht en Noord-Brabant. De grote rivieren kleuren en domineren het landschap. Een landschap dat behouden moet blijven maar ook mogelijkheden voor de ontwikkeling van verstedelijking, functies van het landelijk gebied, verkeer en vervoer en recreatie en toerisme. Grote uitdaging in de regio is het voorkomen van wateroverlast door meer water vast te houden en te bergen. Ook is er, gezien de ligging van de regio, veel aandacht voor bereikbaarheid (infrastructuur en openbaar vervoer). De ontwikkeling van de glastuinbouw moet zich op een verantwoorde manier kunnen ontwikkelen. Het regionale uitvoeringsprogramma geeft duidelijke accenten aan. In de A-categorie, projecten die voor uitvoering gereed zijn:
. Omlegging Hedel 331 (In het kader van de verbreding van de A2 is besloten tot opheffing van de afslag Hedel. Doel van dit project is zorgdragen voor een goede ontsluiting van het gebied.)
In de B-categorie waarbij plannen nog nader samen met anderen uitgewerkt gaan worden; onder meer:
. Investeren in kwaliteitsontwikkeling grote rivieren. Samen met de regio, betrokken gemeenten en waterschappen wordt een programma ontwikkeld. In 2007 worden dan afspraken gemaakt voor concrete projecten.
. Investeren in stationslocaties: De kwaliteit van veel stationsomgevingen is onvoldoende. De stationsomgevingen van Culemborg, Zaltbommel, Tiel (centrum en Passewaay) en Geldermalsen worden aangepast.
. Uitvoering regionaal plan Bommelerwaard: er moeten een paar belangrijke stappen in de uitvoering gezet worden o.a. aanstellen van gebiedsmakelaar, nadere afspraken over samenwerking en financiering tussen partners, ontwikkeling van een landschapsvisie.
. Opstellen sociale agenda: een sociale agenda ontbreekt nog nagenoeg in de regio. Ondersteuning is nodig bij projecten als voortijdig schoolverlaten en emancipatie van allochtone vrouwen en opvoedingsondersteuning.
Totaal levert de provincie dit jaar een bijdrage van ruim E 3,6 miljoen euro aan de ontwikkelingen in het Rivierengebied. Zie voor meer informatie over dit contract de homepage provincie www.gelderland.nl
Regio Stedendriehoek
In de Stedendriehoek wordt al jaren nauw samengewerkt tussen de steden. Ook wordt samengewerkt met de provincie Overijssel. Voor verschillende samenwerkingsprojecten is ondersteuning gevraagd bij de provincie. De stedendriehoek heeft duidelijke ambities op het gebied van wonen, werken en recreatie. Tegelijkertijd moet de kwaliteit van water, natuur, landschap en landbouw omhoog. Een hoogwaardig vestigingsklimaat met ontwikkelingsmogelijkheden is belangrijk voor de regio maar leefbare wijken, steden en dorpen zijn dat ook. Enkele projecten uit de A-categorie, dat wil zeggen projecten die op korte termijn uitgevoerd gaan worden:
. Omlegging Lochem; aanleg van rondweg om oostelijk deel van Lochem inclusief de bouw van een brug over het Twentekanaal, totale kosten ca. 18 miljoen.
. Transformatie en herstructurering Vulcanus/De Pirk: deze bedrijventerreinen in Vaassen worden herontwikkeld voor woningbouw.
Projecten uit de B-categorie zijn plannen in ontwikkeling waarvan de uitvoering start in 2006/2007. Enkele voorbeelden:
. De ontwikkeling van de ecologische verbindingszone Beekbergse Poort kan doorgaan door aankoop van een agrarisch bedrijf;
. Afspraken worden gemaakt over de ontwikkeling en uitvoering van project Kanaalzone Apeldoorn, een omvangrijk project met revitalisering van bedrijventerrein, woningbouw en aanleg van ontsluitingswegen;
. Het Deventer Havenkwartier kan zich mede door een bijdrage van provincie Overijssel ontwikkelen naar een gemengd woon-werkgebied.
De provincie Gelderland gaat dit eerste jaar voor E 7,2 mln in de Stedendriehoek investeren, de provincie Overijssel investeert E 3,3 mln. Zie voor meer informatie over dit contract de homepage van de provincie www.gelderland.nl
---- --