Dexia Bank


Press

De financiële situatie van de intercommunales

09-03-2006

Een doorlichting van de sector op basis van de jaarrekeningen 2004

In het februarinummer van 'Lokale financiën', de driemaandelijkse publicatie van Dexia Bank over de financiën van de lokale overheden, wordt de financiële situatie van de intercommunales doorgelicht. Dat gebeurt op basis van de jaarrekeningen 2004 voor de vier voornaamste sectoren waar de intercommunales actief zijn, namelijk energie, waterbeheer, economische expansie en afvalbeheer. Deze vier sectoren vertegenwoordigen samen ongeveer 90 % van het actief van de gezamenlijke intercommunales. Dank zij de analyse van de jaarrekeningen wordt de aandacht gevestigd op een aantal specifieke kenmerken van deze methode. Voor elke sector wordt de analyse voorafgegaan door een korte voorstelling van de omgeving waarin de intercommunales opereren. Deze omgeving is momenteel in volle omwenteling tengevolge van de evolutie van de Europese wetgeving en de hervormingen die door de gewestregeringen worden doorgevoerd. De analyse heeft ook een gewestelijke dimensie aangezien de voornaamste aggregaten en financiële ratio's per gewest zijn weergegeven.

Een sector in volle omwenteling

In de wereld van de intercommunales doen zich momenteel verschuivingen voor die niet alleen gevolgen hebben voor de context waarin ze hun activiteiten uitoefenen maar ook voor de instelling als zodanig.

De intercommunales zijn actief in sectoren die sterk worden beïnvloed door de Europese regelgeving. Zo werden de liberalisering van de energiemarkten, het geïntegreerd beheer van de watercyclus en van het afval ingevoerd door Europa. Ze resulteren in nieuwe organisatieprincipes (scheiding tussen het netbeheer en de verkoop van energie, principe "de vervuiler betaalt", naleving van milieunormen, invoering van de ware kostprijs). Deze principes wijzigen ingrijpend het traditionele activiteitskader van heel wat intercommunales en leiden tot de professionalisering en het toenemend technisch karakter van de metiers, wat een rationalisering en een reorganisatie van de actoren inhoudt. Deze dynamiek heeft invloed op de gemeenten zelf (namelijk op de aandeelhouders van de intercommunales) en soms op hun ontvangsten (daling van de dividenden van de intercommunales voor energie) en kan in fine ook consequenties hebben voor de consument (gezinnen, bedrijven) via nieuwe tariferingsregels betreffende de water- en of elektriciteitsdistributie bijvoorbeeld.

Terzelfder tijd hebben de gewesten, die bevoegd zijn voor de organieke wetgeving van de lokale overheden en de intercommunales, hervormingen doorgevoerd om de intercommunales te herpositioneren in het kader van een nieuw intragewestelijk institutioneel schema. Terwijl de hervorming in Vlaanderen het decreet betreffende de intercommunales grondig wijzigt, heeft de hervorming die in Wallonië werd ingezet vooral betrekking op een rationalisering van de sector (halvering van het aantal intercommunales). Zonder de activiteitsradius ingrijpend te wijzigen, leidt de hervorming dus tot een stijging van het aantal intercommunales in Vlaanderen (door splitsing van activiteiten) en een daling in Wallonië (door fusie en overname).

Een niet te verwaarlozen economisch gewicht

Eind 2004 telde België 239 intercommunales, die echter lang geen homogene sector vormen. Ze kunnen immers onderling gevoelig van elkaar verschillen, zowel wat hun omvang (aantal aangesloten gemeenten, aangewende financiële middelen) als wat hun werkterrein betreft.

Het balanstotaal van de intercommunales in hun geheel kwam op 31 december 2004 uit op 27,2 miljard EUR. Tevens lieten ze voor het boekjaar 2004 een resultaat van 1,2 miljard EUR optekenen. De 31 intercommunales voor elektriciteits- en gasdistributie wegen financieel gezien het zwaarst door. Deze sector vertegenwoordigt 60,2 % van de totale geaggregeerde balans van de intercommunales, terwijl hij voor 74,3 % bijdraagt aan het resultaat van het boekjaar van de gezamenlijke intercommunales. De intercommunales voor waterbeheer en de financieringsintercommunales van hun kant, hebben een identiek economisch gewicht, met elk een aandeel van ongeveer 10 % in het balanstotaal. De intercommunales voor economische expansie en die voor afvalbeheer ten slotte, vertegenwoordigen respectievelijk 6,6 % en 3,8 % van de totale geaggregeerde balans van de intercommunales.

Een financiële toestand met sterke contrasten

De intercommunales voor elektriciteits- en gasdistributie onderscheiden zich door de kwaliteit van hun financiële ratio's. Hoewel de liquiditeit vrij " krap " is, worden de intercommunales van deze sector gekenmerkt door uitstekende solvabiliteitsratio's, een goed vermogen om de langetermijnschuld terug te betalen en een hoge rentabiliteit van het eigen vermogen. Deze rentabiliteit neemt echter af tengevolge van de liberalisering van de energiemarkt (grafiek 1). In Vlaanderen, waar de markt sinds 1 juli 2003 volledig geliberaliseerd is en de rol van de intercommunales sindsdien beperkt is tot die van beheerder van het distributienet, zien de intercommunales hun resultaten in 2003 en 2004 op die manier met respectievelijk 27,0 % en 47,1 % dalen. In Wallonië en Brussel is de liberalisering momenteel beperkt tot de professionele cliënteel die erom verzoekt en blijkt ze weinig impact op het resultaat te hebben.

Grafiek 1: Evolutie en uitsplitsing van het resultaat van het boekjaar van de intercommunales voor energie - 2001-2004 (miljoen EUR)

De intercommunales voor economische expansie en die voor water- en afvalbeheer daarentegen, hebben een vrij lage winst ten opzichte van hun kosten. Hun resultaat omvat bovendien de opbrengst van de bedrijfssubsidies en/of het kapitaal waarover de intercommunales van deze 3 sectoren beschikken. Deze subsidies kunnen in sommige gevallen een aanzienlijk peil bereiken en hoger liggen dan het behaalde resultaat. Inzake liquiditeit vertonen deze drie sectoren goede ratio's. De liquiditeit is bijzonder overvloedig in de intercommunales voor economische expansie. Wat de solvabiliteit betreft, ze is gunstig voor de intercommunales die actief zijn inzake waterbeheer en die voor economische expansie, maar ze vertoont daarentegen een zekere zwakte voor de intercommunales die zich toeleggen op afvalbeheer.

Grondige gewestelijke verschillen

De analyse vestigt de aandacht op grondige gewestelijke verschillen binnen een activiteitssector. Deze verschillen houden met name verband met bepaalde specifieke geografische kenmerken van de gewesten waar de intercommunales actief zijn. Het is bijvoorbeeld duidelijk dat de bevolkingsdichtheid een weerslag heeft op de rentabiliteit van activiteiten zoals waterdistributie of energie. Ze zijn ook nauw verweven met de verschillende omvang van de opdrachten die de gewesten aan de intercommunales toekennen alsook met de daarmee samenhangende financieringsmechanismen. In de sector waterbeheer bijvoorbeeld, kregen talrijke Waalse intercommunales die reeds actief zijn in de waterdistributie- of productie opdrachten inzake zuivering toevertrouwd die hun financiële structuur gevoelig beïnvloeden. In Vlaanderen daarentegen, werd voor de zuivering een bijzonder plan (Aquafin) uitgewerkt met een privé-operator zonder de intercommunales hierbij te betrekken. Ten slotte moet ook worden benadrukt dat binnen een sector of een gewest de aggregatie zeer verschillende individuele situaties kan verbergen. De resultaten moeten dus zeer voorzichtig worden geïnterpreteerd.
Distributie van elektriciteit en gas Water-beheer Econ. expansie Afvalbeheer
Aantal geanalyseerde intercommunales 31 28 25 32 Totaal actief (miljoen EUR) 16 393 2 929 1 781 1 100 Resultaat van het boekjaar (miljoen EUR) 914 29 30 19 Liquiditeit
Current ratio 1,2 1,2 3,0 1,6
Acid test 0,7 1,2 2,4 1,6
Solvabiliteit
Financiële onafhankelijkheid 68,6 54,4 53,5 39,0 Langetermijnschuld 22,1 56,6 55,1 105,0
Zelffinanciering 13,5 10,2 24,6 10,1
Cashflow / vreemd vermogen 26,3 8,8 8,1 12,3
Rentabiliteit
Rentabiliteit van het eigen vermogen 8,1 1,8 3,1 4,5 Operationele rentabiliteit 17,9 2,1 3,8 3,9

PDF Persbericht - afdrukbare versie

PDF 'Lokale financiën' - februari 2006

---

Persdienst Dexia Bank
Pachecolaan 44 (GI 9/32), 1000 Brussel Tel. 02 222 45 33 - Fax. 02 222 90 90 - pressdexia@dexia.be