AutoRai

Citroën is innovatief als nooit tevoren

(3/9/2006)
Citroën is helemaal klaar voor de toekomst. Nieuwe ontwikkelingen volgen elkaar zo snel op, dat de enige constante factor is dat Citroën continu in beweging is. Met recent geïntroduceerde technologieën zoals hybride HDi-dieselmotoren, meedraaiende bi-Xenon koplampen, het Lane Departure Warning System, de actieve motorkap en het Start & Stop-systeem is Citroën innovatief als nooit tevoren, zowel op het gebied van rijcomfort als op dat van de actieve veiligheid.
Citroën C6

Head-up display
De Citroën C6 is een van de weinige autoâs die gebruikmaakt van een uit de vliegtuigindustrie afkomstig fenomeen: het head-up display. Belangrijke rij-informatie, zoals snelheid en navigatie-instructies, worden direct in het gezichtsveld van de bestuurder geprojecteerd op de voorruit. De bestuurder hoeft zijn blik dus niet van de weg te halen en kan altijd alert zijn op plotseling opdoemende gevaren.

Actieve motorkap
Citroën besteedt niet alleen uitermate veel aandacht aan de veiligheid van de inzittenden, maar houdt ook rekening met andere weggebruikers, zoals voetgangers. De Citroën C6 is de eerste auto die het maximale aantal van vier sterren haalde voor voetgangerveiligheid bij de EuroNCAP botsproeven. De actieve motorkap van de C6 vermindert de kans op letsel bij voetgangers aanzienlijk. Bij een botsing komt de motorkap automatisch in een fractie van een seconde enkele centimeters omhoog, ter hoogte van de voorruit. Hierdoor ontstaat ruimte tussen de kap en de krachtbron. Een tweede mechanisme houdt ondanks de botsing de motorkap in zijn verhoogde positie, waardoor de botsenergie wordt geabsorbeerd. De kans dat de aangereden voetganger in aanraking komt met harde delen van de motor wordt hierdoor flink verkleind.

Citroën C4

De eind 2004 geïntroduceerde Citroën C4 komt in zijn segment bij de testen van EuroNCAP ook als een van de veiligste autoâs uit de bus. Naast de C6 scoort de C4 uitzonderlijk hoog, ondanks de dalende trend op het gebied van voetgangersveiligheid. De C4 behaalde vijf sterren voor frontale en zijdelingse botsing, vier sterren voor de bescherming van kinderen in de auto en drie van de vier sterren voor voetgangersbescherming. Het stuurwiel met vaste kern draagt mede bij aan veiligheid op de weg. Dankzij het stuurwiel met vaste kern is het mogelijk een asymmetrische airbag voor de bestuurder te monteren die een veel betere bescherming biedt dan de tot dusver toegepaste airbag.

Ongekende ruimte in zijn soort
De lengte van zowel de Berline als de Coupé is zeer royaal in het M1-segment, respectievelijk 4,26m en 4,27m. Het ruime interieur van de C4 zorgt voor ontspannen rijplezier. Zelfs achterin is het comfortabel toeven met een afstand van 64 cm tussen de rugleuning van de stoel tot aan de achterbank. Dit maakt de C4 qua achterruimte de grootste in zijn segment.

Innovatie draagt bij aan actieve veiligheid

Meedraaiende bi-Xenon koplampen
Dankzij de elektronisch geregelde meedraaiende bi-Xenon koplampen met dubbele functie hebben bestuurders van de Citroën C4, C5 en C6 altijd optimaal zicht, ook âs nachts en bij slecht weer. Reeds in 1968 introduceerde Citroën deze innovatie op de DS en later op de Citroën SM. Andere weggebruikers of mogelijke obstakels komen eerder in het vizier doordat de bi-Xenon lampen in een elliptische beweging met de bocht meedraaien. De module werkt bij zowel dimlicht als grootlicht.

Lane Departure Warning System
Het Lane Departure Warning System waarmee de Citroën C6, C5 en C4 kunnen worden uitgerust, waarschuwt bestuurders wanneer zij onbedoeld van rijstrook dreigen te wisselen. Zes infrarood sensoren onder de voorbumper, drie aan weerszijden, signaleren de wegmarkering. Als de bestuurder meer dan 80 km/h rijdt en zonder zijn richtingaanwijzer te gebruiken de lijn passeert, geeft het systeem een waarschuwingssignaal aan de bestuurder. Een trilling in de stoel brengt de bestuurder weer bij de les. Het systeem is in staat onderscheid te maken tussen doorgetrokken of onderbroken strepen en andere markeringen, zoals pijlen, teksten op het asfalt en aanduidingen van de voorgeschreven afstand tussen voertuigen.

Stop & Start
Het Stop & Start-systeem waarmee de C3 sinds kort leverbaar is, zorgt voor een 10% lager brandstofverbruik en minder uitstoot van schadelijke stoffen. Het systeem laat de motor automatisch afslaan wanneer de bestuurder afremt voor bijvoorbeeld een rood verkeerslicht of een open brug. Zodra hij het rempedaal loslaat, start de motor vanzelf weer. Het intelligente systeem schakelt zichzelf automatisch uit bij situaties als inparkeren, een koude motor en extreme buitentemperaturen, maar de bestuurder kan Stop & Start ook zelf uitzetten. Het energieverbruik door andere bronnen, zoals de airconditioning of de achterruitverwarming, wordt in de gaten gehouden door een calculator.

Hybride HDi
Enkele weken geleden presenteerde Citroën de C4 Hybride HDi. Deze C4 met 1,6 liter HDi dieselmotor beschikt over een ingebouwd roetfilter en combineert het Stop & Start-systeem met een elektromotor. Dankzij de nieuwste versie van het Stop & Start-systeem kan de hybride C4 starten en rijden op alleen de dieselmotor. Ook als de accu van de elektromotor helemaal leeg is kan de C4 starten en rijden, hetgeen bij tot dusver gepresenteerde hybride autoâs onmogelijk is. Het gecombineerde verbruik bedraagt slechts 3,4 liter diesel per 100 kilometer, de uitstoot slechts 90 gram CO per kilometer. Deze waarden zijn de laagste in zijn klasse en ongeveer 25 procent lager dan de huidige beschikbare motoren. De verwachting is dat de C4 Hybride HDi in 2010 op de markt gebracht zou kunnen worden.

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van de technologische ontwikkelingen die elkaar bij Citroën in rap tempo opeenvolgen.

BedrijfsautoRAI.nl