Citroën is innovatief als nooit tevoren
(3/9/2006)
Citroën is helemaal klaar voor de toekomst. Nieuwe ontwikkelingen
volgen elkaar zo snel op, dat de enige constante factor is dat
Citroën continu in beweging is. Met recent geïntroduceerde
technologieën zoals hybride HDi-dieselmotoren, meedraaiende bi-Xenon
koplampen, het Lane Departure Warning System, de actieve motorkap en
het Start & Stop-systeem is Citroën innovatief als nooit tevoren,
zowel op het gebied van rijcomfort als op dat van de actieve
veiligheid.
Citroën C6
Head-up display
De Citroën C6 is een van de weinige autoâs die gebruikmaakt van een
uit de vliegtuigindustrie afkomstig fenomeen: het head-up display.
Belangrijke rij-informatie, zoals snelheid en navigatie-instructies,
worden direct in het gezichtsveld van de bestuurder geprojecteerd op
de voorruit. De bestuurder hoeft zijn blik dus niet van de weg te
halen en kan altijd alert zijn op plotseling opdoemende gevaren.
Actieve motorkap
Citroën besteedt niet alleen uitermate veel aandacht aan de
veiligheid van de inzittenden, maar houdt ook rekening met andere
weggebruikers, zoals voetgangers. De Citroën C6 is de eerste auto die
het maximale aantal van vier sterren haalde voor voetgangerveiligheid
bij de EuroNCAP botsproeven. De actieve motorkap van de C6 vermindert
de kans op letsel bij voetgangers aanzienlijk. Bij een botsing komt de
motorkap automatisch in een fractie van een seconde enkele centimeters
omhoog, ter hoogte van de voorruit. Hierdoor ontstaat ruimte tussen de
kap en de krachtbron. Een tweede mechanisme houdt ondanks de botsing
de motorkap in zijn verhoogde positie, waardoor de botsenergie wordt
geabsorbeerd. De kans dat de aangereden voetganger in aanraking komt
met harde delen van de motor wordt hierdoor flink verkleind.
Citroën C4
De eind 2004 geïntroduceerde Citroën C4 komt in zijn segment bij de
testen van EuroNCAP ook als een van de veiligste autoâs uit de bus.
Naast de C6 scoort de C4 uitzonderlijk hoog, ondanks de dalende trend
op het gebied van voetgangersveiligheid. De C4 behaalde vijf sterren
voor frontale en zijdelingse botsing, vier sterren voor de bescherming
van kinderen in de auto en drie van de vier sterren voor
voetgangersbescherming. Het stuurwiel met vaste kern draagt mede bij
aan veiligheid op de weg. Dankzij het stuurwiel met vaste kern is het
mogelijk een asymmetrische airbag voor de bestuurder te monteren die
een veel betere bescherming biedt dan de tot dusver toegepaste airbag.
Ongekende ruimte in zijn soort
De lengte van zowel de Berline als de Coupé is zeer royaal in het
M1-segment, respectievelijk 4,26m en 4,27m. Het ruime interieur van de
C4 zorgt voor ontspannen rijplezier. Zelfs achterin is het comfortabel
toeven met een afstand van 64 cm tussen de rugleuning van de stoel tot
aan de achterbank. Dit maakt de C4 qua achterruimte de grootste in
zijn segment.
Innovatie draagt bij aan actieve veiligheid
Meedraaiende bi-Xenon koplampen
Dankzij de elektronisch geregelde meedraaiende bi-Xenon koplampen met
dubbele functie hebben bestuurders van de Citroën C4, C5 en C6 altijd
optimaal zicht, ook âs nachts en bij slecht weer. Reeds in 1968
introduceerde Citroën deze innovatie op de DS en later op de Citroën
SM. Andere weggebruikers of mogelijke obstakels komen eerder in het
vizier doordat de bi-Xenon lampen in een elliptische beweging met de
bocht meedraaien. De module werkt bij zowel dimlicht als grootlicht.
Lane Departure Warning System
Het Lane Departure Warning System waarmee de Citroën C6, C5 en C4
kunnen worden uitgerust, waarschuwt bestuurders wanneer zij onbedoeld
van rijstrook dreigen te wisselen. Zes infrarood sensoren onder de
voorbumper, drie aan weerszijden, signaleren de wegmarkering. Als de
bestuurder meer dan 80 km/h rijdt en zonder zijn richtingaanwijzer te
gebruiken de lijn passeert, geeft het systeem een waarschuwingssignaal
aan de bestuurder. Een trilling in de stoel brengt de bestuurder weer
bij de les. Het systeem is in staat onderscheid te maken tussen
doorgetrokken of onderbroken strepen en andere markeringen, zoals
pijlen, teksten op het asfalt en aanduidingen van de voorgeschreven
afstand tussen voertuigen.
Stop & Start
Het Stop & Start-systeem waarmee de C3 sinds kort leverbaar is, zorgt
voor een 10% lager brandstofverbruik en minder uitstoot van
schadelijke stoffen. Het systeem laat de motor automatisch afslaan
wanneer de bestuurder afremt voor bijvoorbeeld een rood verkeerslicht
of een open brug. Zodra hij het rempedaal loslaat, start de motor
vanzelf weer. Het intelligente systeem schakelt zichzelf automatisch
uit bij situaties als inparkeren, een koude motor en extreme
buitentemperaturen, maar de bestuurder kan Stop & Start ook zelf
uitzetten. Het energieverbruik door andere bronnen, zoals de
airconditioning of de achterruitverwarming, wordt in de gaten gehouden
door een calculator.
Hybride HDi
Enkele weken geleden presenteerde Citroën de C4 Hybride HDi. Deze C4
met 1,6 liter HDi dieselmotor beschikt over een ingebouwd roetfilter
en combineert het Stop & Start-systeem met een elektromotor. Dankzij
de nieuwste versie van het Stop & Start-systeem kan de hybride C4
starten en rijden op alleen de dieselmotor. Ook als de accu van de
elektromotor helemaal leeg is kan de C4 starten en rijden, hetgeen bij
tot dusver gepresenteerde hybride autoâs onmogelijk is. Het
gecombineerde verbruik bedraagt slechts 3,4 liter diesel per 100
kilometer, de uitstoot slechts 90 gram CO per kilometer. Deze
waarden zijn de laagste in zijn klasse en ongeveer 25 procent lager
dan de huidige beschikbare motoren. De verwachting is dat de C4
Hybride HDi in 2010 op de markt gebracht zou kunnen worden.
Dit zijn slechts enkele voorbeelden van de technologische
ontwikkelingen die elkaar bij Citroën in rap tempo opeenvolgen.
BedrijfsautoRAI.nl
AutoRai