Eén plan voor stad en snelweg voor iedereen ter inzage (bericht
geplaatst op 9 maart 2006)
De afgelopen maanden zijn verschillende alternatieven voor de
A2-passage en de ontsluiting van de Beatrixhaven onderzocht. Van 13
maart tot en met 10 april 2006 liggen deze onderzoeken en de
projectconclusies ter inzage en kunt u uw mening hierover geven.
Belangrijk, want deze reacties tellen mee bij de te nemen bestuurlijke
besluiten over welke ligging voor de A2-passage en de nieuwe
ontsluitingsweg naar de Beatrixhaven de beste is. Tijdens de
A2-informatiemarkt op 22 maart aanstaande kunt u terecht voor meer
informatie.
> Link naar rapporten volgt z.s.m.
Op basis van de onafhankelijke onderzoeken én rekeninghoudend met alle
A2-doelen voor doorstroming, bereikbaarheid en leefbaarheid, heeft de
projectorganisatie A2 Maastricht conclusies getrokken en doet zij
aanbevelingen voor het vervolg. Uiteindelijke beslissingen worden
genomen door:
- het ministerie van VenW en VROM voor de A2-passage Maastricht
- de gemeente Maastricht voor een nieuwe ontsluitingsweg tussen A2 en
Beatrixhaven.
De rapporten zijn op te vragen bij de A2-projectorganisatie, via
telefoon (043) 351 63 01. Iedereen die dat wil, kan reageren op de
rapporten. Belangrijk, want uw reactie telt mee bij de te nemen
bestuurlijke besluiten over welke ligging voor de A2-passage en de
nieuwe ontsluitingsweg naar de Beatrixhaven de beste is. Als u
reageert, ontvangt u een bevestiging.
Wilt u reageren?
> Kijk onderaan deze pagina.
A2-informatiemarkt
Op 22 maart vindt een A2-informatiemarkt plaats. Tussen 16 - 21.00 uur
kunt u met al uw A2-vragen terecht in stadion De Geusselt. Aanmelden
is niet nodig.
Eén plan voor stad en snelweg
Hierin zet de projectorganisatie niet alleen voor het verkeer, maar
voor alle A2-doelstellingen op een rij welke alternatieven voor de
A2-passage én de ontsluitingsweg naar de Beatrixhaven het meest
kansrijk zijn. Dit plan moet een oplossing bieden voor de leefbaarheid
en de verkeersveiligheid, voor het opheffen van barrières in de stad
en kan daarmee ook kansen creëren voor stedelijke vernieuwing. `Eén
plan voor stad en snelweg' bestaat uit 3 rapporten: onderzoek
alternatieven en varianten A2-passage Maastricht, onderzoek
alternatieven ontsluiting Beatrixhaven en conclusies en aanbevelingen.
Onderzoek alternatieven en varianten A2-passage Maastricht
(milieueffectrapport)
In een milieueffectrapport (MER) worden de verschillende alternatieven
voor het ombouwen van de A2-stadstraverse tot autosnelweg met elkaar
vergeleken. De procedure is in tweeën geknipt:
* de eerste fase MER moet de aanwijzing van het voorkeursalternatief
opleveren
* in fase twee werken verschillende marktpartijen het
voorkeursalternatief inclusief het stedenbouwkundig deel naar
eigen inzicht verder uit. Het `winnende' plan van de markt is de
basis voor het tracébesluit A2, de nieuwe ontsluitingsweg naar de
Beatrixhaven en voor bestemmingsplan voor het totale A2-project.
Vier alternatieven. Klik voor een grotere afbeelding.
Vier alternatieven. Klik voor een grotere afbeelding.
De varianten voor de A2-passage gaan door, onder of om Maastricht. De
bijbehorende verkeersstromen hebben verschillende consequenties voor
bepaalde wegen zoals: huidige A2-passage, Viaductweg, Molenweg,
Akersteenweg en Terblijterweg, Oeslingerbaan, knooppunt Geusselt en
Europaplein, Terraspark (oostelijk buitengebied), Natuurgebied St.
Pietersberg/Jekerdal/Cannerberg, Belgisch grondgebied en voor buurten
zoals Amby, Wittevrouwenveld, Wyckerpoort, Limmel, Nazareth, Heer,
Scharn en Vroendaal.
Onderzoek ontsluiting bedrijventerrein Beatrixhaven vanaf A2
De eerste stap in de bestemmingsplanprocedure was de gemeentelijke
discussienota `Ruimte rond de A2' (eind 2004; vastgesteld door de
gemeenteraad in april 2005). Medio 2006 beslist de raad over het nu
voorliggende onderzoek naar de beste ontsluiting van de Beatrixhaven.
Alternatieven Beatrixhaven
A parallel aan de A2
B doorsnijding landgoederenzone
C parallel aan het spoor, doorsnijding Beatrixhaven
D parallel aan de hoogspanningsleidingen in de landgoederenzone
De varianten voor de ontsluiting vanaf de A2 naar bedrijventerrein de
Beatrixhaven doorsnijden op verschillende wijze de landgoederenzone en
sluiten alle aan op de Korvetweg. De varianten hebben consequenties
voor ondermeer: de landgoederenzone, bedrijven, woonbuurt Nazareth,
Korvetweg, Mariënwaard, Kruisdonk, Meerssenerweg, Limmelderweg,
Beukenlaan en Hoekerweg.
U kunt op twee manieren reageren:
* schriftelijk. Uw reactie kunt u tot uiterlijk 10 april 2006 sturen
naar:
Inspraakpunt Verkeer en Waterstaat
A2-project Maastricht
Postbus 30316
2500 GH Den Haag
* digitaal via www.inspraakvenw.nl (of binnenkort via een formulier
op deze site).
Indien u dat wenst, kunt u verzoeken om uw persoonlijke gegevens niet
openbaar te maken.
Gemeente Maastricht