Gemeente Maastricht

Eén plan voor stad en snelweg voor iedereen ter inzage (bericht geplaatst op 9 maart 2006)

De afgelopen maanden zijn verschillende alternatieven voor de A2-passage en de ontsluiting van de Beatrixhaven onderzocht. Van 13 maart tot en met 10 april 2006 liggen deze onderzoeken en de projectconclusies ter inzage en kunt u uw mening hierover geven. Belangrijk, want deze reacties tellen mee bij de te nemen bestuurlijke besluiten over welke ligging voor de A2-passage en de nieuwe ontsluitingsweg naar de Beatrixhaven de beste is. Tijdens de A2-informatiemarkt op 22 maart aanstaande kunt u terecht voor meer informatie.

> Link naar rapporten volgt z.s.m.

Op basis van de onafhankelijke onderzoeken én rekeninghoudend met alle A2-doelen voor doorstroming, bereikbaarheid en leefbaarheid, heeft de projectorganisatie A2 Maastricht conclusies getrokken en doet zij aanbevelingen voor het vervolg. Uiteindelijke beslissingen worden genomen door:

- het ministerie van VenW en VROM voor de A2-passage Maastricht
- de gemeente Maastricht voor een nieuwe ontsluitingsweg tussen A2 en Beatrixhaven.

De rapporten zijn op te vragen bij de A2-projectorganisatie, via telefoon (043) 351 63 01. Iedereen die dat wil, kan reageren op de rapporten. Belangrijk, want uw reactie telt mee bij de te nemen bestuurlijke besluiten over welke ligging voor de A2-passage en de nieuwe ontsluitingsweg naar de Beatrixhaven de beste is. Als u reageert, ontvangt u een bevestiging.

Wilt u reageren?

> Kijk onderaan deze pagina.

A2-informatiemarkt

Op 22 maart vindt een A2-informatiemarkt plaats. Tussen 16 - 21.00 uur kunt u met al uw A2-vragen terecht in stadion De Geusselt. Aanmelden is niet nodig.

Eén plan voor stad en snelweg

Hierin zet de projectorganisatie niet alleen voor het verkeer, maar voor alle A2-doelstellingen op een rij welke alternatieven voor de A2-passage én de ontsluitingsweg naar de Beatrixhaven het meest kansrijk zijn. Dit plan moet een oplossing bieden voor de leefbaarheid en de verkeersveiligheid, voor het opheffen van barrières in de stad en kan daarmee ook kansen creëren voor stedelijke vernieuwing. `Eén plan voor stad en snelweg' bestaat uit 3 rapporten: onderzoek alternatieven en varianten A2-passage Maastricht, onderzoek alternatieven ontsluiting Beatrixhaven en conclusies en aanbevelingen.

Onderzoek alternatieven en varianten A2-passage Maastricht (milieueffectrapport)

In een milieueffectrapport (MER) worden de verschillende alternatieven voor het ombouwen van de A2-stadstraverse tot autosnelweg met elkaar vergeleken. De procedure is in tweeën geknipt:


* de eerste fase MER moet de aanwijzing van het voorkeursalternatief opleveren

* in fase twee werken verschillende marktpartijen het voorkeursalternatief inclusief het stedenbouwkundig deel naar eigen inzicht verder uit. Het `winnende' plan van de markt is de basis voor het tracébesluit A2, de nieuwe ontsluitingsweg naar de Beatrixhaven en voor bestemmingsplan voor het totale A2-project.

Vier alternatieven. Klik voor een grotere afbeelding. Vier alternatieven. Klik voor een grotere afbeelding.

De varianten voor de A2-passage gaan door, onder of om Maastricht. De bijbehorende verkeersstromen hebben verschillende consequenties voor bepaalde wegen zoals: huidige A2-passage, Viaductweg, Molenweg, Akersteenweg en Terblijterweg, Oeslingerbaan, knooppunt Geusselt en Europaplein, Terraspark (oostelijk buitengebied), Natuurgebied St. Pietersberg/Jekerdal/Cannerberg, Belgisch grondgebied en voor buurten zoals Amby, Wittevrouwenveld, Wyckerpoort, Limmel, Nazareth, Heer, Scharn en Vroendaal.

Onderzoek ontsluiting bedrijventerrein Beatrixhaven vanaf A2

De eerste stap in de bestemmingsplanprocedure was de gemeentelijke discussienota `Ruimte rond de A2' (eind 2004; vastgesteld door de gemeenteraad in april 2005). Medio 2006 beslist de raad over het nu voorliggende onderzoek naar de beste ontsluiting van de Beatrixhaven.

Alternatieven Beatrixhaven
A parallel aan de A2
B doorsnijding landgoederenzone
C parallel aan het spoor, doorsnijding Beatrixhaven D parallel aan de hoogspanningsleidingen in de landgoederenzone

De varianten voor de ontsluiting vanaf de A2 naar bedrijventerrein de Beatrixhaven doorsnijden op verschillende wijze de landgoederenzone en sluiten alle aan op de Korvetweg. De varianten hebben consequenties voor ondermeer: de landgoederenzone, bedrijven, woonbuurt Nazareth, Korvetweg, Mariënwaard, Kruisdonk, Meerssenerweg, Limmelderweg, Beukenlaan en Hoekerweg.

U kunt op twee manieren reageren:

* schriftelijk. Uw reactie kunt u tot uiterlijk 10 april 2006 sturen naar:
Inspraakpunt Verkeer en Waterstaat
A2-project Maastricht
Postbus 30316
2500 GH Den Haag

* digitaal via www.inspraakvenw.nl (of binnenkort via een formulier op deze site).

Indien u dat wenst, kunt u verzoeken om uw persoonlijke gegevens niet openbaar te maken.