Sociale partners bereiken protocol sociaal akkoord 2006-2007
08/03/2006
Akkoord moet doeltreffendheid en kwaliteit dienstverlening verder
ondersteunen
Brussel - 8 maart 2006. Directie en vakbondsorganisaties zijn het
gisteren eens geraakt over een protocol van sociaal akkoord. Dit
akkoord regelt het sociale luik van het geconsolideerd
ondernemingsplan 2006-2007 voor de NMBS-Groep. Het moet de
schuldstabilisering in 2008 en een verdere modernisering van de
NMBS-Groep in een Europese context mogelijk maken. Dit protocol zal
nog door de vakbondsorganisaties ter goedkeuring worden voorgelegd aan
hun respectievelijke instanties.
De context voor de spoorwegen is al een aantal jaren aan het
veranderen. Om haar toekomst in een geliberaliseerde markt te kunnen
veiligstellen en een belangrijke speler te blijven in Belgische en
Europese mobiliteit, nam de NMBS-Groep de voorbije jaren initiatieven
om haar productiviteit te verhogen en de kwaliteit van haar
dienstverlenging te verbeteren. Daarnaast werden sinds 2002 een aantal
initiatieven genomen om de financiële impasse waarin het bedrijf
dreigde te verzeilen, te vermijden. Dankzij deze initiatieven is de
spooronderneming er in de periode 2001-2005 in geslaagd een
productiviteitsstijging van 26% te realiseren. Die stijging is het
resultaat van de sterke groei van het aantal vervoerde reizigers en
goederen sinds 2001 (reizigers-km + ton-km van 14 853 miljoen in 2001
naar 17 151 miljoen in 2005) in combinatie met een significante daling
van het personeelsbestand in 2004 en 2005 (- 3 467 VTE). Ook de
overheid hielp bij het verbeteren van de financiële situatie. Die deed
dit door de overname van de historische schuld (7,4 miljard euro), de
overname van het pensioenfonds en het verhogen van de dotatie tot 1,4
miljard euro in 2005. Het ondernemingsplan en het daaraan verbonden
sociaal akkoord dat gisteren werd bereikt, zal deze trend verder
consolideren en op een realistische manier bestendigen. Voor de
planperiode 2006-2007 wordt een verdere jaarlijkse stijging van de
productiviteit met 3% vooropgesteld. Een stijging die dankzij het
sociaal akkoord in een goed sociaal klimaat kan plaatsvinden, waardoor
alle aandacht naar de dienstverlening kan gaan. In grote lijnen komt
het sociaal akkoord neer op volgende punten: Optimalisatie van de
structuren. Naar aanleiding van de opsplitsing van de NMBS in de
nieuwe structuur met 3 bedrijven moeten nog een aantal taken worden
overgedragen aan het bedrijf dat voor de uitvoering hiervan
verantwoordelijk is. Het gaat hierbij voornamelijk over de
overheveling van zon 1 400 medewerkers van de infrastructuurbeheerder
Infrabel aan de reizigersactiviteiten van de NMBS die bovendien
grondig worden gereorganiseerd. Daarnaast zal de efficiëntie worden
verhoogd door de concentratie van een aantal activiteiten
(verkeersleidingen, seinhuizen en logistieke centra,). Verhoging van
de koopkracht. Hierbij ligt de nadruk op de medewerkers aan wie een
grotere flexibiliteit wordt gevraagd. Het gaat hier meer specifiek
over weekendvergoedingen, shiftpremies, premies i.v.m.
herstructureringen, talenkennis treinbestuurders, Daarnaast volgt de
NMBS-Groep de tendens binnen de openbare sector waarbij vakantiegeld
en eindejaarspremie verder worden afgestemd op wat gebruikelijk is in
de privé-sector. Versteviging van de sociale zekerheid van het
spoorwegpersoneel. Hiervoor wordt een hospitalisatieverzekering
afgesloten voor alle actieve en gepensioneerde medewerkers en hun
rechthebbenden (totaal 165 000 mensen). Tegen het einde van de periode
van het sociaal akkoord zal de koopkracht van het personeel met 1,2%
zijn verhoogd. Werving, selectie en opleiding. Gezien de huidige
leeftijdspiramide blijft het aanwervingbeleid één van de grootste
uitdagingen voor de komende jaren. Er wordt daarom samen met de
sociale partners gezocht naar manieren om de procedures hieromtrent
verder te vereenvoudigen en doeltreffender te maken. Bovendien zal
speciale aandacht gaan naar competentiemanagement en interne
opleidingen. Naast de gewone personeelsbehoefte die voor de periode
2006-2007 gemiddeld op 36 823 VTE wordt geraamd, zullen een aantal
specifieke maatregelen, zoals het aanpassen van de modaliteiten van
deeltijdse arbeid, inspanningen met betrekking tot de veiligheid,
werving, selectie en opleiding en het stimuleren van externe
detachering, maken dat een gemiddeld personeelsbestand van 37 000 VTE
wordt bereikt. De directie van de NMBS-Groep is tevreden met het
bereikte akkoord. Het zal toelaten de ingeslagen weg van de voorbije
jaren in een goed sociaal klimaat verder te zetten en de schuld in
2008 te stabiliseren waarbij de inspanning van de medewerkers wordt
gevaloriseerd.
""
NMBS