IBM
Nieuws
IBM helpt Stockholm de verkeersdrukte in één maand met 25% terug te
dringen
Amsterdam, 6 maart 2006 -- Na de lancering van het
Filebestrijdingsplan Stockholm afgelopen januari geven de eerste
cijfers aan dat dit pilotproject de verkeersdrukte met 25 procent
terugdringt, dat het openbaar vervoer er 40.000 reizigers per dag bij
krijgt en dat het aantal opstoppingen in de spits aanmerkelijk kleiner
is wordt.*
IBM, als belangrijkste leverancier verantwoordelijk voor het ontwerp,
de ontwikkeling en de uitvoering van de oplossing, heeft bij het
opzetten van dit plan, dat 24 vierkante kilometer in het centrum van
Stockholm beslaat, nauw samengewerkt met het Zweedse Ministerie van
Verkeer en het stadsbestuur van Stockholm.
Om de succesvolle aflevering van een nauwkeurig en goed werkend
systeem te garanderen, waren er bij het project zowel adviseurs als
onderzoekers en technici van IBM betrokken.
"De wereldwijde belangstelling voor de economische en mileutechnische
gevolgen van verkeersmanagement blijft groeien, en de voor de proef in
Stockholm gerealiseerde oplossing stelt een nieuwe norm wat betreft
schaal, rijkweidte en raffinement," aldus John Dowson, leider van het
team Global Road User Charging binnen IBM. "Dit is nog maar één van de
voorbeelden van nieuwe services die IBM aanbiedt. We proberen onze
cliënten voortdurend meerwaarde te bieden en hen te laten profiteren
van de innovatieve kracht van IBM bij het aanpakken van
maatschappelijke problemen."
Het plan vormt de grootste implementatie van een elektronisch
tolpoortensysteem (een zg. "microwave tag and beacon system") in een
stad in Europa. Dankzij de gekozen technologie kan het stadsbestuur
het tarief gedurende de dag laten variëren, kunnen de chauffeurs de
tolgelden rechtstreeks van hun rekening laten afschrijven en kan de
algehele exploitatie efficiënter plaatsvinden.
*Enkele voorlopige gegevens van de eerste maand in de praktijk:
Het verkeer bij tolpoorten is met 100.000 voertuigen per dag (oftewel
25%) teruggedrongen
Het aantal passagiers van de trein en ander openbaar vervoer is met
40.000 per dag gestegen
Het aantal opstoppingen tijdens de spits is aanzienlijk afgenomen
Er zijn geen grote problemen in verband met sluipverkeer
De dienstregeling van buslijnen in de binnenstad is aangepast als
gevolg van de hogere gemiddelde snelheid
Er zijn 29% minder parkeerboetes uitgedeeld
Het automatische betalingssysteem heeft vanaf dag één gewerkt
Er worden dagelijks ca. 350.000 voertuigpassages geregistreerd
Het systeem is tijdens de tol-uren (maandag t/m vrijdag van 6.30 tot
18.30 uur) voortdurend volledig operationeel geweest.
De burgemeester van Stockholm, Annika Billstrom, legt uit: "Ik vind
het belangrijk dat Stockhol een bruisend stukje Europa wordt. Vanuit
internationaal oogpunt is het niet alleen belangrijk om economische
groei te hebben, maar ook om met het milieu in de lift te zitten. We
doen nu deze proef met een spannend, modern systeem waar de rest van
Europa en de wereld nog wat van kan leren."
Bij het doorvoeren van het filebestrijdingsplan heeft Stockholm drie
doelstellingen: het terugdringen van het verkeersvolume in de
binnenstad tijdens de spits met 10-15%, het verbeteren van de
bereikbaarheid voor bussen en auto's en het verbeteren van het milieu.
Het toltarief is een landelijke heffing waarvan de opbrengst wordt
teruggesluisd naar de regio Stockholm voor investeringen in de
openbaar-vervoerinfrastructuur.
Het systeem van Stockholm werkt met een cordon van 18 barrièrevrije
controlepunten rond een betaalgebied en is uitgerust met speciale
bakens en camera's langs de weg om de voertuigen te registreren. Alle
in aanmerking komende voertuigen die het betaalgebied binnenrijden of
verlaten, worden aangeslagen op basis van het tijdstip waarop ze
langskomen, met het hoogste tarief in de spits. Per dag geldt er een
maximumbedrag.
Betaling is op verschillende manieren mogelijk, onder meer door
rechtstreekse afschrijving na herkenning van een elektronische chip of
`transponder' die aan de bestuurders in bruikleen wordt gegeven.
Voertuigen zonder chip worden door camera's geregistreerd en
geïdentificeerd via nummerbordherkenning. Deze techniek wordt tevens
gebruikt voor het controleren van de transpondergegevens en als
ondersteunend bewijs bij het aanpakken van wanbetalers. De betaling
voor voertuigen zonder transponder is geregeld via een giraal systeem
bij banken of via internet, en via detailhandelaren zoals 7-11.
Door het gebruik van transponders wordt een zeer groot deel van de
voertuigen betrouwbaar geregistreerd en is ook de afhandeling nadien
veel rendabeler dan bij systemen die niet met dergelijke apparaten
werken. Bovendien maakt deze werkwijze het veel gemakkelijker om te
werken met variabele tarieven die automatisch rechtstreeks worden
geïnd.
Het ontwikkelen van het plan heeft enkele jaren geduurd. Het
gemeentebestuur van Sockholm ging op 2 juni 2003 akkoord met een proef
voor elektronische tolheffing, en het Zweedse parlement volgde op 16
juni 2004. Slechts enkele weken later, op 9 juli 2004, werd het
contract met IBM gesloten voor het ontwerpen, bouwen, implementeren en
operationeel houden van het systeem.
Als voorbereiding op het plan hebben de Zweedse regering en de stad
Stockholm aanzienlijke investeringen gedaan in het openbaar vervoer,
bijvoorbeeld 12 nieuwe snelbuslijnen, 18 buslijnen met een uitgebeide
dienstregeling en 1800 nieuwe park-and-ride-plaatsen bij stations
buiten de binnenstad.
Naast het Zweede Ministerie van Verkeer en IBM waren er nog diverse
andere partijen betrokken bij de ontwikkeling en uitvoering van het
plan, waaronder Q Free (voor de levering van de bakens langs de weg en
de transponders), Manpower (voor het bemannen van call centers), de
Zweedse posterijen (voor printing services en het afleveren van
transponders), Reitan (elektronisch betalen in winkels) en Nordea
(betalingsservices).
Als onderdeel van de huidige proef wordt er uitgebreid onderzoek
gedaan naar de gevolgen van het plan, waarbij op een aantal punten een
vergelijking wordt gemaakt tussen de situatie vooraf en de situatie
nadien, bijvoorbeeld de gevolgen voor het verkeer, het openbaar
vervoer, het lokale bedrijfsleven en het milieu. De resultaten van dit
onderzoek worden bekendgemaakt aan de Zweedse kiezers.
Meer informatie over deze proef voor `spitsheffing' in Stockholm kunt
u een bezoek brengen aan de Engelstalige website
www.Stockholmsforsoket.se. De proef duurt zeven maanden en eindigt op
31 juli, waarna er op 17 september een referendum wordt gehouden om te
bepalen of het systeem moet blijven of dat het moet worden geschrapt.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Ellis Zijlstra
IBM Corporate Communications
Tel:0653240768
email: ellis_zijlstra@nl.ibm.com
Beeldmateriaal:
http://www.vv.se/templates/page3wide____12360.aspx
http://www.vv.se/filer/25121/Trangselkarta1201_rev.jpg
IBM on demand solution chosen for congestion charging