IBM

Nieuws

IBM helpt Stockholm de verkeersdrukte in één maand met 25% terug te dringen

Amsterdam, 6 maart 2006 -- Na de lancering van het Filebestrijdingsplan Stockholm afgelopen januari geven de eerste cijfers aan dat dit pilotproject de verkeersdrukte met 25 procent terugdringt, dat het openbaar vervoer er 40.000 reizigers per dag bij krijgt en dat het aantal opstoppingen in de spits aanmerkelijk kleiner is wordt.*

IBM, als belangrijkste leverancier verantwoordelijk voor het ontwerp, de ontwikkeling en de uitvoering van de oplossing, heeft bij het opzetten van dit plan, dat 24 vierkante kilometer in het centrum van Stockholm beslaat, nauw samengewerkt met het Zweedse Ministerie van Verkeer en het stadsbestuur van Stockholm.

Om de succesvolle aflevering van een nauwkeurig en goed werkend systeem te garanderen, waren er bij het project zowel adviseurs als onderzoekers en technici van IBM betrokken.

"De wereldwijde belangstelling voor de economische en mileutechnische gevolgen van verkeersmanagement blijft groeien, en de voor de proef in Stockholm gerealiseerde oplossing stelt een nieuwe norm wat betreft schaal, rijkweidte en raffinement," aldus John Dowson, leider van het team Global Road User Charging binnen IBM. "Dit is nog maar één van de voorbeelden van nieuwe services die IBM aanbiedt. We proberen onze cliënten voortdurend meerwaarde te bieden en hen te laten profiteren van de innovatieve kracht van IBM bij het aanpakken van maatschappelijke problemen."

Het plan vormt de grootste implementatie van een elektronisch tolpoortensysteem (een zg. "microwave tag and beacon system") in een stad in Europa. Dankzij de gekozen technologie kan het stadsbestuur het tarief gedurende de dag laten variëren, kunnen de chauffeurs de tolgelden rechtstreeks van hun rekening laten afschrijven en kan de algehele exploitatie efficiënter plaatsvinden.


*Enkele voorlopige gegevens van de eerste maand in de praktijk: Het verkeer bij tolpoorten is met 100.000 voertuigen per dag (oftewel 25%) teruggedrongen
Het aantal passagiers van de trein en ander openbaar vervoer is met 40.000 per dag gestegen
Het aantal opstoppingen tijdens de spits is aanzienlijk afgenomen Er zijn geen grote problemen in verband met sluipverkeer De dienstregeling van buslijnen in de binnenstad is aangepast als gevolg van de hogere gemiddelde snelheid
Er zijn 29% minder parkeerboetes uitgedeeld
Het automatische betalingssysteem heeft vanaf dag één gewerkt Er worden dagelijks ca. 350.000 voertuigpassages geregistreerd Het systeem is tijdens de tol-uren (maandag t/m vrijdag van 6.30 tot 18.30 uur) voortdurend volledig operationeel geweest.

De burgemeester van Stockholm, Annika Billstrom, legt uit: "Ik vind het belangrijk dat Stockhol een bruisend stukje Europa wordt. Vanuit internationaal oogpunt is het niet alleen belangrijk om economische groei te hebben, maar ook om met het milieu in de lift te zitten. We doen nu deze proef met een spannend, modern systeem waar de rest van Europa en de wereld nog wat van kan leren."

Bij het doorvoeren van het filebestrijdingsplan heeft Stockholm drie doelstellingen: het terugdringen van het verkeersvolume in de binnenstad tijdens de spits met 10-15%, het verbeteren van de bereikbaarheid voor bussen en auto's en het verbeteren van het milieu. Het toltarief is een landelijke heffing waarvan de opbrengst wordt teruggesluisd naar de regio Stockholm voor investeringen in de openbaar-vervoerinfrastructuur.

Het systeem van Stockholm werkt met een cordon van 18 barrièrevrije controlepunten rond een betaalgebied en is uitgerust met speciale bakens en camera's langs de weg om de voertuigen te registreren. Alle in aanmerking komende voertuigen die het betaalgebied binnenrijden of verlaten, worden aangeslagen op basis van het tijdstip waarop ze langskomen, met het hoogste tarief in de spits. Per dag geldt er een maximumbedrag.

Betaling is op verschillende manieren mogelijk, onder meer door rechtstreekse afschrijving na herkenning van een elektronische chip of `transponder' die aan de bestuurders in bruikleen wordt gegeven. Voertuigen zonder chip worden door camera's geregistreerd en geïdentificeerd via nummerbordherkenning. Deze techniek wordt tevens gebruikt voor het controleren van de transpondergegevens en als ondersteunend bewijs bij het aanpakken van wanbetalers. De betaling voor voertuigen zonder transponder is geregeld via een giraal systeem bij banken of via internet, en via detailhandelaren zoals 7-11.

Door het gebruik van transponders wordt een zeer groot deel van de voertuigen betrouwbaar geregistreerd en is ook de afhandeling nadien veel rendabeler dan bij systemen die niet met dergelijke apparaten werken. Bovendien maakt deze werkwijze het veel gemakkelijker om te werken met variabele tarieven die automatisch rechtstreeks worden geïnd.

Het ontwikkelen van het plan heeft enkele jaren geduurd. Het gemeentebestuur van Sockholm ging op 2 juni 2003 akkoord met een proef voor elektronische tolheffing, en het Zweedse parlement volgde op 16 juni 2004. Slechts enkele weken later, op 9 juli 2004, werd het contract met IBM gesloten voor het ontwerpen, bouwen, implementeren en operationeel houden van het systeem.

Als voorbereiding op het plan hebben de Zweedse regering en de stad Stockholm aanzienlijke investeringen gedaan in het openbaar vervoer, bijvoorbeeld 12 nieuwe snelbuslijnen, 18 buslijnen met een uitgebeide dienstregeling en 1800 nieuwe park-and-ride-plaatsen bij stations buiten de binnenstad.

Naast het Zweede Ministerie van Verkeer en IBM waren er nog diverse andere partijen betrokken bij de ontwikkeling en uitvoering van het plan, waaronder Q Free (voor de levering van de bakens langs de weg en de transponders), Manpower (voor het bemannen van call centers), de Zweedse posterijen (voor printing services en het afleveren van transponders), Reitan (elektronisch betalen in winkels) en Nordea (betalingsservices).

Als onderdeel van de huidige proef wordt er uitgebreid onderzoek gedaan naar de gevolgen van het plan, waarbij op een aantal punten een vergelijking wordt gemaakt tussen de situatie vooraf en de situatie nadien, bijvoorbeeld de gevolgen voor het verkeer, het openbaar vervoer, het lokale bedrijfsleven en het milieu. De resultaten van dit onderzoek worden bekendgemaakt aan de Zweedse kiezers.

Meer informatie over deze proef voor `spitsheffing' in Stockholm kunt u een bezoek brengen aan de Engelstalige website www.Stockholmsforsoket.se. De proef duurt zeven maanden en eindigt op 31 juli, waarna er op 17 september een referendum wordt gehouden om te bepalen of het systeem moet blijven of dat het moet worden geschrapt.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Ellis Zijlstra
IBM Corporate Communications
Tel:0653240768
email: ellis_zijlstra@nl.ibm.com

Beeldmateriaal:
http://www.vv.se/templates/page3wide____12360.aspx http://www.vv.se/filer/25121/Trangselkarta1201_rev.jpg

IBM on demand solution chosen for congestion charging