Ford introduceert nieuwe Ranger
(3/9/2006)
De compleet vernieuwde Ford Ranger heeft nu nog meer te bieden op het
gebied van design, gebruiksgemak, duurzaamheid en comfort. De nieuwe
Ranger is voorzien van een stoer en modern exterieur, een volledig
herzien interieur, extra laad- en sleepvermogen en een compleet nieuwe
common-rail dieselmotor.
Phil Collareno, Commercial Vehicle Line Director bij Ford Europa,
stelt: "De nieuwe Ranger is een bijzonder stijlvolle, duurzame auto.
Hij maakt zijn stoere imago meer dan waar en biedt nu nog meer comfort
en gebruiksgemak. De Ranger is een robuuste, professionele auto, die
niet alleen plezier en klasse uitstraalt, maar bovendien van aanpakken
weet."
Nieuw stoer exterieur
Het meest opvallend zijn de imposante nieuwe motorkap en de grote,
brede grilleopening aan de voorkant. Verder springen de prominente
wielkasten in het oog, die de carrosserie beschermen en het stoere
uiterlijk van de Ranger benadrukken.
De tweedelige voorbumper en geïntegreerde mistlampen zijn goed
beschermd voor offroad gebruik, terwijl het strakke uiterlijk van de
voorkant wordt benadrukt door de nieuwe koplampen met transparante
lens.
Andere opvallende details aan de buitenkant van de auto zijn de nieuwe
portiergrepen waarmee de portieren gemakkelijker te openen zijn.
Voor klanten die op zoek zijn naar de ultieme Ranger is voor het
nieuwe model het populaire XLT-pakket beschikbaar, met een opvallende
sportieve stang aan de voorkant en een verchroomde stang onder langs
de zijkant en de achterkant, die het sportieve, robuuste uiterlijk van
de Ranger verder benadrukken. Ook in de auto valt er veel te genieten
want de XLT-uitvoering is voorzien van:
* CD wisselaar
* Lederen bekleding
* Stoelverwarming
* Multimeter (o.a. digitaal kompas en hellingshoekmeter)
Het praktische karakter van de nieuwe Ranger wordt verder ingevuld
door aantrekkelijke nieuwe 16-inch lichtmetalen wielen met 245/70R16
banden. De nieuwe velg/band-combinaties bieden ook meer grip op wegen
van uiteenlopende kwaliteit.
Nieuw stijlvol interieur
Het interieur van de nieuwe Ranger is volledig herzien. De stoelen
hebben nieuwe rugleuningen gekregen die breder zijn bij de schouders.
Bovendien zijn de stoelen voorzien van betere kussens en grotere
hoofdsteunen. Het dashboard is nu uitgerust met een informatiecentrum
met de allerbelangrijkste zaken voor de bestuurder. De hoekige
middenconsole is afgewerkt in een aantrekkelijke zilverkleur. Deze
kleur komt terug in het instrumentencluster, de ventilatorgrilles, de
versnellingsbak, de raamschakelaars en de portiergreep aan de
binnenkant.
De nieuwe Ranger bevat verscheidene opbergmogelijkheden, waaronder een
uniek uittrekbaar opbergvak voor documenten in het dashboard. In de
twee opbergvakken in de middenconsole is bovendien ruimte voor tien
cd's, twee mobiele telefoons en diverse andere zaken.
Alle nieuwe Rangers zijn standaard voorzien van een geïntegreerde
radio met een cd-speler en MP3-aansluiting of optioneel een
cd-wisselaar voor zes cd's.
Nieuwe motor
De nieuwe Ford Ranger is uitgerust met een compleet nieuwe 2.5 liter
Duratorq TDCi-dieselmotor met een nieuw common-rail
brandstofinjectiesysteem. De motor levert meer vermogen (143 pk/ 105
kW) en koppel (330 Nm bij 1.800 tpm) en is zuiniger in het gebruik.
Door de geavanceerde eigenschappen van de nieuwe TDCi-motor is de
cabine aanzienlijk stiller. De turbocompressor met variabele geometrie
zorgt voor een vroegere, grotere koppelafgifte en beperkt de
turbovertraging.
De Ranger is voorzien van de beproefde handmatige Durashift
versnellingsbak met vijf versnellingen.
Extra laad- en sleepvermogen
Bij de nieuwe Ranger is de laadbak aan de zijkanten met 60 mm verhoogd
om de opslagcapaciteit te verbeteren. Bovendien zitten de sjorogen nu
op een lager punt zodat de lading beter kan worden vastgezet en zijn
er innovatieve laadborden geplaatst. De Ranger heeft een laadvermogen
van een ton en een sleepvermogen van drie ton.
Verbeterde besturing
Geheel in lijn met het belang dat Ford hecht aan de rijeigenschappen,
is het weggedrag van de nieuwe Ranger aanzienlijk verbeterd. Zo is de
auto voorzien van een grotere bovenste wieldraagarm, veerlagers,
grotere wielen en terreinbanden, een schokdemper met een grotere
diameter en extra lange bladveren. Verder heeft de auto een nieuwe
stabilisator aan de achterkant en een verbeterd hydraulisch
remsysteem. Zowel met als zonder belading kan de nieuwe Ranger uiterst
veilig en met de grootste precisie worden bestuurd dankzij het
inventieve gebruik van progressieve demping en nauwkeurige
veerinstellingen.
De nieuwe Ranger is uitstekend toegerust voor uitdagend terrein. De
auto heeft nu meer grondspeling, zodat de bodem van de auto minder
snel geraakt wordt bij het rijden door geulen en over obstakels.
De op- en afrijhoeken van de auto zijn optimaal ontworpen voor de
steilste hellingen, terwijl met de elektronische bediening snel naar
de 4x4-modus kan worden overgeschakeld. Voeg daaraan toe de extreem
soepele motor die over een ruime hoeveelheid koppel beschikt en de
geheel vernieuwde Ranger is een echte offroad auto, die zowel
uitblinkt in degelijkheid als in behendigheid in de moeilijkste
omstandigheden.
Vermindering van lawaai, trillingen en stugheid
Ford werkt hard aan verbeteringen op het gebied van lawaai, trillingen
en stugheid (noise, vibration and harshness). Bij de nieuwe Ranger
zijn deze verbeteringen op verschillende manieren gerealiseerd. De
motor is stiller dankzij een nieuw ventilatorsysteem en de uiterst
nauwkeurige brandstofinjectie die wordt geregeld door het
geavanceerde, computergestuurde hogedruk common-rail systeem.
De trillingen bij stationair toerental zijn verminderd dankzij een
stijvere ophanging van motor en carrosserie en een sterker
chassisframe. Het motorgeluid en verkeerslawaai wordt verder
buitengehouden met een nieuwe portierafdichting en isolatie in de
vloerbekleding en portierpanelen.
Veiligheid
De Ranger wordt steeds meer ingezet voor dagelijks gebruik en
gezinsvervoer. Ford sluit geen compromissen op het gebied van
veiligheid en zorgt ervoor dat alle inzittenden in gelijke mate worden
beschermd. De nieuwe Ranger is standaard uitgerust met airbags aan de
voorkant voor bestuurder en bijrijder en kan naar wens worden voorzien
van zij-airbags voor de voorstoelen. De gordels zijn voorzien van
gordelspanners en spankrachtbegrenzers om de inzittenden in geval van
een ongeluk optimaal te beschermen. Bevestigingspunten voor
kinderzitjes zijn ook verkrijgbaar.
Alle Ranger-modellen zijn voorzien van ABS op alle vier de wielen om
botsingen te helpen voorkomen zelfs als het bruto sleepvermogen
maximaal wordt benut.
Uitgebreid getest
De nieuwe Ranger heeft een van de zwaarste testprogramma's doorlopen
dat ooit voor een auto van dit type is ontwikkeld. Er is gewerkt in
testcentra in Arizona, Japan, Australië en Zuid-Afrika, bij
temperaturen tussen -25 en 57 graden Celsius.
De eerste productieauto's werden getest in de bergen van
Noord-Thailand en Laos, in het Himalaya-gebergte in Nepal, in de
jungle van Borneo, in de Australische outback, in het Kruger Nationaal
Park in Zuid-Afrika en in de hete woestijn van de Verenigde Arabische
Emiraten.
Peter Fleet, Commercial Vehicle Director, Marketing Sales and Service
Ford Europa stelt: "De Ford Ranger kent een groeiend aantal trouwe
klanten in heel Europa. De afgelopen twee jaar zijn de verkoopcijfers
van onze Ranger met meer dan 50 procent gestegen. We hebben er alle
vertrouwen in dat de geheel vernieuwde Ranger nóg meer klanten zal
aanspreken die het verschil zeker zullen voelen!"
De compleet vernieuwde Ford Ranger wordt stapsgewijs op de Europese
markt geïntroduceerd na de zomer van 2006.
BedrijfsautoRAI.nl
AutoRai