AutoRai

Ford introduceert nieuwe Ranger

(3/9/2006)
De compleet vernieuwde Ford Ranger heeft nu nog meer te bieden op het gebied van design, gebruiksgemak, duurzaamheid en comfort. De nieuwe Ranger is voorzien van een stoer en modern exterieur, een volledig herzien interieur, extra laad- en sleepvermogen en een compleet nieuwe common-rail dieselmotor.
Phil Collareno, Commercial Vehicle Line Director bij Ford Europa, stelt: "De nieuwe Ranger is een bijzonder stijlvolle, duurzame auto. Hij maakt zijn stoere imago meer dan waar en biedt nu nog meer comfort en gebruiksgemak. De Ranger is een robuuste, professionele auto, die niet alleen plezier en klasse uitstraalt, maar bovendien van aanpakken weet."

Nieuw stoer exterieur
Het meest opvallend zijn de imposante nieuwe motorkap en de grote, brede grilleopening aan de voorkant. Verder springen de prominente wielkasten in het oog, die de carrosserie beschermen en het stoere uiterlijk van de Ranger benadrukken.
De tweedelige voorbumper en geïntegreerde mistlampen zijn goed beschermd voor offroad gebruik, terwijl het strakke uiterlijk van de voorkant wordt benadrukt door de nieuwe koplampen met transparante lens.
Andere opvallende details aan de buitenkant van de auto zijn de nieuwe portiergrepen waarmee de portieren gemakkelijker te openen zijn. Voor klanten die op zoek zijn naar de ultieme Ranger is voor het nieuwe model het populaire XLT-pakket beschikbaar, met een opvallende sportieve stang aan de voorkant en een verchroomde stang onder langs de zijkant en de achterkant, die het sportieve, robuuste uiterlijk van de Ranger verder benadrukken. Ook in de auto valt er veel te genieten want de XLT-uitvoering is voorzien van:

* CD wisselaar

* Lederen bekleding

* Stoelverwarming

* Multimeter (o.a. digitaal kompas en hellingshoekmeter)

Het praktische karakter van de nieuwe Ranger wordt verder ingevuld door aantrekkelijke nieuwe 16-inch lichtmetalen wielen met 245/70R16 banden. De nieuwe velg/band-combinaties bieden ook meer grip op wegen van uiteenlopende kwaliteit.

Nieuw stijlvol interieur
Het interieur van de nieuwe Ranger is volledig herzien. De stoelen hebben nieuwe rugleuningen gekregen die breder zijn bij de schouders. Bovendien zijn de stoelen voorzien van betere kussens en grotere hoofdsteunen. Het dashboard is nu uitgerust met een informatiecentrum met de allerbelangrijkste zaken voor de bestuurder. De hoekige middenconsole is afgewerkt in een aantrekkelijke zilverkleur. Deze kleur komt terug in het instrumentencluster, de ventilatorgrilles, de versnellingsbak, de raamschakelaars en de portiergreep aan de binnenkant.
De nieuwe Ranger bevat verscheidene opbergmogelijkheden, waaronder een uniek uittrekbaar opbergvak voor documenten in het dashboard. In de twee opbergvakken in de middenconsole is bovendien ruimte voor tien cd's, twee mobiele telefoons en diverse andere zaken. Alle nieuwe Rangers zijn standaard voorzien van een geïntegreerde radio met een cd-speler en MP3-aansluiting of optioneel een cd-wisselaar voor zes cd's.

Nieuwe motor
De nieuwe Ford Ranger is uitgerust met een compleet nieuwe 2.5 liter Duratorq TDCi-dieselmotor met een nieuw common-rail brandstofinjectiesysteem. De motor levert meer vermogen (143 pk/ 105 kW) en koppel (330 Nm bij 1.800 tpm) en is zuiniger in het gebruik. Door de geavanceerde eigenschappen van de nieuwe TDCi-motor is de cabine aanzienlijk stiller. De turbocompressor met variabele geometrie zorgt voor een vroegere, grotere koppelafgifte en beperkt de turbovertraging.
De Ranger is voorzien van de beproefde handmatige Durashift versnellingsbak met vijf versnellingen.

Extra laad- en sleepvermogen
Bij de nieuwe Ranger is de laadbak aan de zijkanten met 60 mm verhoogd om de opslagcapaciteit te verbeteren. Bovendien zitten de sjorogen nu op een lager punt zodat de lading beter kan worden vastgezet en zijn er innovatieve laadborden geplaatst. De Ranger heeft een laadvermogen van een ton en een sleepvermogen van drie ton.

Verbeterde besturing
Geheel in lijn met het belang dat Ford hecht aan de rijeigenschappen, is het weggedrag van de nieuwe Ranger aanzienlijk verbeterd. Zo is de auto voorzien van een grotere bovenste wieldraagarm, veerlagers, grotere wielen en terreinbanden, een schokdemper met een grotere diameter en extra lange bladveren. Verder heeft de auto een nieuwe stabilisator aan de achterkant en een verbeterd hydraulisch remsysteem. Zowel met als zonder belading kan de nieuwe Ranger uiterst veilig en met de grootste precisie worden bestuurd dankzij het inventieve gebruik van progressieve demping en nauwkeurige veerinstellingen.
De nieuwe Ranger is uitstekend toegerust voor uitdagend terrein. De auto heeft nu meer grondspeling, zodat de bodem van de auto minder snel geraakt wordt bij het rijden door geulen en over obstakels. De op- en afrijhoeken van de auto zijn optimaal ontworpen voor de steilste hellingen, terwijl met de elektronische bediening snel naar de 4x4-modus kan worden overgeschakeld. Voeg daaraan toe de extreem soepele motor die over een ruime hoeveelheid koppel beschikt en de geheel vernieuwde Ranger is een echte offroad auto, die zowel uitblinkt in degelijkheid als in behendigheid in de moeilijkste omstandigheden.

Vermindering van lawaai, trillingen en stugheid Ford werkt hard aan verbeteringen op het gebied van lawaai, trillingen en stugheid (noise, vibration and harshness). Bij de nieuwe Ranger zijn deze verbeteringen op verschillende manieren gerealiseerd. De motor is stiller dankzij een nieuw ventilatorsysteem en de uiterst nauwkeurige brandstofinjectie die wordt geregeld door het geavanceerde, computergestuurde hogedruk common-rail systeem. De trillingen bij stationair toerental zijn verminderd dankzij een stijvere ophanging van motor en carrosserie en een sterker chassisframe. Het motorgeluid en verkeerslawaai wordt verder buitengehouden met een nieuwe portierafdichting en isolatie in de vloerbekleding en portierpanelen.

Veiligheid
De Ranger wordt steeds meer ingezet voor dagelijks gebruik en gezinsvervoer. Ford sluit geen compromissen op het gebied van veiligheid en zorgt ervoor dat alle inzittenden in gelijke mate worden beschermd. De nieuwe Ranger is standaard uitgerust met airbags aan de voorkant voor bestuurder en bijrijder en kan naar wens worden voorzien van zij-airbags voor de voorstoelen. De gordels zijn voorzien van gordelspanners en spankrachtbegrenzers om de inzittenden in geval van een ongeluk optimaal te beschermen. Bevestigingspunten voor kinderzitjes zijn ook verkrijgbaar.
Alle Ranger-modellen zijn voorzien van ABS op alle vier de wielen om botsingen te helpen voorkomen zelfs als het bruto sleepvermogen maximaal wordt benut.

Uitgebreid getest
De nieuwe Ranger heeft een van de zwaarste testprogramma's doorlopen dat ooit voor een auto van dit type is ontwikkeld. Er is gewerkt in testcentra in Arizona, Japan, Australië en Zuid-Afrika, bij temperaturen tussen -25 en 57 graden Celsius.
De eerste productieauto's werden getest in de bergen van Noord-Thailand en Laos, in het Himalaya-gebergte in Nepal, in de jungle van Borneo, in de Australische outback, in het Kruger Nationaal Park in Zuid-Afrika en in de hete woestijn van de Verenigde Arabische Emiraten.
Peter Fleet, Commercial Vehicle Director, Marketing Sales and Service Ford Europa stelt: "De Ford Ranger kent een groeiend aantal trouwe klanten in heel Europa. De afgelopen twee jaar zijn de verkoopcijfers van onze Ranger met meer dan 50 procent gestegen. We hebben er alle vertrouwen in dat de geheel vernieuwde Ranger nóg meer klanten zal aanspreken die het verschil zeker zullen voelen!"

De compleet vernieuwde Ford Ranger wordt stapsgewijs op de Europese markt geïntroduceerd na de zomer van 2006.

BedrijfsautoRAI.nl