9 maart 2006
Jaarcijfers 2005
Nettowinst Friesland Foods stijgt met 8 procent naar 104 miljoen euro
Verdere verbetering resultaten (1)
· Nettowinst stijgt met 8 procent naar 104 miljoen euro
· Bedrijfsresultaat stijgt met 12 procent naar 211 miljoen euro
· Resultaatverbetering van de kaasactiviteiten door herstructurering
en rationalisatie
· Goede prestaties in Zuidoost-Azië en Afrika
· Blijvende druk op marges in West- en Centraal-Europa
Dividend gestegen
· Dividend stijgt met 29 procent van 28 naar 36 miljoen euro
· Dividend per aandeel stijgt met 21 procent
Netto-omzet daalt licht, verkopen buiten Europa toegenomen
· Verkoop van basisvoeding en verrijkte voeding stijgt in
Zuidoost-Azië en Afrika
· Netto-omzet daalt in Europa door rationalisatie assortiment, druk op
volumes en opbrengstprijzen en lagere restituties
Versterking financiële positie
· Solvabiliteit stijgt naar 38 procent
· Financieringsratio's zijn verbeterd
Kasstroom
· Kasstroom uit operationele activiteiten is nagenoeg gelijk aan 2004,
indien rekening gehouden wordt met de incidenteel hogere nabetaling in
2005 aan de Nederlandse melkveehouders
· Investeringen zijn met 11 procent toegenomen tot 185 miljoen euro
Aantal werknemers neemt af
· Daling aantal werknemers met ruim 1.100, met name door
reorganisaties in Centraal-Europa en bij Friesland Foods Cheese
Verwerkte melk en leverende melkveebedrijven
In 2005 is 5,2 miljard kilogram melk in Nederland verwerkt (2004: 5,2)
met 4,436 procent vet (2004: 4,464) en 3,495 procent eiwit (2004:
3,492). Ultimo 2005 waren er 10.184 ledenmelkveebedrijven die de melk
aan Friesland Foods leverden (2004: 10.669).
1. Cijfers op basis van IFRS.
2. De nettowinst is in de jaarrekening gedefinieerd als de winst toe
te rekenen aan eigen aandeelhouders.
3. Het aansprakelijk vermogen is het totaal van eigen vermogen,
converteerbare schulden en perpetuele obligatielening.
4. De nettoschuld betreft converteerbare schulden, overige
langlopende rentedragende schulden en schulden aan
financiers minus liquide middelen.
5. De gewone winst per aandeel is berekend over het gemiddeld aantal
uitstaande aandelen gedurende het boekjaar.
6. De dividenden per aandeel zijn berekend op basis van
niet-afgeronde bedragen.
Jaarcijfers 2005
MEPPEL - In 2005 realiseerde Koninklijke Friesland Foods N.V., bij een
omzet van 4,4 miljard euro, een nettowinst van 104 miljoen euro. Deze
winst is 8 procent hoger dan in 2004. De stijging van de nettowinst is
vooral gerealiseerd door resultaatverbetering van de kaasactiviteiten
door herstructurering en rationalisatie en het verbeteren van de
marges in Zuidoost-Azië. In deze regio is het gelukt de sterk gestegen
prijzen van grondstoffen en verpakkingen in de tweede helft van 2005
door te berekenen in de verkoopprijzen. Wel was er sprake van druk op
het resultaat door de zwakkere rupiah in Indonesië en de druk op de
marges door de aanhoudende concurrentie op prijs in West- en
Centraal-Europa.
Luc Dahlhaus, voorzitter van de concerndirectie van Koninklijke
Friesland Foods N.V. is tevreden over de resultaatontwikkeling. 'Ook
al is het gewenste niveau nog niet bereikt, we zijn toch trots op dit
resultaat. Een mooie stijging van de nettowinst bij een fractioneel
teruglopende netto-omzet. Een jaar met lastige marktomstandigheden,
hoge grondstof- en stijgende energieprijzen en vooral in Europa
stevige margedruk door de concurrentie tussen de diverse retailers.
Toch wist Friesland Foods haar resultaten, met name in de tweede helft
van 2005, te verbeteren. Dit door merken verder te versterken, het
assortiment te rationaliseren, de organisatie te professionaliseren en
besparingen te realiseren op het gebied van productie, inkoop van
grondstoffen, verpakkingen en diensten.'
In 2005 waren er grote onderlinge verschillen in de markten waarin
Friesland Foods actief is. In Roemenië, Griekenland, Nigeria, Vietnam,
Thailand, Hong Kong en Maleisië ontwikkelden de markten zich gunstig.
De markten in Nederland, Hongarije en Slowakije gaven een minder
rooskleurige beeld te zien. In laatstgenoemde landen waren de verdere
gevolgen van de prijzenslag in de supermarkten en de sterke opkomst
van de huismerken voelbaar.
De omzet van de hoofdmerken is per saldo gestegen. Met name de in
Afrika en Azië gevoerde merken Peak, Bonnet, Dutch Lady, Frisian Flag
en Foremost zijn relatief sterk gegroeid. De binnen deze merken
geïntroduceerde verrijkte voedingsconcepten droegen hieraan sterk bij.
Negatief voor de concernomzet waren de beëindiging van activiteiten in
China en op Guam, de verminderde productie voor derden, de lagere
exportrestituties alsmede de druk op de volumes en opbrengstprijzen in
Europa. In 2005 daalden de steunbedragen voor zuivelproducten uit de
Europese Unie met gemiddeld 25 procent.
Hoger bedrijfsresultaat
Het bedrijfsresultaat is met 23 miljoen euro (12 procent) gestegen
naar 211 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat als percentage van de
netto-omzet (ROS) is gestegen van 4,2 naar 4,8 procent.
De post grondstoffen is met name gedaald door de lagere melkaanvoer
van Nederlandse melkveehouders alsmede door de lagere prijs van deze
melk. Op basis van de geschatte ontwikkeling van de uitbetaalde
melkprijzen van de index-ondernemingen in 2005 is in de jaarrekening
uitgegaan van een melkprijs van 32,00 euro per 100 kilogram melk
(inclusief 5,374 procent BTW). In 2005 is als correctie op de
voorlopige marktconforme melkprijs 2004 een bedrag van 6 miljoen euro
ten laste gebracht van het resultaat.
De kosten van reorganisaties bij onder meer Friesland Foods Cheese en
Friesland Foods Central Europe bedroegen 16 miljoen euro in 2005
(2004: 21 miljoen). Van de Nederlandse fiscus is in 2005 eenmalig een
bedrag van 6 miljoen euro terug ontvangen van eerder afgedragen BTW.
De financieringslasten zijn gedaald met 5 miljoen euro naar 35 miljoen
euro als gevolg van de lagere rentestand en de herfinanciering tegen
gunstiger voorwaarden in het begin van 2005.
De belastinglasten zijn gestegen met 21 miljoen euro tot 55 miljoen
euro. Deze toename is veroorzaakt door de stijging van het belastbare
resultaat en door een incidentele bate van 13 miljoen euro in 2004 in
verband met het beëindigen van de activiteiten in China.
De nettowinst is als gevolg van bovengenoemde ontwikkelingen gestegen
tot 104 miljoen euro. De nettowinst als percentage van de netto-omzet
is uitgekomen op 2,4 procent (2004: 2,2 procent).
Kasstroom
De kasstroom uit operationele activiteiten bedraagt in 2005 243
miljoen euro. Dit is 29 miljoen euro beneden het niveau van 2004. De
terugval is met name veroorzaakt door de incidenteel hogere nabetaling
in 2005 aan de Nederlandse melkveehouders.
De investeringen in materiële en immateriële activa zijn met 19
miljoen euro gestegen naar 185 miljoen euro. Het betreft vooral
investeringen in het kleinverpakkingscentrum van Friesland Foods
Cheese in Wolvega, de nieuwe productielocatie van Friesland Foods
Kievit in Salatiga in Indonesië en capaciteitsuitbreiding in diverse
bedrijven in Zuidoost-Azië.
Versterking financiële positie
De balanspositie van Friesland Foods is in 2005 verbeterd. De
solvabiliteit (aansprakelijk vermogen als percentage van het
balanstotaal) is ten opzichte van 2004 gestegen naar 38,2 procent. De
nettoschuld bedraagt 581 miljoen euro en is daarmee iets verbeterd ten
opzichte van 2004. Vooral in de tweede helft van 2005 is met succes
ingezet op het verlagen van het werkkapitaal.
De financiële kengetallen zijn verder verbeterd. Aan de normen van
financiers wordt ruimschoots voldaan. Zo dient de ratio nettoschuld
ten opzichte van het bedrijfsresultaat voor afschrijvingen plus
dividend deelnemingen en exclusief bijzondere baten en lasten niet
meer te bedragen dan 3,5 : 1. Eind 2005 bedroeg deze ratio 1,7 : 1.
Bovendien moet de ratio bedrijfsresultaat voor afschrijvingen plus
dividend deelnemingen en exclusief bijzondere baten en lasten ten
opzichte van de rente (rentedekking) tenminste 3,5 : 1 zijn. Eind 2005
bedroeg deze ratio 11,0 : 1.
Toename dividend
Het uit te keren dividend is met 29 procent gestegen van 28 naar 36
miljoen euro. Het dividend per aandeel is gestegen met 21 procent. Per
aandeel A bedraagt het dividend 2,62 euro (2004: 2,16 euro) en per
(certificaat van) aandeel B 5,24 euro (2004: 4,32 euro). Het aantal
certificaten van aandelen B is met 448.628 (13 procent) gestegen tot
4.033.864 door de laatste tranche van omzetting van ledenbewijzen en
ledenschulden in certificaten van aandelen B. Met ingang van de
jaarrekening 2005 is het beleid 35 procent van de nettowinst te
bestemmen voor dividenduitkering en de resterende 65 procent te
benutten voor de versterking van het eigen vermogen.
Ontwikkeling per regio
In Europa bedroeg de netto-omzet in 2005 3,4 miljard euro (2004: 3,6
miljard). De netto-omzet blijft hier onder druk staan door
prijsconcurrentie en een verschuiving van consumentenaankopen van
merkartikel naar huismerk. De consument let daarbij duidelijk meer op
prijs dan in het verleden. Ook in Centraal-Europa wint het huismerk
aan populariteit en met name in Hongarije is sprake van toenemende
concurrentie. De afname van de netto-omzet met 3 procent is verder het
gevolg van rationalisatie van het assortiment in met name Hongarije en
Slowakije en bij Friesland Foods Cheese. Ook de lagere
exportrestituties en het verminderen van de productie voor derden zijn
een oorzaak van de daling van de omzet. Gunstiger is de ontwikkeling
in Roemenië en Griekenland. Het bedrijfsresultaat is in Europa
gestegen tot 160 miljoen euro.
Friesland Foods presteert uitstekend in Azië. In deze groeiregio is
een stijging van de netto-omzet gerealiseerd van 8,6 procent naar 721
miljoen euro (2004: 664 miljoen). Dit is vooral te danken aan een
sterk tweede halfjaar, waarin het lukte de hogere grondstof-, energie-
en verpakkingskosten door te berekenen in de verkoopprijzen. Het
bedrijfsresultaat steeg naar 62 miljoen euro door goede resultaten in
een aantal Zuidoost-Aziatische landen, die de druk op het resultaat in
Indonesië compenseerden (2004: 50 miljoen). Het bedrijfsresultaat was
in 2004 ongunstig beïnvloed door het beëindigen van de activiteiten in
China.
In de overige regio's steeg de netto-omzet met 18 procent naar 272
miljoen euro (2004: 230 miljoen). Het bedrijfsresultaat steeg met 22
procent tot 22 miljoen euro (2004: 18 miljoen). Dit heeft met name
betrekking op West-Afrika.
Vooruitzichten
In 2006 houdt Friesland Foods rekening met een aanzienlijke stijging
van de kosten voor energie en verpakkingen. De omvang van het herstel
van de economie in West-Europa zal naar het zich laat aanzien nog
beperkt zijn. De Aziatische markt zal waarschijnlijk blijven groeien,
echter de omvang van de groei is moeilijk in te schatten. De
ontwikkeling van de grondstofprijzen op de wereldmarkt en de valuta in
de belangrijke markten zijn eveneens moeilijk te voorspellen. Over de
resultaatverwachting voor 2006 wordt dan ook geen uitspraak gedaan.
---
___________________________
Voor meer informatie
Corporate Communication
R.J.A. van Dongen
T +31 (0)522 276 334
F +31 (0)522 276 477
Friesland Coberco Dairy Foods