dinsdag 7 maart:
Aanpak zuidelijke ringweg en aanleg tramlijn beide nodig om stad en
regio bereikbaar te houden
Burgemeester en Wethouders van Groningen zijn onaangenaam verrast over
de uitspraken van gedeputeerde Marc Calon, dat de zuidelijke ringweg
belangrijker is dan de tramlijn. "Misschien is dat een privé mening,"
aldus wethouder Koen Schuiling, "anders kan ik het niet rijmen."
Schuiling wijst op het feit dat de beide colleges onlangs hebben
afgesproken dat ze willen inzetten op zowel de verbetering van de
zuidelijke ringweg als de aanleg van een tramlijn tussen het
Hoofdstation en Zernike. Beide maatregelen zijn hard nodig om stad en
regio ook in de toekomst bereikbaar te houden.
"De wereld houdt niet op bij de ringweg, er moet ook een goede
doorverbinding zijn. Bovendien kan een hoogwaardige openbaar
vervoerlijn een alternatief vormen voor de auto en daarmee voor een
deel de ringweg ontlasten. De plannen concurreren dan ook totaal niet
met elkaar, maar vullen elkaar aan. De tramlijn past in de
meerjarenfilosofie voor het openbaar vervoer die we voor de hele regio
hebben gemaakt. Ik heb begrepen dat de verantwoordelijk
portefeuillehouder, gedeputeerde Tonnis Musschenga, hier ook volledig
achter staat."
In een interview in de meest recente Cityscoop (het nieuwsbulletin van
de Groningen City Club) benadrukt Musschenga, dat het openbaar vervoer
"een cruciale pijler" is onder het verkeersbeleid:
Volgens gedeputeerde Musschenga passen de eerder deze maand
gepresenteerde plannen voor een stadstram van Hoofdstation naar
Zernike daar in. `Hopelijk hebben we binnen de Regiovisie al voor de
zomer een principeakkoord over deze tram. In ieder geval voorzie ik de
grootst mogelijke problemen wanneer we die tramlijn niet kunnen
aanleggen. Het is de enige manier om de binnenstad te ontlasten, want
het aantal bussen is echt onverantwoord hoog.' (bron: Cityscoop
februari 2006)
Gemeente Groningen