European Union



IP/06/282

Brussels, 8 March 2006

Brandstof voor onze toekomst: de visie van de Europese Commissie op een energiestrategie voor Europa

De Europese Commissie heeft haar visie op een Europees energiebeleid uiteengezet in een nieuw groenboek. In dit groenboek, dat meer dan twintig concrete voorstellen voor mogelijke acties bevat, wordt gevraagd commentaar te leveren op zes prioritaire gebieden.

"De EU moet een gemeenschappelijk antwoord geven op de energie-uitdagingen van de 21ste eeuw. De EU speelt een cruciale rol bij de levering van duurzame, concurrerende en veilige energie aan de Europese burgers. Een gemeenschappelijke een eensgezind gepresenteerde benadering zal Europa in staat stellen de leiding te nemen in de zoektocht naar energieoplossingen", benadrukte de heer Barroso, voorzitter van de Europese Commissie.

"De voltooiing van de interne markt, de strijd tegen de klimaatverandering en de continuïteit van de voorziening zijn stuk voor stuk gemeenschappelijke uitdagingen die om gemeenschappelijke oplossingen vragen. Het is dan ook tijd voor een nieuw Europees energiebeleid", aldus Commissielid Andris Piebalgs.

Hiervan uitgaande wordt in het groenboek uiteengezet hoe een Europees energiebeleid kan tegemoet komen aan de drie belangrijkste beleidsdoelstellingen op dit gebied: duurzame ontwikkeling, concurrentievermogen en continuïteit van de voorziening.

De ontwikkeling van een Europees energiebeleid is een uitdaging op lange termijn. Om de basis voor dit proces te leggen, stelt de Commissie voor regelmatig een strategische beoordeling van het EU-energiebeleid, waarin alle beleidskwestie met betrekking tot energie aan bod komen, voor te leggen aan de Raad en het Parlement. Deze stand van zaken kan het uitgangspunt vormen voor een actieplan van de Europese Raad en het Parlement, waarin zij de voortgang inzake alle aspecten van het energiebeleid volgen, nieuwe uitdagingen identificeren en antwoorden voorstellen.

Daarbij wordt prioriteit gegeven aan de volgende zes gebieden:

Om de interne energiemarkt te voltooien, worden in het groenboek nieuwe maatregelen overwogen, zoals een Europese energiegridcode, een prioritair Europees interconnectieplan, een Europese regelgevende instantie op het gebied van energie en nieuwe initiatieven om gelijke kansen voor alle marktdeelnemers te garanderen, met name wat de loskoppeling van netwerken en concurrerende activiteiten betreft. Eind dit jaar zullen concrete voorstellen worden gedaan.

Het tweede prioriteitsgebied heeft betrekking op de continuïteit van de voorziening op de interne energiemarkt, waarbij solidariteit tussen de lidstaten moet worden gegarandeerd. Een van de mogelijke maatregelen is de oprichting van een Europese waarnemingspost voor energievoorziening en een aanpassing van de bestaande Gemeenschapswetgeving inzake olie- en gasvoorraden om eventuele onderbrekingen van de voorziening op te vangen.

Het derde prioriteitsgebied is een meer duurzame, efficiënte en gediversifieerde energiemix. Overeenkomstig het subsidiariteitsbeginsel mogen de lidstaten hun energiemix zelf samenstellen, maar de keuzes die zij maken hebben onvermijdelijk een invloed op de energievoorziening van hun buurlanden en de Gemeenschap in haar geheel. Dit doel kan worden bereikt via een strategische beoordeling van het EU-energiebeleid, waarin alle aspecten van het energiebeleid aan bod komen en de voor- en nadelen van de verschillende energiebronnen, van duurzame bronnen tot kolen en kernenergie, worden geanalyseerd. Dit kan er op zijn beurt toe leiden dat op Gemeenschapsniveau doelstellingen worden vastgesteld met betrekking tot de totale energiemix van de EU. Op die manier wordt de continuïteit van de energievoorziening van de EU gegarandeerd, zonder afbreuk te doen aan het recht van de lidstaten om hun eigen energiekeuzes te maken.

Ten vierde stelt de Commissie een reeks maatregelen voor om de opwarming van de aarde te bestrijden. Zij heeft met name voorstellen gedaan voor maatregelen die deel kunnen uitmaken van het actieplan inzake energie-efficiëntie, dat zij later dit jaar zal goedkeuren. In dit actieplan worden maatregelen vastgesteld om 20% van de energie die anders tegen 2020 in de EU zou worden verbruikt, te besparen. Bovendien wordt in het actieplan voorgesteld dat de EU een nieuw stappenplan voor duurzame energiebronnen in de EU voorbereidt. Dit stappenplan moet streefcijfers voor 2020 en later bevatten, zodat een stabiel investeringsklimaat ontstaat dat het aandeel van concurrerende duurzame energie in Europa doet stijgen.

Energie-efficiënte en koolstofarme technologieën vormen een snel groeiende internationale markt die in de komende jaren miljarden euro's zal vertegenwoordigen. Dankzij een strategisch plan voor energietechnologie, de vijfde prioriteit van het groenboek, kan de Europese industrie uitgroeien tot mondiale marktleider voor deze nieuwe generatie technologieën en processen.

Ten slotte wordt in het groenboek benadrukt dat er behoefte is aan een gemeenschappelijk buitenlands energiebeleid. Om het hoofd te kunnen bieden aan de uitdagingen van groeiende vraag, hoge en volatiele energieprijzen, toegenomen afhankelijkheid van ingevoerde energie en klimaatverandering, moet Europa zich eensgezind opstellen op het internationale toneel. Daarom stelt de Commissie voor om in het kader van haar strategische beoordeling van het energiebeleid na te gaan aan welke infrastructuur prioriteit moet worden gegeven om de continuïteit van de energievoorziening in de EU te garanderen (inclusief pijpleidingen en LNG-terminals) en overeenstemming te bereiken over concrete acties om deze prioritaire doelstellingen te verwezenlijken. Voorts stelt zij ook een stappenplan voor de oprichting van een pan-Europese energiegemeenschap vast, die ook een gemeenschappelijke regelgevingsruimte omvat. Zij stelt ook voor de betrekkingen met Europa's partners, waaronder de belangrijkste energieleverancier van de EU, Rusland, opnieuw te bezien, zodat deze een betere weerspiegeling vormen van de onderlinge afhankelijkheid. Ten slotte stelt zij een nieuw communautair mechanisme voor dat het mogelijk maakt snel en gecoördineerd te reageren op noodsituaties in de externe energievoorziening.

Dit is slechts een greep uit de voorstellen die in het groenboek worden uiteengezet. Op basis van enerzijds de reacties en commentaren naar aanleiding van een breed opgezette consultatie van de publieke opinie en anderzijds de conclusies van de Europese Raad en het Parlement, zal de commissie een reeks concrete maatregelen voorstellen.

Green Paper:

http://europa.eu.int:8082/comm/energy/green-paper-energy/index_en.htm

BIJLAGE

Context voor de ontwikkeling van het communautaire energiebeleid

Belangrijkste uitdagingen voor de EU op het gebied van energie:
* Er is dringend behoefte aan investeringen. Om aan de verwachte vraag naar energie te voldoen en de verouderende infrastructuur te vervangen, zal in Europa alleen al circa 1 triljoen euro moeten worden geïnvesteerd in de komende 20 jaar.

* Europa wordt steeds afhankelijker van ingevoerde energie. Tenzij wij erin slagen ons interne energieaanbod concurrerender te maken, zal de Unie de komende 20 à 30 jaar voor circa 70% van haar energiebehoeften een beroep moeten doen op invoer - soms uit onstabiele gebieden. Momenteel ligt dat cijfer op 50%.
* De voorraden zijn geconcentreerd in een beperkt aantal landen. Momenteel betrekt de EU pakweg de helft van haar gasleveringen uit niet meer dan drie landen (Rusland, Noorwegen en Algerije). Als de huidige trend zich doorzet, zou de invoer van gas de komende 25 jaar toenemen tot 80%.

* De mondiale vraag naar energie gaat in stijgende lijn. Tegen 2030 zal die vraag - en de CO -uitstoot - naar verwachting met circa 60% stijgen. Het mondiale olieverbruik is sinds 1994 met 20% gestegen en de internationale vraag naar olie zal volgens ramingen met 1,6% per jaar toenemen.

* Olie- en gasprijzen gaan de hoogte in. De afgelopen twee jaar zijn ze in de EU bijna verdubbeld, met de elektriciteitsprijzen in hun kielzog. Gezien de toenemende mondiale vraag naar fossiele brandstoffen, de lange bevoorradingsketen en de groeiende afhankelijkheid van invoer, zullen de olie- en gasprijzen zeer waarschijnlijk hoog blijven, wat op korte termijn pijnlijk is voor de consument, maar ook tot grotere energie-efficiëntie en innovatie kan leiden.

* Ons klimaat wordt warmer. Volgens de Intergouvernementele Werkgroep inzake klimaatverandering (IPPC) is de aarde inmiddels al 0,6°C warmer geworden als gevolg van de uitstoot van broeikasgassen. Als niet wordt ingegrepen, zal de temperatuur tegen het einde van de eeuw met 1,4 à 5,8°C stijgen, met ernstige problemen tot gevolg voor de economie en het ecosysteem van gebieden over de hele wereld - inclusief de EU.
* Europa beschikt nog niet over volledig concurrerende interne energiemarkten. Pas als de EU zover is, zullen zowel burgers als bedrijven in de Unie kunnen profiteren van alle voordelen die samenhangen met een zekere energievoorziening en lagere prijzen. Voorwaarden om dat doel te bereiken zijn: de onderlinge verbinding van netwerken, de invoering en toepassing van doeltreffende wetten en regelgevingskaders en de strikte handhaving van de communautaire mededingingsregels. Bovendien moet de consolidatie van de energiesector door de markt worden aangestuurd, wil Europa de uitdagingen écht aangaan en investeren in de