Lagere premie voor aantoonbaar minder schade automobilisten

Creative venue

Verzekeringspremie hybride auto's fors lager
OHRA wil berijders direct belonen voor bewust defensief rijgedrag

Verzekeraar OHRA gaat eigenaars van een hybride auto minimaal 15% premiekorting bieden ten opzichte van niet-hybride auto's uit vergelijkbare categorieën. Volgens OHRA blijkt dat eigenaren en berijders van hybride voertuigen een beduidend gunstiger risicoprofiel hebben dan andere weggebruikers. Uit recente schadeanalyses uit 2005 is duidelijk geworden dat bestuurders van hybride auto's rustiger rijden, waardoor de kans op ongelukken duidelijk vermindert. Daarbij rijden ze nauwelijks minder kilometers dan niet-hybride rijders.

OHRA beloont ook al MPV-rijders met lagere verzekeringspremies. Ook deze groep - veelal gezinnen met jonge kinderen - veroorzaakt door haar rijgedrag minder schade, waardoor de verzekeringspremies omlaag kunnen. Het gaat hier om MPV's als de Opel Zafira, Volkswagen Sharan en Ford Galaxy.

OHRA kiest bewust voor incentives voor doelgroeprijders, in plaats van premiekorting bij minder kilometers per jaar (de zogeheten kilometerkorting). Directeur Schade Martin Duvivier zegt daarover: 'Wij vinden dat we berijders met een aantoonbaar lager schadeprofiel direct tegemoet moeten komen. We geven daarmee een duidelijk signaal af, en dat gebeurt ons inziens in de markt nog veel te weinig. 'Minder schade, minder premie', is ons motto in deze. We gaan daarom het komende jaar nog gerichter kijken naar de mogelijkheden om ook andere specifieke doelgroepen die minder schade veroorzaken te belonen met lagere premies.'

Duvivier doelt hiermee bijvoorbeeld op de doelgroep jongeren tot 24 jaar, die nu vaak relatief hoge premies moeten betalen. Duvivier: 'Ook bij jongeren zitten subdoelgroepen die lage schadecijfers hebben en daarvoor gaan wij ze belonen.'

Hybride: niet alleen zuiniger, ook rustiger
Kopers van hybride auto's blijken een zeer gunstig risicoprofiel te hebben. Ze zijn tussen de 41 en 60 jaar en daarmee gemiddeld wat ouder dan andere weggebruikers. Daarbij zijn ze relatief hoog opgeleid en gebruiken ze hun wagen voornamelijk voor woon-werkverkeer. Het zijn dus 'ervaren' rijders, die zich bovendien goed aan de maximum snelheidslimieten houden. Vooral dat laatste reduceert de kans op ongelukken. Ze rijden relatief lang in dezelfde auto en leggen daarin per jaar iets minder kilometers dan gemiddeld af. Er rijden overigens evenveel mannen als vrouwen in een hybride auto.

Hybride auto's maken gebruik van een verbrandingsmotor in combinatie met een elektromotor. Door beide motoren afwisselend op het juiste moment te gebruiken, wordt brandstof bespaard en is de CO2-uitstoot (emissie) lager. De overheid stimuleert de positieve effecten op het milieu door eigenaars van hybride auto's bij aankoop een korting van 6000 euro op de BPM te geven. Deze eigenaars besparen bij 20.000 km per jaar ook nog eens zo'n 550 euro op brandstofkosten (25%). In totaal reden er in 2005 circa 35oo hybride voertuigen in Nederland rond. In 2004 waren dat er nog 1000 - een stijging van 250%.

De toekomst van hybride
In de Verenigde Staten rijden er inmiddels al bijna 500.000 hybride auto's. Op de laatste peildatum in augustus 2005 waren het er nog 341.000, maar dat aantal blijkt zich jaarlijks te verdubbelen. De hoge brandstofprijzen en de komst van tientallen nieuwe hybride modellen zal de verkoop naar verwachting een verdere stimulans geven. Duvivier: 'We verwachten dat de autonome groei nog een extra versnelling zal krijgen als verzekeraars een premiekorting in het vooruitzicht gaan stellen. In de Verenigde Staten rekenen collega-verzekeraars er al op dat het volledige wagenpark over tien jaar uit dit type voertuigen zal bestaan.'

Op dit moment worden hybride auto's voornamelijk nog geproduceerd door Toyota en Honda. Beide producenten zijn ervan overtuigd dat de hybride auto het op termijn gaat winnen van de dieselauto. In 2006 komen GM, Ford en Daimler-Chrysler ook met hybrides. Daarbij verschuift het accent. 'Hybride' staat niet langer voor 'minder brandstofverbruik, maar matige prestaties'. Fabrikanten zijn meer en meer in staat ook bij dit type motor een krachtige 'performance' te garanderen, waarmee bredere toepassingen en gebruik mogelijk zijn. De verwachting is dan ook dat over een jaar of vijftien de brandstofcel de rol van de verbrandingsmotor overneemt.

Meer informatie over het profiel van hybride rijders kunt u separaat opvragen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
OHRA Schadeverzekeringen: Marianne de Bruijn, tel. 020 4525225 / 06 14441398