Spanning stijgt bij ANWB; Zeg gewoon als er niks te melden valt
08-03-2006
Ze houden van hun bedrijf, daar gaat het niet om. Wegenwachter Joop
Schindeler (59) heeft zelfs een hele kast ingeruimd met allerlei ANWB
artikelen. En net als zijn collega, ziet ook Kees de Korte (57) de
ANWB als een sociale werkgever. Maar er is onbegrip. Het is namelijk
zo moeilijk te vatten. Ze komen om in het werk. Joop kan zelfs geen
vrije dag nemen voor de verjaardag van zijn kleindochter. En toch
moeten er mensen uit.
,,Het is het onbegrip, probeert Joop de gelaten en soms gespannen
sfeer onder zijn collegas te verklaren, die is ontstaan nadat de ANWB
bekendmaakte een grootscheepse reorganisatie door te voeren. Een
reorganisatie die tussen de zes- en achthonderd banen moet gaan kosten
en waarbij met name onder de wegenwachters harde klappen zullen
vallen. ,,Bij ons in het westen komen we juist handen tekort, zegt
Joop. ,,Ik sprak laatst een collega uit Oost-Nederland, en daar hebben
ze hetzelfde probleem. Het werkaanbod lijkt er dus wel te zijn. En dat
maakt het zo moeilijk. Misschien dat het elders minder druk is, dat
kan hoor, maar het maakt het zo moeilijk te vatten.
Kees en Joop zijn beide kaderlid voor het CNV. Gepokt en gemazeld bij
de ANWB weten ze precies waar de schoen wringt. ,,Het onbegrip zorgt
voor veel onrust, zegt Kees. ,,Maar ook de gebrekkige communicatie
rond de hele reorganisatie helpt niet mee. Hij doelt op de
oorverdovende stilte waarin de directie van de ANWB schijnt te zijn
vervallen. Die stilte is er waarschijnlijk oorzaak van geweest dat
enkele ANWBers zich onlangs tegenover de pers hebben laten ontvallen
dat er kans op acties bestaat. Volgens Joop is dat de schuld van de
ANWB zelf. ,,Het kan best zijn dat er allerlei onderhandelingen
gaande zijn en er eerst allerlei processen doorlopen moeten worden.
Maar zeg dat dan. Zeg dat er daardoor nog even niks te melden valt.
Zorg
,,Er hangt inderdaad een zweem van zorg rond de wegenwachters, ziet
ook Leen den Dulk. Hij is voorzitter van de Bedrijfsledengroep van de
ANWB bij het CNV en zit tevens in de ondernemingsraad. ,,En dat is
logisch. Maar ik heb niet de indruk dat die elk moment zou kunnen
leiden tot spontane acties. De frustratie bij de ANWBers zit hem
volgens Den Dulk niet alleen in de reorganisatie zelf, maar ook in het
feit dat de vorige reorganisatie eigenlijk pas net is afgerond en
geïmplementeerd, namelijk halverwege 2005. ,,Die is redelijk goed
verlopen, zegt hij. ,,De ANWB heeft haar problemen toen goed kunnen
oplossen zonder tot massaontslagen te komen. Slechts een enkeling
vloog eruit. Met het idee dat men er nu vanaf was, kwam de mededeling
dat er een nieuwe reorganisatieronde gaat volgen. Eentje waarin veel
meer mensen hun baan zouden verliezen. Houdt het nou nooit op? was de
gedachte. En: Doet de directie het wel goed zo? Juist onder de
wegenwachters is het aantal banen dat verhoudingsgewijs moet
verdwijnen flink. Dat leidde even tot een verhitte situatie waarbij
enkele medewerkers naar buiten toe hebben geuit dat er wel eens acties
zouden kunnen volgen. De media hebben dit opgepikt en uitvergroot. Ik
denk dat de situatie in werkelijkheid minder zwaar was.
Kleine reaparaties
Een punt dat daarmee samenhangt is het gerucht dat Logicx,
dochteronderneming van de ANWB, brieven zou hebben gestuurd naar
allerlei sleep- en bergingsbedrijven met de vraag zich in te schrijven
op de kleine reparaties die de wegenwachters nu zelf nog doen. ,,Moet
je voorstellen, zegt Joop. ,,Dan hoor je dus dat andere mensen
gevraagd wordt om jouw werk te gaan doen. Dat is niet leuk. Als het zo
zou zijn, snap ik het wel, maar als de ANWB dat nou gewoon
communiceert maakt dat voor ons niet extra moeilijk. Want wat we nu
missen maar wel graag willen is duidelijkheid. Hoe langer de stilte
duurt, hoe groter ook de onrust wordt.
OR-lid Den Dulk ziet ook de angst onder de wegenwachters dat hun
functie wordt uitgekleed. Hij bevestigt dat makkelijke handelingen als
hulp bij het starten waarschijnlijk zullen worden uitbesteed. ,,Hoewel
het een streling voor je vakmanschap zou kunnen zijn om alleen de
moeilijkere klussen te mogen afhandelen, voelen de wegenwachters dat
toch wat anders, zegt hij. ,,En dat begrijp ik.
Natuurlijk verloop
De bezuinigingsronde waar de ANWB zich toe genoodzaakt ziet, wordt
niet alleen veroorzaakt door het feit dat de ANWB leden verliest aan
Route Mobiel. Ook de achteruitgang in koopkracht doet mensen besluiten
hun lidmaatschap op te zeggen, zo denken de Joop en Kees. Ook is de
pechbeleving volgens hen veranderd. Moderne autos vertonen steeds
minder vaak gebreken en kunnen steeds langer mee. Daardoor hebben de
wegenwachters het idee dat automobilisten het ook zonder de ANWB
denken af te kunnen. Daarom hebben Kees en Joop ook best een beetje
begrip voor de reorganisatie. Voor de manier waarop de ANWB dat doet
hebben ze echter wel een alternatief.
,,De vraag is namelijk of het natuurlijk verloop niet al een hoop
oplost, zegt Kees. ,,Er worden al geen nieuwe mensen meer aangenomen.
Joop vult aan: ,,Als je alleen de Vutters laat uittreden kom je al een
eind. Bovendien zie ik om me heen dat een aantal collegas al bezig is
met het zoeken naar een nieuwe baan. Zij willen het risico niet lopen.
Omdat het reorganisatietraject in zijn geheel bijna twee jaar duurt,
zou het aantal ontslagen enorm kunnen meevallen, mits je het
natuurlijk verloop in die tijd zijn gang laat gaan.
Kwaliteit
De dreigende ontslaggolf gaat overigens niet ten koste van de
kwaliteit van wegenwachters. Sterker nog, Kees en Joop zien dat veel
collegas juist een stapje harder lopen. ,,Soms komen er pechgevallen
op het op laatste moment van je diensttijd door. Voorheen werd er heel
vaak moeilijk gedaan. Wie heeft er nu zin om op het allerlaatste
moment toch nog ver te moeten uitrijden, terwijl je bijna naar huis
had gekund. Nu zie je dat collegas zich daar heel makkelijk bij
neerleggen. Het is duidelijk dat de angst regeert. Iedereen doet zijn
best zo goed mogelijk uit de hoek te komen, nu er ontslag boven de
hoofden hangt.
Overigens maken Kees en Joop zichzelf niet zon zorgen over een
eventueel ontslag. ,,Mijn tijd dient het wel uit, zegt Joop, die bijna
met de Vut mag. Ook Kees zit er al dicht tegenaan. ,,Voor ons is het
niet zon probleem. Maar ik voel wel mee met de middengroep. Zij die
net met opgroeiende kinderen zitten, zegt hij.
Sociaal plan
Het zal nog wel een paar maanden duren voordat compleet duidelijk is
wat er gaat gebeuren en wie moet vertrekken. Dat maakt het er voor de
ANWBers niet makkelijker op. ,,Er zijn al afspraken dat er fors
bezuinigd moet worden en op het hoofdkantoor zijn er zelfs al enkele
concrete afdelingsplannen waaruit duidelijk wordt hoeveel ftes er
boventallig zijn, zegt Den Dulk. ,,Vanaf halverwege 2006 zal
waarschijnlijk duidelijk worden wie weg moet en wie mag blijven. Tot
die tijd is er bij iedereen spanning. Het sociaal plan is gelukkig zo
goed als af en voorziet in interne verschuivingen. Uitgangspunt is de
begeleiding van werk naar werk. Daartoe wordt binnen de ANWB een
speciaal bureau opgericht die de boventallige medewerkers gaat helpen.
Voorlopig is er voor hen de verzekering dat ze een tijdje in dienst
mogen blijven totdat ze nieuw werk hebben gevonden. Mits ze zich daar
voldoende voor inspannen.
Voor Kees en Joop zal dat waarschijnlijk niet meer aan de orde zijn.
Toch hebben ze een wrang gevoel bij een eventuele afvloeiingsregeling.
,,Zo wil je gewoon niet weg. De ANWB is een te mooi bedrijf om op deze
manier te verlaten.
Dienstenbond CNV