Dienstenbond CNV

Spanning stijgt bij ANWB; Zeg gewoon als er niks te melden valt 08-03-2006

Ze houden van hun bedrijf, daar gaat het niet om. Wegenwachter Joop Schindeler (59) heeft zelfs een hele kast ingeruimd met allerlei ANWB artikelen. En net als zijn collega, ziet ook Kees de Korte (57) de ANWB als een sociale werkgever. Maar er is onbegrip. Het is namelijk zo moeilijk te vatten. Ze komen om in het werk. Joop kan zelfs geen vrije dag nemen voor de verjaardag van zijn kleindochter. En toch moeten er mensen uit.

,,Het is het onbegrip, probeert Joop de gelaten en soms gespannen sfeer onder zijn collegas te verklaren, die is ontstaan nadat de ANWB bekendmaakte een grootscheepse reorganisatie door te voeren. Een reorganisatie die tussen de zes- en achthonderd banen moet gaan kosten en waarbij met name onder de wegenwachters harde klappen zullen vallen. ,,Bij ons in het westen komen we juist handen tekort, zegt Joop. ,,Ik sprak laatst een collega uit Oost-Nederland, en daar hebben ze hetzelfde probleem. Het werkaanbod lijkt er dus wel te zijn. En dat maakt het zo moeilijk. Misschien dat het elders minder druk is, dat kan hoor, maar het maakt het zo moeilijk te vatten.

Kees en Joop zijn beide kaderlid voor het CNV. Gepokt en gemazeld bij de ANWB weten ze precies waar de schoen wringt. ,,Het onbegrip zorgt voor veel onrust, zegt Kees. ,,Maar ook de gebrekkige communicatie rond de hele reorganisatie helpt niet mee. Hij doelt op de oorverdovende stilte waarin de directie van de ANWB schijnt te zijn vervallen. Die stilte is er waarschijnlijk oorzaak van geweest dat enkele ANWBers zich onlangs tegenover de pers hebben laten ontvallen dat er kans op acties bestaat. Volgens Joop is dat de schuld van de ANWB zelf. ,,Het kan best zijn dat er allerlei onderhandelingen gaande zijn en er eerst allerlei processen doorlopen moeten worden. Maar zeg dat dan. Zeg dat er daardoor nog even niks te melden valt.

Zorg
,,Er hangt inderdaad een zweem van zorg rond de wegenwachters, ziet ook Leen den Dulk. Hij is voorzitter van de Bedrijfsledengroep van de ANWB bij het CNV en zit tevens in de ondernemingsraad. ,,En dat is logisch. Maar ik heb niet de indruk dat die elk moment zou kunnen leiden tot spontane acties. De frustratie bij de ANWBers zit hem volgens Den Dulk niet alleen in de reorganisatie zelf, maar ook in het feit dat de vorige reorganisatie eigenlijk pas net is afgerond en geïmplementeerd, namelijk halverwege 2005. ,,Die is redelijk goed verlopen, zegt hij. ,,De ANWB heeft haar problemen toen goed kunnen oplossen zonder tot massaontslagen te komen. Slechts een enkeling vloog eruit. Met het idee dat men er nu vanaf was, kwam de mededeling dat er een nieuwe reorganisatieronde gaat volgen. Eentje waarin veel meer mensen hun baan zouden verliezen. Houdt het nou nooit op? was de gedachte. En: Doet de directie het wel goed zo? Juist onder de wegenwachters is het aantal banen dat verhoudingsgewijs moet verdwijnen flink. Dat leidde even tot een verhitte situatie waarbij enkele medewerkers naar buiten toe hebben geuit dat er wel eens acties zouden kunnen volgen. De media hebben dit opgepikt en uitvergroot. Ik denk dat de situatie in werkelijkheid minder zwaar was.

Kleine reaparaties
Een punt dat daarmee samenhangt is het gerucht dat Logicx, dochteronderneming van de ANWB, brieven zou hebben gestuurd naar allerlei sleep- en bergingsbedrijven met de vraag zich in te schrijven op de kleine reparaties die de wegenwachters nu zelf nog doen. ,,Moet je voorstellen, zegt Joop. ,,Dan hoor je dus dat andere mensen gevraagd wordt om jouw werk te gaan doen. Dat is niet leuk. Als het zo zou zijn, snap ik het wel, maar als de ANWB dat nou gewoon communiceert maakt dat voor ons niet extra moeilijk. Want wat we nu missen maar wel graag willen is duidelijkheid. Hoe langer de stilte duurt, hoe groter ook de onrust wordt.

OR-lid Den Dulk ziet ook de angst onder de wegenwachters dat hun functie wordt uitgekleed. Hij bevestigt dat makkelijke handelingen als hulp bij het starten waarschijnlijk zullen worden uitbesteed. ,,Hoewel het een streling voor je vakmanschap zou kunnen zijn om alleen de moeilijkere klussen te mogen afhandelen, voelen de wegenwachters dat toch wat anders, zegt hij. ,,En dat begrijp ik.

Natuurlijk verloop
De bezuinigingsronde waar de ANWB zich toe genoodzaakt ziet, wordt niet alleen veroorzaakt door het feit dat de ANWB leden verliest aan Route Mobiel. Ook de achteruitgang in koopkracht doet mensen besluiten hun lidmaatschap op te zeggen, zo denken de Joop en Kees. Ook is de pechbeleving volgens hen veranderd. Moderne autos vertonen steeds minder vaak gebreken en kunnen steeds langer mee. Daardoor hebben de wegenwachters het idee dat automobilisten het ook zonder de ANWB denken af te kunnen. Daarom hebben Kees en Joop ook best een beetje begrip voor de reorganisatie. Voor de manier waarop de ANWB dat doet hebben ze echter wel een alternatief.

,,De vraag is namelijk of het natuurlijk verloop niet al een hoop oplost, zegt Kees. ,,Er worden al geen nieuwe mensen meer aangenomen. Joop vult aan: ,,Als je alleen de Vutters laat uittreden kom je al een eind. Bovendien zie ik om me heen dat een aantal collegas al bezig is met het zoeken naar een nieuwe baan. Zij willen het risico niet lopen. Omdat het reorganisatietraject in zijn geheel bijna twee jaar duurt, zou het aantal ontslagen enorm kunnen meevallen, mits je het natuurlijk verloop in die tijd zijn gang laat gaan.

Kwaliteit
De dreigende ontslaggolf gaat overigens niet ten koste van de kwaliteit van wegenwachters. Sterker nog, Kees en Joop zien dat veel collegas juist een stapje harder lopen. ,,Soms komen er pechgevallen op het op laatste moment van je diensttijd door. Voorheen werd er heel vaak moeilijk gedaan. Wie heeft er nu zin om op het allerlaatste moment toch nog ver te moeten uitrijden, terwijl je bijna naar huis had gekund. Nu zie je dat collegas zich daar heel makkelijk bij neerleggen. Het is duidelijk dat de angst regeert. Iedereen doet zijn best zo goed mogelijk uit de hoek te komen, nu er ontslag boven de hoofden hangt.

Overigens maken Kees en Joop zichzelf niet zon zorgen over een eventueel ontslag. ,,Mijn tijd dient het wel uit, zegt Joop, die bijna met de Vut mag. Ook Kees zit er al dicht tegenaan. ,,Voor ons is het niet zon probleem. Maar ik voel wel mee met de middengroep. Zij die net met opgroeiende kinderen zitten, zegt hij.

Sociaal plan
Het zal nog wel een paar maanden duren voordat compleet duidelijk is wat er gaat gebeuren en wie moet vertrekken. Dat maakt het er voor de ANWBers niet makkelijker op. ,,Er zijn al afspraken dat er fors bezuinigd moet worden en op het hoofdkantoor zijn er zelfs al enkele concrete afdelingsplannen waaruit duidelijk wordt hoeveel ftes er boventallig zijn, zegt Den Dulk. ,,Vanaf halverwege 2006 zal waarschijnlijk duidelijk worden wie weg moet en wie mag blijven. Tot die tijd is er bij iedereen spanning. Het sociaal plan is gelukkig zo goed als af en voorziet in interne verschuivingen. Uitgangspunt is de begeleiding van werk naar werk. Daartoe wordt binnen de ANWB een speciaal bureau opgericht die de boventallige medewerkers gaat helpen. Voorlopig is er voor hen de verzekering dat ze een tijdje in dienst mogen blijven totdat ze nieuw werk hebben gevonden. Mits ze zich daar voldoende voor inspannen.

Voor Kees en Joop zal dat waarschijnlijk niet meer aan de orde zijn. Toch hebben ze een wrang gevoel bij een eventuele afvloeiingsregeling. ,,Zo wil je gewoon niet weg. De ANWB is een te mooi bedrijf om op deze manier te verlaten.