Nederlandse Spoorwegen
Utrecht, 8 maart 2006
NS maakt losraken treinkoppeling onmogelijk
Uit een eerste door NS ingesteld onderzoek is vrijwel zeker duidelijk geworden waardoor g isteren
de koppeling tussen twee intercityrijtuigen is losgeraakt. Hoewel de kans op herhaling minimaal
is, neemt NS direct extra maatregelen om herhaling van een dergelijk uitzonderlijk incident te
voorkomen.
Bij het koppelen van rijtuigen wordt de koppeling van een van de beide rijtuigen gebruikt. De koppeling van
het andere rijtuig hoort opgehangen te zijn in een haak. In dit geval heeft de ongebruikte koppeling niet op
zijn plek gehangen en heeft hij tijdens de rit de koppeling tussen de rijtuigen losgetikt. NS gaat alle niet-
gebruikte koppelingen zo snel mogelijk borgen.
In verschillende media wordt gesuggereerd dat het incident zich voordeed bij een nieuw type trein, de
zogenaamde duw-trekcombinatie. In de ene richting wordt de trein door de locomotief getrokken. In de
andere richting duwt de locomotief de trein voorwaarts. Dit is niet nieuw. Zowel bij NS als bij
zusterbedrijven in Europa wordt al tientallen jaren, zonder problemen, op vergelijkbare manier gereden.
Noot aan de redactie
Meer informatie: NS persvoorlichting 030-2357070
NS Groep N.V., Utrecht
Handelsregister Utrecht 30124358
---- --