KPMG
Hoogste baas bemoeit zich steeds meer met uitbesteding
8 maart 2006
De hoogste baas van de Nederlandse onderneming, de CEO, heeft bij het
uitbesteden van activiteiten een steeds grotere vinger in de pap. Het
gaat daarbij zowel om het initiëren als de beslissing om tot
daadwerkelijke uitbesteding over te gaan.
Hoewel het uitbesteden van activiteiten vooral te maken heeft met
uitvoering, is de chief operations officer bij het proces veel minder
in beeld. Bestuursvoorzitters die activiteiten willen uitbesteden aan
andere ondernemingen, zoeken de mogelijkheden vooral binnen de eigen
landsgrenzen. De bedrijven kijken daarbij vooral naar de locatie en in
veel mindere mate naar de deskundigheid die nodig is om succesvol te
kunnen uitbesteden. Zelfs ondernemingen die overwegend internationaal
en multinationaal opereren, blijken niet verder te kijken dan
Nederland bij het maken van een keuze. Dit blijkt uit onderzoek van
KPMG onder bestuurders van Nederlandse ondernemingen. Bijna de helft
van de bedrijven kijkt alleen maar naar Nederland bij het kiezen van
de meest optimale vorm uitbesteding en de locatie om uit te besteden.
Volgens Theo Huibers van KPMG Business Advisory Services leggen de
bedrijven zich onnodige beperkingen op wanneer zij ervoor kiezen
activiteiten uit te besteden. Huibers: Bedrijven doen er verstandig
aan om over geografische grenzen heen te kijken. De vraag zou moeten
zijn waar zich de benodigde competenties bevinden, ongeacht de
locatie. Ongeveer driekwart van de ondernemingen die enkel in
Nederland actief zijn geeft aan dat er alleen naar Nederland wordt
gekeken bij het kiezen van de optimale vorm van uitbesteden en de
locatie. Dat een onderneming zich bij de verkoop van haar producten of
diensten alleen richt op de Nederlandse markt hoeft niet te betekenen
dat ook de hele keten om te komen tot een dienst of product wordt
uitgevoerd in eigen land.
Iets meer dan de helft van de bedrijven vindt dat het
besluitvormingsproces rond sourcing planmatig verloopt. Huibers: Dit
betekent dat van tevoren vaststaat welke stappen worden genomen. Bij
andere bedrijven verloopt het proces incrementeel. Hierbij wordt
stapje voor stapje geleerd van de opgedane ervaring en worden de
plannen daarop aangepast. In de praktijk echter worden veel
uiteenlopende sourcingsvraagstukken volgens dezelfde aanpak benaderd.
Een dergelijke standaard aanpak doet onvoldoende recht aan de
specifieke factoren die doorgaans spelen. Het is dan ook essentieel
dat ieder besluit tot uitbesteden wordt afgestemd op de specifieke
situatie van het bedrijf.
Bij het bepalen van de wijze van uitbesteden blijken de
bestuursvoorzitters vooral naar andere sectoren te kijken en in
mindere mate naar de wijze waarop de concurrentie ermee omgaat. Bij de
keuze van de vorm van uitbesteden vormt het opstellen van een
businesscase het meest favoriete hulpmiddel. Bij ruim 80% van de
bedrijven is dit de eerste stap die genomen wordt in het
besluitvormingsproces. De helft van de ondernemingen kiest ervoor om
ontbrekende expertise in te kopen.
Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039
© 2006 KPMG Holding N.V., member of KPMG International, a Swiss
cooperative. All rights reserved.