Gemeente Alphen aan den Rijn
Alphenaren trots op Stadshart
(08 maart 2006)
Alphenaren zijn goed bekend met alle mogelijkheden en faciliteiten die
het nieuwe Stadshart te bieden heeft. Ook hebben zij een trots gevoel
over het nieuwe Stadshart. Dit blijkt uit een onderzoek naar de
bekendheid van het Stadshart, dat in december 2004 en december 2005
plaatsvond . Ook blijkt uit het onderzoek dat een op de vijf
respondenten een of meer van de openingsactiviteiten in deze zomer van
2005 bezocht.
De bekendheid van de bestaande faciliteiten in het Stadshart is groot.
Van de nieuwe faciliteiten zijn de culturele het best bekend (89
procent bekendheid), gevolgd door de winkels (81 procent bekendheid)
en horeca met 55 procent bekendheid. Tussen december 2004 en december
2005 is de bekendheid van zowel de bestaande als de nieuwe
faciliteiten toegenomen. De meeste Alphenaren zijn prima op de hoogte
van wat hun Stadshart allemaal te bieden heeft.
Aantrekkelijker
Men vindt het nieuwe Stadshart vooral aantrekkelijker om uit te gaan
dan voorheen.
Trots zijn de Alphenaren ook op hun nieuwe Stadshart, afgaand op het
aantal respondenten dat anderen aanraadt het Stadshart te bezoeken.
Dit is gestegen van 35 procent naar 49 procent. Ruim de helft van de
respondenten staat positief tegenover de vernieuwing van het
Stadshart.
43 Procent van de geïnterviewden geeft aan vaker in het nieuwe
Stadshart te winkelen dan voorheen en gaat 37 procent voor het gevoel
vaker uit in het nieuwe Stadshart. Bijna één op de vijf respondenten
heeft één van de openingsactiviteiten bezocht.
Stadshartactiviteiten goed bezocht
In het onderzoek is ook gekeken naar de mening van de respondenten
over de (openings)activiteiten die gedurende 2005 in het Stadshart
plaatsvonden. Enkele conclusies uit deze evaluatie zijn:
* De samenwerking met lokale verenigingen is zeer goed verlopen. Met
veel enthousiasme en inzet is een bijdrage geleverd aan het succes
van de activiteiten.
* De integratie van bestaande activiteiten in het nieuwe Stadshart
verliep zeer goed. Lokale verenigingen hebben, daar waar mogelijk,
hun activiteiten naar het nieuwe Stadshart verplaatst.
* Ondanks het slechte weer waren de slotmiddag en -avond een succes.
Naar schatting hebben 1.500 bezoekers de overdracht van het
Stadshart aan de gebruikers van Alphen aan den Rijn meegemaakt.
* Over de media-aandacht voor de openingsactiviteiten viel niets te
klagen. Zowel de geschreven als de audiovisuele pers hebben op
zeer regelmatige basis aandacht geschonken aan de diverse
activiteiten.
* Uit de 1-meting van het onderzoek blijkt dat bijna één op de vijf
Alphenaren één of meer van de openingsactiviteiten heeft bezocht.
Toch was de bekendheid met de activiteiten niet optimaal. Dit
heeft waarschijnlijk gelegen aan de vakantieperiode en de beperkte
mogelijkheden om media in te zetten (site en lokale media).
Er is met ontzettend veel enthousiasme en energie gewerkt aan een
scala aan openingsactiviteiten van het Stadshart. Het grootste deel
met succes, enkele onderdelen bleven achter bij de verwachtingen
(chatsessie, internetsite). De doelstellingen zijn voor het grootste
deel gehaald.
Toekomst
De evaluatie van de Stadshartactiviteiten en de uitkomst van het
onderzoek vormen een basis voor de organisatie van (toekomstige)
activiteiten in het Stadshart. Tevens is het input voor
beleidsontwikkeling stadspromotie, nieuwe stadspeiling(en) en vormt
het mogelijk interessant materiaal voor actieve organisaties in het
Stadshart, zoals Winkelstad Alphen, de horeca en Theater Castellum.
In het onderzoek is ook gevraagd wat voor soort activiteiten mensen
graag op het Rijnplein georganiseerd zien. Hoog scoorden een culturele
markt/jaarmarkt (28 procent) en een culinaire markt met kraampjes van
de horeca (16 procent). Ruim 50 procent van de ondervraagden geeft
aan niets te missen aan faciliteiten in het Stadshart. Slechts 4 en 2
procent van de mensen mist horeca resp. winkels.