Gemeente Alphen aan den Rijn


Alphenaren trots op Stadshart

(08 maart 2006)

Alphenaren zijn goed bekend met alle mogelijkheden en faciliteiten die het nieuwe Stadshart te bieden heeft. Ook hebben zij een trots gevoel over het nieuwe Stadshart. Dit blijkt uit een onderzoek naar de bekendheid van het Stadshart, dat in december 2004 en december 2005 plaatsvond . Ook blijkt uit het onderzoek dat een op de vijf respondenten een of meer van de openingsactiviteiten in deze zomer van 2005 bezocht.

De bekendheid van de bestaande faciliteiten in het Stadshart is groot. Van de nieuwe faciliteiten zijn de culturele het best bekend (89 procent bekendheid), gevolgd door de winkels (81 procent bekendheid) en horeca met 55 procent bekendheid. Tussen december 2004 en december 2005 is de bekendheid van zowel de bestaande als de nieuwe faciliteiten toegenomen. De meeste Alphenaren zijn prima op de hoogte van wat hun Stadshart allemaal te bieden heeft.

Aantrekkelijker
Men vindt het nieuwe Stadshart vooral aantrekkelijker om uit te gaan dan voorheen.
Trots zijn de Alphenaren ook op hun nieuwe Stadshart, afgaand op het aantal respondenten dat anderen aanraadt het Stadshart te bezoeken. Dit is gestegen van 35 procent naar 49 procent. Ruim de helft van de respondenten staat positief tegenover de vernieuwing van het Stadshart.

43 Procent van de geïnterviewden geeft aan vaker in het nieuwe Stadshart te winkelen dan voorheen en gaat 37 procent voor het gevoel vaker uit in het nieuwe Stadshart. Bijna één op de vijf respondenten heeft één van de openingsactiviteiten bezocht.

Stadshartactiviteiten goed bezocht
In het onderzoek is ook gekeken naar de mening van de respondenten over de (openings)activiteiten die gedurende 2005 in het Stadshart plaatsvonden. Enkele conclusies uit deze evaluatie zijn:
* De samenwerking met lokale verenigingen is zeer goed verlopen. Met veel enthousiasme en inzet is een bijdrage geleverd aan het succes van de activiteiten.

* De integratie van bestaande activiteiten in het nieuwe Stadshart verliep zeer goed. Lokale verenigingen hebben, daar waar mogelijk, hun activiteiten naar het nieuwe Stadshart verplaatst.
* Ondanks het slechte weer waren de slotmiddag en -avond een succes. Naar schatting hebben 1.500 bezoekers de overdracht van het Stadshart aan de gebruikers van Alphen aan den Rijn meegemaakt.
* Over de media-aandacht voor de openingsactiviteiten viel niets te klagen. Zowel de geschreven als de audiovisuele pers hebben op zeer regelmatige basis aandacht geschonken aan de diverse activiteiten.

* Uit de 1-meting van het onderzoek blijkt dat bijna één op de vijf Alphenaren één of meer van de openingsactiviteiten heeft bezocht. Toch was de bekendheid met de activiteiten niet optimaal. Dit heeft waarschijnlijk gelegen aan de vakantieperiode en de beperkte mogelijkheden om media in te zetten (site en lokale media).

Er is met ontzettend veel enthousiasme en energie gewerkt aan een scala aan openingsactiviteiten van het Stadshart. Het grootste deel met succes, enkele onderdelen bleven achter bij de verwachtingen (chatsessie, internetsite). De doelstellingen zijn voor het grootste deel gehaald.

Toekomst
De evaluatie van de Stadshartactiviteiten en de uitkomst van het onderzoek vormen een basis voor de organisatie van (toekomstige) activiteiten in het Stadshart. Tevens is het input voor beleidsontwikkeling stadspromotie, nieuwe stadspeiling(en) en vormt het mogelijk interessant materiaal voor actieve organisaties in het Stadshart, zoals Winkelstad Alphen, de horeca en Theater Castellum.

In het onderzoek is ook gevraagd wat voor soort activiteiten mensen graag op het Rijnplein georganiseerd zien. Hoog scoorden een culturele markt/jaarmarkt (28 procent) en een culinaire markt met kraampjes van de horeca (16 procent). Ruim 50 procent van de ondervraagden geeft aan niets te missen aan faciliteiten in het Stadshart. Slechts 4 en 2 procent van de mensen mist horeca resp. winkels.