Waterschap Noorderzijlvest
Eén loket voor waterzaken
8-3-2006
De waterschappen Hunze en Aas, Noorderzijlvest en Wetterskip Fryslân
en de drinkwaterbedrijven van Groningen en Drenthe, starten een
onderzoek naar samenwerking op het gebied van belastingen en
verbruikersadministratie.
De vijf partijen tekenden daartoe op 8 maart 2006 een
intentieverklaring. De vorming van een gezamenlijk waterloket
(klantenservice) komt de kwaliteit van dienstverlening ten goede. Deze
samenwerking kan leiden tot substantieel lagere lasten voor klanten en
tot een hogere kwaliteit van de dienstverlening aan de burger door
integratie en afstemming van diensten. Meer samenwerken biedt
mogelijkheden om de service aan burgers en bedrijven te vergroten en
de doelmatigheid van de bedrijfsactiviteiten te verbeteren.
Het werkgebied van partijen komt voor een groot deel met elkaar
overeen en biedt daardoor geografisch veel samenhang. Daarnaast zijn
er veel overeenkomsten qua klanten. Samenwerking tussen partijen biedt
voor de klanten en de regios waarin partijen werkzaam zijn een
positieve impuls voor de dienstverlening en de kosten daarvan.
Waterbedrijf Groningen, Waterleidingmaatschappij Drenthe, waterschap
Hunze en Aas en waterschap Noorderzijlvest werken al op een aantal
terreinen samen. Zo betaalt de klant in Groningen en Drenthe
bijvoorbeeld de waterschapslasten via de drinkwaternota en
telefonische vragen over waterschapslasten en/of de drinkwaternota
worden al door een gezamenlijke klantenservice afgehandeld. Bij de
samenwerking zijn ca. 100 arbeidsplaatsen betrokken.