Waterschap Noorderzijlvest


Eén loket voor waterzaken
8-3-2006

De waterschappen Hunze en Aas, Noorderzijlvest en Wetterskip Fryslân en de drinkwaterbedrijven van Groningen en Drenthe, starten een onderzoek naar samenwerking op het gebied van belastingen en verbruikersadministratie.

De vijf partijen tekenden daartoe op 8 maart 2006 een intentieverklaring. De vorming van een gezamenlijk waterloket (klantenservice) komt de kwaliteit van dienstverlening ten goede. Deze samenwerking kan leiden tot substantieel lagere lasten voor klanten en tot een hogere kwaliteit van de dienstverlening aan de burger door integratie en afstemming van diensten. Meer samenwerken biedt mogelijkheden om de service aan burgers en bedrijven te vergroten en de doelmatigheid van de bedrijfsactiviteiten te verbeteren.

Het werkgebied van partijen komt voor een groot deel met elkaar overeen en biedt daardoor geografisch veel samenhang. Daarnaast zijn er veel overeenkomsten qua klanten. Samenwerking tussen partijen biedt voor de klanten en de regios waarin partijen werkzaam zijn een positieve impuls voor de dienstverlening en de kosten daarvan. Waterbedrijf Groningen, Waterleidingmaatschappij Drenthe, waterschap Hunze en Aas en waterschap Noorderzijlvest werken al op een aantal terreinen samen. Zo betaalt de klant in Groningen en Drenthe bijvoorbeeld de waterschapslasten via de drinkwaternota en telefonische vragen over waterschapslasten en/of de drinkwaternota worden al door een gezamenlijke klantenservice afgehandeld. Bij de samenwerking zijn ca. 100 arbeidsplaatsen betrokken.