Productschap Margarine
08.03.2006
Auto- en olieproducenten stappen in synthetische brandstof
De oliemaatschappijen Shell en Sasol Chevron en de autoproducenten
Volkswagen Group, Renault en Daimler-Chrysler hebben aangekondigd een
alliantie te vormen om synthetische brandstoffen te stimuleren.
De Europese alliantie, die de naam Alliance for Synthetic Fuels in
Europe (ASFE) heeft gekregen, werd gisteren in Brussel gepresenteerd.
De leden willen samenwerken bij het ontwikkelen van nieuwe motoren die
aangepast zijn aan de nieuwe brandstof. Deze nieuwe synthetische
brandstof kan via het zgn. Fischer-Tropsch procédé worden geproduceerd
uit aardgas, kolen of biomassa. Het doel van de ontwikkeling van
synthetische brandstoffen is het verminderen van de afhankelijkheid
van aardolie.
Een van de eerste Gas-To-Liquid fabrieken zou volgend jaar in het
Duitse Freiburg dienen te worden gebouwd. Biomass-To-Liquid is
vooralsnog commercieel niet haalbaar en zou dus (Europese)
overheidssteun behoeven.
EU-Milieuraad
De Oostenrijkse voorzitter van de Milieuraad Joseph Proell noemde het
initiatief een goede zaak, en zag met name perspectief voor het winnen
van synthetische brandstof uit biomassa. Een dergelijk type brandstof
zou tot de zgn. 2e generatie biobrandstoffen moeten worden gerekend.
Europese Commissie
De Europese Commissie heeft eveneens haar steun voor het initiatief
uitgesproken.
Mariann Fischer-Boel van Landbouw heeft aangekondigd later dit jaar de
EU-richtlijn ter stimulering van biotransportbrandstoffen nader te
willen bekijken om de vraag naar biobrandstoffen verder te stimuleren.
EU-Commissaris Günter Verheugen van Industrie en Ondernemingen heeft
gistermiddag eveneens zijn voorkeur uitgesproken voor biomassa als
grondstof ('biomass-to-liquid fuels') vanwege de grotere bijdrage aan
een reductie van de CO2-uitstoot. Voor zijn toespraak getiteld
Synthetic fuels for a more competitive and environmentally friendly
Europe, klik hier .
Zijn collega Andris Piebalgs van Energie heeft gisteravond eveneens
een toespraak gehouden, getiteld Secure Energy Supplies for the
Future, naar aanleiding van de oprichting van ASFE. Hij benadrukte
onder meer dat de Commissie biobrandstoffen (1e en 2e generatie),
aardgas en waterstof heeft geïdentificeerd als vervangers van minerale
olie de komende jaren, en dat door deskundigen wordt gesproken van 15
procent biobrandstoffen in 2020 als biomassa in transportbrandstof kan
worden omgezet. Ook ging hij uitdrukkelijk in op de noodzaak om de
richtlijn voor de kwaliteit van brandstoffen en de normen voor diesel
aan te passen opdat maximaal gebruik kan worden gemaakt van 1e en 2e
generatie biobrandstoffen.
Vandaag wordt de definitieve versie van het Green Paper on Energy van
de Europese Commissie gepubliceerd.
Europese biobrandstoffenstrategie
Nog vorige maand publiceerde de Commissie de EU Biofuels Strategy .
Zij wil via onderzoeks- en ontwikkelingssteun 2e generatie
biobrandstoffen stimuleren en heeft hoge verwachtingen van de bouw van
Biomass-To-Liquid fabrieken.