Sharp electronics (europe) gmbh

Sharp Electronics (Europe): "Dit is ons moment"

HAMBURG, Duitsland, March 8 /PRNewswire/ --
Vele jaren geleden, toen Sharp de televisiemarkt opkwam met de bedoeling een LCD-revolutie te ontketenen, werd het Japanse technologiebedrijf door vele experts begroet met een mild spottende glimlach. Dit jaar groeide de markt explosief en kon Hans Kleis, uitvoerend directeur van Sharp Europe, veel meer verkopen dan de twee miljoen die hij in eerste instantie had gepland voor het fiscale jaar. Als de man die verantwoordelijk is voor 's werelds grootste markt voor LCD-televisietoestellen bij Sharp opende Kleis de persconferentie van zijn bedrijf voor CeBIT 2006 met de woorden "Dit is ons moment" en kondigde een offensief aan voor de tweede helft van het jaar op de strategische hoofdmarkt voor grote LCD-tv's.

Sharp vond het LCD-televisietoestel uit. Als eerste richtte de fabrikant zich consistent en alleen op de technologie voor dit platte beeldscherm en heeft in de afgelopen jaren miljarden geïnvesteerd in ontwikkeling en productie. De tijd om de vruchten te plukken is nu gekomen en Sharp bezit met zijn zeer moderne productieplaatsen tevens de meest kosteneffectieve en winstgevende "oogstmachines". Maar zelfs de voorspellers uit Osaka waren verbaasd over de explosief groeiende vraag van de afgelopen paar maanden naar LCD-tv's. En daarom had de sectorleider samen met zijn concurrenten problemen met de levering. Het management van Sharp antwoordde hierop door zijn positie met veelomvattende investeringen aan te passen. Het resultaat is dat de productie van de zesde-generatiefabriek, Kameyama I, werd verhoogd met 20 procent, dankzij een investering van 105 miljoen euro en dat de oorspronkelijk geplande investering in de ultramoderne fabriek, Kameyama II, werd opgeschroefd van 1,1 miljard euro naar 2,5 miljard euro. Sharp ziet zichzelf met deze investeringen vanaf de tweede helft van het jaar een unieke positie in de markt innemen. "Met de start van Kameyama II in oktober willen we een uitzonderlijke positie innemen in de allesbeslissende eindejaarsbedrijvigheid, vooral in het zeer winstgevende segment van de markt vol HD-schermen en grote beeldschermen van 100 cm of meer," aldus Hans Kleis. De uitvoerend directeur van Sharp Europe ziet de toekomst van zijn merk in de bovenste en beste regionen en streeft ernaar pionier te zijn in HDTV-techologie.

Twintig miljoen LCD-televisietoestellen werden over de hele wereld verkocht in het Japanse bedrijfsjaar 2005 (april 2004 - maart 2005). Er werden door Sharp vier miljoen toestellen dat jaar verkocht. Voor 2006 verwacht Sharp een wereldwijde vraag van 36 miljoen toestellen en verwacht zelf 6 miljoen LCD-tv's te verkopen. Europa is 's werelds belangrijkste markt, nog boven Japan of de VS, maar dit is deels ingegeven door het WK Voetbal. Binnen Europa vindt de grootste groei plaats in Oost-Europa, Spanje en Scandinavië. Sharp verwacht zijn verkoop van LCD-tv's dit jaar in heel Europa te verhogen met 100 procent (kwantitatief). Tenslotte streeft Hans Kleis ernaar zijn doel te halen dat vorig jaar op de CeBIT werd geformuleerd. Dit doel houdt in de omzet van zijn bedrijf in Europa aan het einde van het bedrijfsjaar 2007 te verdubbelen, wat kan dankzij de geweldige cijfers in dit bedrijfssegment. "Ik ga de rust in met een duidelijke voorsprong en mijn beste spelers moeten nog het veld op," verklaarde Kleis, inspelend op het WK Voetbal van dit jaar.

Gratis herafdrukken. Voorbeeldkopie gevraagd.

Voor meer informatie, kijk op: www.sharp.de

Uw vragen worden beantwoord door Ole Müggenburg, in dienst bij Sharp Electronics (Europa) GmbH; telefoon: +49/(0)40/67-94-46-86, Fax: +49/(0)40/67-94-46-11,

E-mail : o.mueggenburg@faktor3.de, FAKTOR 3 AG, Kattunbleiche 35, D-22041 Hamburg