Geachte redactie,
Hieronder vind u ons persbericht over de aanbieding van een rapport van de Wetenschapswinkel van Wageningen UR over een regionale marketingorganisatie voor het Overijsselse Vechtdal. Ik wijs u ook op ee bericht op de website van de provincie Overijssel: http://www.overijssel.nl/provincienieuws/provincienieuws/vechtdal_met_elke.
(zie onderaan)
017wur, 2 maart 2006
Wageningse onderzoekers: perspectief voor regionale marketingorganisatie in Vechtdal
Een regionale keten van instellingen en bedrijven gericht op de marketing van de Overijsselse Vechtdelta, kan na een aanloopperiode draaien zonder dat er blijvend subsidiefondsen nodig zijn. Deze keten kan zowel producten en diensten van goede kwaliteit leveren als ook een bijdrage leveren aan milieu, diervriendelijkheid, natuur en landschap. Dit blijkt uit onderzoek dat de Wetenschapswinkel van Wageningen Universiteit en Researchcentrum heeft uitgevoerd in opdracht van de Stichting Dianthus. In hun rapport "Met elke hap een beter landschap; een businessplan voor een regionale marketingorganisatie in het Overijsselse Vechtdal" tonen ze de haalbaarheid aan van een commerciële Vechtdal marketing organisatie. Deze organisatie moet de Vechtdalproducten en de Vechtdal-regio zelf blijvend vermarkten. Het resultaat biedt perspectief voor de agroketen in het Overijsselse Vechtdal en andere regio's in Nederland
De Stichting Dianthus, opdrachtgever van het onderzoek, is een samenwerkingsverband tussen agrarische partijen en partijen op het gebied van natuur/landschap en toerisme/recreatie. Ze zoekt in het Overijsselse Vechtdal naar nieuwe vormen van samenwerking.
Samenwerking
Het onderzoeksrapport geeft een route aan om te komen tot een slagvaardige marketingorganisatie voor de regio, die ook elders toepasbaar zou kunnen zijn. Agrarische ondernemers, natuurorganisaties en recreatie partijen zoeken samen in de (Vechtdal-)regio naar een win-win situatie om hun doelstelling, commerciële vormen van diervriendelijke voedselproductie en recreatiedienstverlening (arrangementen) en een gelijktijdige verhoging van de kwaliteit van milieu, natuur en landschap te realiseren. Uit een analyse van de vraag naar de producten door inwoners in het Vechtdal, door toeristen die het Vechtdal bezoeken en door mensen buiten het Vechtdal is een omzetprognose opgesteld. Op basis van (kost)prijsberekeningen is inzicht ontstaan in de exploitatieoverzichten van de deelnemende partijen en de regionale marketingorganisatie. De korte lijnen in de keten houden de kosten beperkt en hebben een gunstig effect, niet alleen op de prijs, maar ook de betrokkenheid van de partners.
Marketing en merkenbeleid
Stevig investeren in marketing en merkenbeleid ('region branding') en in voedselontwerp en productontwikkeling is een noodzakelijkheid. Organisatorisch zal de samenwerkring vorm krijgen in een niet-standaard coöperatie, waarin agrarische ondernemers, restauranthouders/recreatieondernemers en natuur/landschapsorganisaties elk voor een derde daarin participeren. Via een opslag op de kostprijs van de verkochte producten zal de Vechtdal marketingcoöperatie de strategische taken van het samenwerkingsverband gaan uitoefenen.
Wageningen Universiteit