Overleg geschorst; Arrogantie VBA bereikt nieuw hoogtepunt!
07-03-2006
Afgelopen vrijdag hebben bonden overleg gehad met de directie over de
CAO-afronding en het Sociaal Contract. In die bijeenkomst bleek dat de
directie een geheel andere, eigen uitleg heeft van afspraken die
gemaakt zijn. Vervolgens worden beide bonden, en daarmee de
werknemers, door directie totaal niet serieus genomen als
gesprekspartner over een aantal belangrijke onderwerpen. Op deze
manier willen bonden geen overleg en hebben daarop het overleg
geschorst om de leden te informeren en te vragen hoe wij hiermee
verder moeten gaan. Zo gaan we niet met elkaar om.
Waar gaat het over:
Continudienst beveiliging
Al maanden zijn bonden bezig de directie te overtuigen dat er een
onrechtvaardigheid zit in de pensioenopbouw van de
continudiensttoeslag bij de beveiligers. Dat is een CAO-onderwerp. De
directie komt vervolgens elke keer met een aanpassing, die nog steeds
niet is wat toegezegd is; geen nadelige gevolgen van de nieuwe
regeling voor deze groep. Bij opmerkingen van bonden moet men elke
keer weer navragen en zo komt er geen eind aan deze klucht. Als men zo
lang mogelijk rekt, houden bonden er vanzelf mee op, lijkt wel de
strategie van de VBA.
WAO-hiaat
Bonden hebben géén afspraak in de CAO gemaakt met de VBA om eventuele
tekorten over de periode 2002 en 2003 te verrekenen met de
premieteruggave over de jaren 2004 en 2005. Toch voert de VBA dat zo
uit. Tot en met het najaar van 2005 heeft de VBA gewacht op de
besluitvorming hierover door de overheid en geen voorstellen hierover
gedaan. Bonden hebben al in een vroeg stadium gesteld dat de teveel
betaalde premie over 2004 en 2005 terug moet naar werknemers.
Dat er onduidelijkheden zijn over de premieafdracht van 2002 en 2003
is helder; of de VBA, of de verzekeraar hebben hun administratie niet
op orde gehad en hebben zitten slapen. De VBA heeft ons cijfers laten
zien. Als daar tekorten uit voortkomen (3 tot 4 jaar na dato!) zal
daarover een nieuwe en andere afspraak gemaakt moeten worden met
bonden. Het automatisme waarmee de VBA denkt dat te kunnen verrekenen
met de premie 2004 en 2005 is niet juist en niet afgesproken.
Bovendien is het tenminste eigenaardig om na jaren nog eens een
rekening neer te leggen bij werknemers als gevolg van fouten in de
eigen administratie. De VBA reageert hierop door alleen maar te
blijven roepen dat zij de afspraak uit de CAO hebben uitgevoerd. Zij
willen niet begrijpen dat de situatie wel eens minder simpel is als
zij graag willen voorstellen.
Ziektekosten
Hoewel de ziektekostenverzekering geen CAO-onderwerp is, komen er van
leden heel erg veel vragen bij bonden binnen. Veel onduidelijkheid
bestaat over de regeling die de VBA heeft. Via de e-mail zijn er door
bonden bij directie een aantal vragen gesteld om duidelijkheid te
krijgen; half januari en vervolgens, nadat daar geen enkele reactie op
gegeven is door directie, met een herinnering nog eens begin februari.
Ook toen vond directie het niet nodig om bonden een toelichting en
antwoord te geven op de gestelde vragen. Zelfs geen briefje met
bevestiging van ontvangst is teruggestuurd. Als directie dan tijdens
de vergadering gevraagd wordt waarom er niet is gereageerd op de
vragen van bonden, tenslotte hebben werknemers recht op een antwoord,
worden de schouders opgehaald en wordt zelfs daar geen reden voor
opgegeven. Ook een excuus voor dergelijk onbehouwen gedrag kan er niet
af. Wanneer bonden de vragen uit de e-mails dan maar rechtstreeks in
het overleg stellen, worden bonden maar helemaal niet meer serieus
genomen en afgescheept met antwoorden over de overheid die ze
verplicht wat te doen. Op andere vragen wordt helemaal geen
inhoudelijk antwoord gegeven. Er wordt door directie op een dermate
verveelde en onfatsoenlijke manier gereageerd, maar vooral niet
inhoudelijk, dat enige discussie over de gevraagde verduidelijking op
voorhand in de kiem gesmoord wordt. Het is geen CAO-onderwerp, dus
waarom zou er dan antwoord aan bonden geven moeten worden?
Bijvoorbeeld; als er aan de directie door bonden gevraagd wordt wat
zij ervan vinden dat gepensioneerden er per maand 200 tot 250 op
achteruit gaan op hun netto-inkomen (!) doordat de compensatie die zij
wel altijd hadden wegvalt, verschuilt de directie zich achter
wetgeving in plaats van verantwoordelijkheid te nemen voor
ex-werknemers die zich jarenlang hebben ingezet voor de VBA. Als er
bijvoorbeeld vragen gesteld worden over de samenstelling van een
compensatie en of deze geïndexeerd wordt, wordt er botweg geen
inhoudelijk antwoord gegeven! Blijkbaar weet de VBA zelf ook niet meer
hoe de eigen ziektekostenverzekering werkt.
Keurmeesters
Bij een aantal keurmeesters is de ORBA-functie-indeling niet juist
verlopen. Bonden hebben dat opgepakt en zijn, met de betrokken
keurmeesters zelfs bij het hoofd HRM geweest om te praten over een
oplossing. De VBA zou daar naar kijken en vervolgens is er een e-mail
gestuurd naar HRM om daar spoed achter te zetten, de keurmeesters
wachten inmiddels al anderhalf jaar (!) op een oplossing van de VBA.
Op dat bericht is niets meer vernomen. Bij navraag tijdens het overleg
bleek dat er inmiddels een commissie bij elkaar is geweest. Men vond
het bij HRM niet nodig om dat kenbaar te maken aan de keurmeesters en
bonden en te reageren op de gestuurde e-mail. Het heeft geen
prioriteit, men heeft het te druk en als op elk bericht gereageerd
moet worden, komt men niet meer aan werk toe, aldus het letterlijke
commentaar van HRM.
Intussen weet niemand meer welke commissie, wanneer en waarover bijeen
is geweest en wat er verder gebeurt. Het heeft voor de VBA namelijk
geen prioriteit en daarmee is voor de betrokken keurmeesters de kous
af.
Schorsen
Bonden worden door de VBA niet gezien als volwaardig gesprekspartner.
Uit de hele houding van de VBA bij verschillende onderwerpen blijkt
dat wij niet serieus genomen worden. Daarmee worden de eigen
werknemers niet serieus genomen, want, de onderwerpen die wij ter
tafel brengen zijn onderwerpen waar de leden mee komen. Ook
inhoudelijk zijn we blijkbaar lastig, want de VBA kan niet het fatsoen
opbrengen om antwoord te geven op vragen die gesteld worden, noch in
schriftelijk gestelde vragen, noch in gesprek.
In deze sfeer en op deze manier willen bonden niet overleggen. Dat
geeft namelijk geen enkel vertrouwen om tot constructief overleg te
komen en laat staan afspraken te maken. Daarop hebben bonden besloten
het overleg te schorsen en de leden eerst te informeren over de stand
van zaken. Vervolgens zullen we leden op een later moment vragen hoe
hiermee verder te gaan. Daarvoor zullen we ledenvergaderingen
organiseren. Daarna zullen we directie laten weten hoe wij verder
willen gaan. Wij staan open voor elke discussie, maar wel en alleen
als wij serieuze partners zijn in onderhandeling, zoals wij ook de VBA
serieus nemen.
Koud
U ziet, de VBA probeert aan alle kanten medewerkers onder druk te
zetten en wederom afspraken op een eigen manier uit te leggen. Dat is
op nog tot daaraan toe. Echter, op het moment dat als bonden namens
medewerkers vragen gaan stellen en wij met een kluitje het riet in
gestuurd gaan worden, houdt het op. Het VBA-beleid gaat bij directie
boven fatsoen en medewerkers. Dat pikken wij niet! Zo zijn wij niet
gewend om te gaan met mensen. De VBA is een serieuze gesprekspartner
voor bonden en zo willen ook wij gezien worden. Als de VBA dat maar
lastig vind, moeten wij, met u, maar op een andere manier laten zien
dat we wel degelijk partij zijn!
Tenslotte, vorige week dinsdag heeft de voorzitter van de Vakcentrale,
René Paas, een werkbezoek gebracht aan de veiling. Niet alleen heeft
hij met eigen ogen tijdens een rondleiding kunnen zien hoe het bedrijf
werkt, maar ook heeft hij kunnen meepraten in de discussies met de BLG
na de rondleiding. Zijn weblog waarin hij schrijft over zijn beleving
van het werkbezoek kunt u vinden op www.cnv.nl Dat wil ik u niet
onthouden.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met uw bestuurder Fedde
Monsma. Dat kan per e-mail: f.monsma@cnvdibo.nl of per telefoon :
(023)5670615.
Dienstenbond CNV