Checkit: bekendheid Google diensten laag, waardering hoog

Checkit bv

Nijmegen, 7 maart 2006 / Search Engine Mediabureau Checkit heeft in samenwerking met onderzoeksbureau RM Interactive de bekendheid en de waardering van Google diensten onderzocht. De bekendheid van de verschillende Google diensten blijkt laag, maar de waardering is hoog.

De onbekendheid betreft diensten als Google Local (93 procent kent het niet) en Google Mobile (onbekend bij 90 procent). Maar ook de Google Desktop kent 64 procent niet. Van Gmail heeft 50 procent nog nooit gehoord. Google Earth scoort nog het minst slecht: 49 procent kent het niet en 18 procent gebruikt de dienst zelfs.

Er is ook gevraagd naar de invloed van het merk Google op het gebruik van een Google dienst. Is het feit dat een dienst door Google wordt aangeboden wel of niet een reden om het te gaan gebruiken? Slechts 3 procent vindt dat als een dienst aangeboden wordt door Google er een goede reden is om het niet te gebruiken. 20 procent vindt de aanduiding 'Google is de aanbieder' juist wel een reden om het te gaan gebruiken. 77 procent maakt het niet uit wie de aanbieder is.

Tot slot kregen de deelnemers vragen voorgelegd over het imago van Google. Op een schaal van 1 tot en met 7, waarbij 7 het meest positief is, scoort Google gemiddeld een 5,0 op stellingen als 'Google loopt voorop' (5,3), 'Google wekt vertrouwen' (5,1) en 'Google denkt eerst aan het belang van de internetgebruikers' (4,9). De laagste score (4,7) hoort bij de stelling 'Google gaat goed om met privacy'. De zoekdienst krijgt van de meerderheid dus een ruime voldoende. Dit is in lijn met de resultaten van de Nationale Search Engine Monitor die Checkit afgelopen januari presenteerde. Daaruit bleek dat 91% van de Nederlandse internetgebruikers Google als favoriete zoekmachine bestempelt.

Nationale Search Engine Monitor
Dit onderzoek maakt deel uit van de Nationale Search Engine Monitor. Sinds 2002 doen Search Engine Mediabureau Checkit en onderzoeksbureau RM Interactive via een webvragenlijst onderzoek naar de ontwikkelingen in het gebruik van zoekmachines in Nederland. Het onderzoek is representatief voor alle Nederlandse internetgebruikers.

Eind januari presenteerde Checkit de negende editie van de Nationale Search Engine Monitor. Op de website van Checkit vindt u een overzicht van de resultaten van alle edities van de Nationale Search Engine Monitor van 2002 tot nu. Hieruit blijkt dat er in slechts 4 jaar tijd aardig wat is veranderd in zoekmachineland! Zie: www.checkit.nl/nationalesearchenginemonitor.html

Over Checkit
Checkit B.V. is een Search Engine Mediabureau dat zorgt dat organisaties op internet vindbaar zijn en blijven. Checkit biedt de top 500-organisaties van Nederland een compleet dienstenpakket aan waarmee ze hun vindbaarheid op internet kunnen optimaliseren. Checkit is specialist en marktleider in Nederland op het gebied van Search Engine Marketing. Kijk voor meer informatie over Checkit op www.checkit.nl

Over RM Interactive
RM Interactive is een onderzoeksbureau dat zich heeft gespecialiseerd in internet onderzoek, online onderzoek, usability analyse en website onderzoek. Kijk voor meer informatie over RM Interactive op www.rminteractive.nl


----------------------------------------