7 maart 2006
* Vogelgriep
* Gemeenteraadsvergaderingen
* Werkochtenden in het Oostzanerveld
* Aanpassing van de begroting 2006
* Welstandscommissie
* Commissie Ouderen, Wvg-gerechtigden en gehandicapten
* Nota Ruimte
---
Vogelgriep
Het Minsterie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit neemt
maatregelen tegen de oprukkende vogelgriep. Voor vragen over de
vogelgriep, bijvoorbeeld over verspreiding, gevolgen voor de
volksgezondheid, de kans op besmetting, maatregelen die de overheid
neemt en maatregelen die u zelf kunt nemen, kunt u kijken op internet
www.postbus51.nl. U wordt hier direct geïnformeerd of u wordt direct
geholpen naar een andere (overheids)instantie voor zeer specifieke
informatie. Bel voor telefonische informatie nummer (0800) 8051 van
Postbus 51 voor het beantwoorden van vragen over vogelgriep.
Hobbydieren en commercieel pluimvee in heel Nederland afschermen
Op maandag 20 februari is de afschermplicht officieel van kracht
geworden. De afschermplicht houdt in dat er geen contact mag zijn
tussen pluimvee en wilde vogels. Ook moet de bovenzijde van
uitloopruimtes en hokken afgedicht worden tegen het risico van
besmetting via uitwerpselen van wilde trekvogels.
Markten waar pluimvee, loopvogels en postduiven worden verhandeld zijn
in Nederland niet toegestaan. Tentoonstellingen, shows, wedvluchten en
dergelijke met (sier)pluimvee, loopvogels of postduiven zijn ook
verboden. Alleen overdekte markten en overdekte tentoonstellingen voor
andere siervogels zijn toegestaan.
Wat te doen bij het vinden van een dode vogel?
Bij de vondst van een enkele dode vogel hoeft u niets te doen. Er
sterven dagelijks nu eenmaal veel vogels aan natuurlijke oorzaken.
Wanneer u een groot aantal zieke of dode vogels vindt, moet u dit
melden. U kunt daarvoor contact opnemen met het informatie nummer
(0800) 8051 van Postbus 51. Blijf van de dode vogel af of gebruik
handschoenen als het echt nodig is de vogel op te ruimen. Onderzoek
naar het vogelgriepvirus wordt uitgevoerd bij elke dode zwaan, 5 of
meer dode eenden en 20 of meer andere vogels.
---
Gemeenteraadsvergaderingen
Dinsdag 14 maart is er een raadsvergadering om 19.30 uur in
zorgcentrum Evean Lishof, Lisweg 253. U bent van harte welkom om bij
deze vergadering aanwezig te zijn. Op de voorlopige agenda staan de
volgende onderwerpen:
* Interpellatie VVD betreft Bel Canto
* Motie CDA betreft Bel Canto
* Interpellatie VVD betreft wijzigingen bestemmingsplannen en
artikel 19 procedures
* Motie VVD betreft nieuwbouw Lishof
* Motie Gemeentebelangen betreft bebouwing tussen Watering en
Coentunnelweg
* Motie CDA betreft verkeerssituatie Korenaar
* Motie CDA betreft Noorderschool
* Onderzoek geloofsbrieven nieuwe raadsleden door commissie
Aftreden Raad Indien u van het spreekrecht gebruik wilt maken, kunt u
dit tot twee werkdagen voor de vergadering aan de griffier, mevrouw A.
Makenbach, melden. Vermeld hierbij uw naam, adres en telefoonnummer en
het onderwerp waarover u het woord wilt voeren. Er kan alleen op
onderwerpen worden ingesproken die voor de vergadering zijn
geagendeerd.
Donderdag 16 maart is er een raadsvergadering om 19.30 uur in
zorgcentrum Evean Lishof, Lisweg 253. U bent van harte welkom om bij
deze vergadering aanwezig te zijn. Op de voorlopige agenda staan de
volgende onderwerpen:
* Installatie nieuwe Raad
* Benoemen plaatsvervangend voorzitter van de Raad
* Benoemen tijdelijke voorzitters voor de commissie Algemene Zaken
en Financiën.
---
Werkochtenden in het Oostzanerveld
Zaterdag 18 maart 2006 is er een werkochtend in het Oostzanerveld.
Deze ochtend wordt georganiseerd door Vogelwacht Zaanstreek en
Staatsbosbeheer. Het werk bestaat uit bomen rooien en struiken
verwijderen. Belangstellenden kunnen zich om 09.15 uur verzamelen bij
het Zaans Eethuisje, aan het begin van het fietspad van de flat
Noordwachter in Zaandam. Om 09.30 uur vertrekt de boot, de fietsen
kunnen mee. De werkzaamheden duren tot ongeveer 13.30 uur. Neem
laarzen, werkhandschoenen, een lunchpakketje en koffie of thee mee.
Voor gereedschap wordt gezorgd. Voor meer informatie kunt u contact
opnemen met Ed Staats, tel: (075) 617 89 06 of Marja van der Pol-Gase,
tel: (075) 684 45 41.
---
Aanpassing van de begroting 2006
Door het waarschijnlijke wegvallen van de begrote inkomsten voor
precario op kabels en leidingen, zijn maatregelen genomen om het
ontstane gat in de begroting over het jaar 2006 te dichten. De
gemeenteraad heeft hier op 23 januari jl. een besluit over genomen. De
begrote inkomsten van het precario over 2006 bedroegen 146.000,--.
Aangezien er een begrotingsoverschot van 5.000,-- begroot was, blijft
er een gat in de begroting over van 141.000,--. Door de onderstaande
zaken wordt dit gat gedicht.
Onderhoud gemeentelijke gebouwen 10.000,-- minder kosten
Door het afstoten van gemeentelijke gebouwen kan het onderhoud naar
een lager niveau gebracht worden en kan het onderhoudsbudget met
10.000,-- naar beneden worden bijgesteld. Het betreft hier een
structurele bezuiniging.
Nieuwe energieleverancier 8.000,-- minder kosten
Elektriciteit wordt nu bij een andere leverancier ingekocht. Hierdoor
wordt een bezuiniging gerealiseerd van 8.000,--. Het betreft hier een
structurele bezuiniging.
Personeelskosten projecten 30.000,-- minder kosten
Intern worden de gewerkte uren toegerekend aan de producten. Op dit
moment zijn er veel projecten. Er worden dan ook veel uren geschreven
ten laste van deze projecten. Hierdoor vallen de kosten buiten het
resultaat, maar worden geactiveerd. Hierdoor wordt een incidenteel
voordelig resultaat gerealiseerd van 30.000,--.
Verkoop onroerend goed 5.000,-- minder kosten
Door de verkoop van onroerende zaken komt er geld in kas. Hierdoor
wordt de geldbehoefte lager en wordt er een rentevoordeel behaald van
5.000,--.
Erfpacht 27.500,-- meer inkomsten
Vanaf 2005 en verder kunnen de erfpachtcanons verhoogd worden. Conform
het raadsbesluit van 30 juni 1997 wordt deze verhoging doorgevoerd.
Omdat er ook nog onderhandelingen liepen over mogelijke verkoop van de
gronden is de verhoging van de erfpacht uit
voorzichtigheidsoverwegingen nooit meegenomen in de begroting.
Doorvoering levert voor het jaar 2006 een structureel voordeel op van
27.500,--.
Mondiaal beleid 10.900,-- minder kosten
Budget voor mondiaal beleid wordt aangepast aan de VNG-norm van 1,00
per inwoner. Hierdoor kan het begrote budget structureel met 10.900,--
naar beneden bijgesteld worden.
Kopieerkosten 1.000,-- minder kosten
Door de ingebruikname van het raadsinformatiesysteem hoeft er minder
gekopieerd te worden waardoor een besparing van 1.000,-- ontstaat.
P&O 1.500,-- minder kosten
Met Commit-Arbo is een nieuw contract afgesloten omtrent het
ziekteverzuim. Door meer zelf te doen is een structurele besparing
ontstaan van 1.500,--.
Hulpverleningsvoertuig brandweer 6.000,-- minder kosten
Door een investering in een nieuw hulpverleningsvoertuig uit te
stellen ontstaat een incidenteel voordeel in de kapitaallasten van
6.000,--.
Onttrekking reserve OOP 10.000,-- meer inkomsten
Het restant van 10.000,-- van de reserve OOP is niet meer
noodzakelijk. Dit bedrag kan dus vrijvallen ten gunste van het
resultaat en levert een incidenteel voordeel op van 10.000,--.
Onttrekking aan algemene reserve 31.100,-- meer inkomsten
Om de begroting sluitend te maken wordt een onttrekking gedaan aan de
algemene reserve hetgeen een incidentele baat geeft van 31.100,--.
---
Welstandscommissie
De welstandscommissie kring Zaanstad vergadert op dinsdag 14 maart
2006 om 12.30 uur in het Stadskantoor Zaanstad, Ebbehout 29, 1507 EA
Zaandam. De vergadering is openbaar. Bij het opstellen van deze
publicatie is nog niet bekend welke bouwplannen behandeld zullen
worden. Informatie hierover kunt u krijgen bij de medewerkers van de
afdeling Bouwen, wonen en milieu, tel: (075) 684 77 77.
---
Commissie Ouderen, Wvg-gerechtigden en gehandicapten
De commissie Ouderen, Wvg-gerechtigden en Gehandicapten vergadert op
dinsdag 14 maart vanaf 13.30 uur in het Bartel Jacobszcentrum (naast
de Protestantse Kerk). Op de agenda staan onder meer de reacties op
het uitvoeringsprogramma Wet maatschappelijke ondersteuning, de
inspraak over de provinciale subsidie-aanvraag Wonen, Welzijn en Zorg
en de buitenruimte van het Centrumplan (onder voorbehoud). De
vergadering is openbaar, u bent van harte welkom!
---
Nota Ruimte
De nota Ruimte is door de Eerste en Tweede Kamer op respectievelijk 17
januari 2006 en 17 mei 2005 vastgesteld. Deze tekst geldt als deel 4
van de planologische kernbeslissing (PKB-procedure) en is definitief.
De nota ligt van 28 februari tot en met 11 april 2006 ter inzage op
het gemeentehuis. Er is geen inspraakprocedure, er kunnen dan ook geen
zienswijzen worden ingediend. De inspraakprocedure heeft in 2001
plaatsgevonden in het kader van de Vijfde Nota Ruimte maken, ruimte
delen en het Structuurschema Groene Ruimte 2.
Gemeente Oostzaan