Gerrichhauzen benoemd tot directeur Ruud de Moor Centrum

Open universiteit nederland

http://www.ou.nl

Het College van bestuur van de Open Universiteit Nederland heeft prof. dr. J.T.G. (John) Gerrichhauzen per 1 maart 2006 benoemd tot directeur van het Ruud de Moor Centrum, het expertisecentrum van de Open Universiteit Nederland voor professionalisering van onderwijsgevenden. Gerrichhauzen is hoogleraar op de leerstoel 'Opleidings- en professionaliseringsvraagstukken in werksituaties van onderwijsgevenden' en volgt Marc Vermeulen op.

John Gerrichhauzen, geboren in 1946 in Huissen (GLD), studeerde arbeids- en organisatiepsychologie aan de Radboud Universiteit te Nijmegen en promoveerde in 1989 aan deze universiteit. Hij werkte enkele jaren als HRM-adviseur en daarna bekleedde hij zowel opleidings- als managementfuncties bij de Fontys Hogescholen. Vanaf 1 januari 1990 werkt hij bij de Open Universiteit Nederland te Heerlen. Eerst bij de faculteit Sociale Wetenschappen, vervolgens bij de faculteit Managementwetenschappen en sedert 1 november 2005 bij het Ruud de Moor Centrum. Hij maakt deel uit van de commissie professionalisering van de Nederlandse Vereniging van Personeelsfunctionarissen (NVP) en de Kernredactie van HRM in de Praktijk. Daarnaast is hij hoofdredacteur van de reeks Arbeid en gezondheid, vaste medewerker van de Gids voor Personeelsmanagement en Gids Signaal en is hij lid van de Raad van Toezicht Thuiszorg Midden Limburg.

Afstandsonderwijs voor leraren
De Open Universiteit ontwikkelt sinds 2002 een programma voor afstandsonderwijs voor zij-instromers in het onderwijs, in opdracht van het Ministerie van OCW. Zij-instromers en andere beginnende leraren lopen in de praktijk tegen vele problemen aan. Hoewel zij vaak goed begeleid worden door collega's op school en een begeleider vanuit de opleiding, is het begin zwaar. Digitale begeleiding -op afstand- levert een bijdrage aan de verdere professionalisering en vermindert de kans op voortijdig uitvallen. Voor de begeleiders, die vaak weinig tijd hebben voor deze taak, betekenen digitale instrumenten een mogelijkheid om hun begeleiding efficiënter en effectiever in te richten. Dit concept van leren op de werkplek is ook voor ervaren leraren toepasbaar.