Gerrichhauzen benoemd tot directeur Ruud de Moor Centrum
Open universiteit nederland
http://www.ou.nl
Het College van bestuur van de Open Universiteit Nederland heeft prof. dr. J.T.G. (John)
Gerrichhauzen per 1 maart 2006 benoemd tot directeur van het Ruud de Moor Centrum, het
expertisecentrum van de Open Universiteit Nederland voor professionalisering van
onderwijsgevenden. Gerrichhauzen is hoogleraar op de leerstoel 'Opleidings- en
professionaliseringsvraagstukken in werksituaties van onderwijsgevenden' en volgt Marc
Vermeulen op.
John Gerrichhauzen, geboren in 1946 in Huissen (GLD), studeerde arbeids- en
organisatiepsychologie aan de Radboud Universiteit te Nijmegen en promoveerde in 1989 aan
deze universiteit. Hij werkte enkele jaren als HRM-adviseur en daarna bekleedde hij zowel
opleidings- als managementfuncties bij de Fontys Hogescholen. Vanaf 1 januari 1990 werkt
hij bij de Open Universiteit Nederland te Heerlen. Eerst bij de faculteit Sociale
Wetenschappen, vervolgens bij de faculteit Managementwetenschappen en sedert 1 november
2005 bij het Ruud de Moor Centrum. Hij maakt deel uit van de commissie
professionalisering van de Nederlandse Vereniging van Personeelsfunctionarissen (NVP) en
de Kernredactie van HRM in de Praktijk. Daarnaast is hij hoofdredacteur van de reeks
Arbeid en gezondheid, vaste medewerker van de Gids voor Personeelsmanagement en Gids
Signaal en is hij lid van de Raad van Toezicht Thuiszorg Midden Limburg.
Afstandsonderwijs voor leraren
De Open Universiteit ontwikkelt sinds 2002 een programma voor afstandsonderwijs voor
zij-instromers in het onderwijs, in opdracht van het Ministerie van OCW. Zij-instromers
en andere beginnende leraren lopen in de praktijk tegen vele problemen aan. Hoewel zij
vaak goed begeleid worden door collega's op school en een begeleider vanuit de opleiding,
is het begin zwaar. Digitale begeleiding -op afstand- levert een bijdrage aan de verdere
professionalisering en vermindert de kans op voortijdig uitvallen. Voor de begeleiders,
die vaak weinig tijd hebben voor deze taak, betekenen digitale instrumenten een
mogelijkheid om hun begeleiding efficiënter en effectiever in te richten. Dit
concept van leren op de werkplek is ook voor ervaren leraren toepasbaar.