AutoRai

Ford-duo in de punten in de Rally Mexico

(3/6/2006)
Ford World Rally Team coureurs Marcus Grönholm en Mikko Hirvonen zijn dit weekend in de Rally Mexico allebei in de punten geëindigd. Grönholm herstelde zich van zijn crash op de eerste dag, om uiteindelijk als achtste te finishen in zijn Ford Focus RS World Rally Car.
Hirvonen kwam in een identieke auto als 15^e over de eindstreep, nadat hij op de tweede dag over de kop was geslagen. Door dit resultaat blijft het puntenrecord van Ford ongebroken; sinds de start van het seizoen 2002 is Ford in iedere WK-rally in de punten geëindigd.

Beide Ford-teams moesten de omloop na hun ongelukken vroegtijdig beëindigen, maar konden dankzij de SupeRally reglementen de dag erna weer aan de start verschijnen van dit loodzware driedaagse evenement, de derde ronde uit het FIA World Rally Championship 2006. Grönholm vocht zich terug van een 22^e plek en behaalde daardoor punten voor zowel het rijders- als het merkenkampioenschap. Ook Hirvonen sleepte nog een punt in de wacht. Ford staat nu tweede in het merkenkampioenschap en Grönholm bekleedt een zelfde plek in de rangschikking voor de rijders.

Grote hitte kenmerkte de Rally Mexico, met als hoofdkwartier León, en de hoge temperaturen op de onverharde klassementsproeven vergden het uiterste van rijders, autoâs en banden. Slechts 17 van de 39 gestarte teams legden het parcours van 359,54 km aan klassementsproeven volledig af.

Mexico was de eerste onverharde rally uit het 2006 kampioenschap en het merendeel van de 16 rallies wordt verreden over klassementsproeven met een losse ondergrond. De prestaties in Mexico zijn dan ook een goede indicatie voor de krachtsverhoudingen. De Focus RS realiseerde een hele serie van topdrie tijden, ondanks het feit dat Grönholm bijna voortdurend op kop van het veld reed en daardoor niet kon profiteren van een schoon-geveegd wegdek.

Grönholm ging de laatste omloop als 11^e van start en was vast van plan een paar plaatsen te stijgen in het klassement. Hij was de één na snelste op de eerste twee proeven en klom daardoor op naar de 8e positie.

âDe auto was heel betrouwbaar en de snelheid tijdens onze eerste rally op onverhard was ook prima voor elkaar, de fout lag ditmaal bij de rijder,â verklaarde de 38-jarige Fin. âIk voelde me zeer vertrouwd met de auto en dat belooft veel goeds voor de rest van het seizoen. Ik had graag strijd willen leveren met Loeb en Solberg en ik weet zeker dat ik een goede finishplek had kunnen bemachtigen zonder mijn stuurfout. De volgende twee rallies zijn op asfalt en de Focus presteert altijd goed op verhard.â

Hirvonen ging de laatste dag als 17^e van start en zijn doel was om ook punten voor het merkenkampioenschap binnen te halen. En hij slaagde in die opzet. âIk ben blij met de snelheid, maar ik heb teveel fouten gemaakt. Ik moet minder risicoâs nemen en ik moet iets kalmer zijn. Maar we weten in ieder geval dat de Focus RS ook op onverhard competitief is. Hij is bijna perfect, alleen rijdt hij niet zo goed op zijn dak,â aldus Hirvonen.

Gareth MacHale uit Ierland scoorde een opmerkelijke zesde plek in een privé Focus RS tijdens zijn pas tweede WK-rally. Luis Perez Companc raakten op de eerste dag ook van de weg in zijn Focus, maar eindigde alsnog als 13^e. Teamgenoten Matthew Wilson en Michael finishten in een identieke Focus als 17^e.

Ford teamdirecteur Malcolm Wilson kon toch nog lichtpuntjes ontdekken na een weekend dat hoopvol was begonnen. âWe hebben de nodige punten behaald en hebben veel geleerd,â verklaarde hij aan de finish. âMarcus heeft gescoord voor de rijderstitel en allebei onze coureurs streden de eerste dag mee voor de koppositie. En de auto kende tijdens de eerste onverharde rally geen enkel technisch probleem. Bovendien was de prestatie van Gareth MacHale tijdens zijn tweede WK-rally uitzonderlijk.â

Volgende ronde
Later deze maand keert het kampioenschap terug naar Europa voor de eerste echte asfaltrally. Van 23 t/m 26 maart wordt in de omgeving van Salou de Rally Catalunya - Costa Daurada verreden.

BedrijfsautoRAI.nl