Ford-duo in de punten in de Rally Mexico
(3/6/2006)
Ford World Rally Team coureurs Marcus Grönholm en Mikko Hirvonen zijn
dit weekend in de Rally Mexico allebei in de punten
geëindigd. Grönholm herstelde zich van zijn crash op de eerste dag,
om uiteindelijk als achtste te finishen in zijn Ford Focus RS World
Rally Car.
Hirvonen kwam in een identieke auto als 15^e over de eindstreep, nadat
hij op de tweede dag over de kop was geslagen. Door dit resultaat
blijft het puntenrecord van Ford ongebroken; sinds de start van het
seizoen 2002 is Ford in iedere WK-rally in de punten geëindigd.
Beide Ford-teams moesten de omloop na hun ongelukken vroegtijdig
beëindigen, maar konden dankzij de SupeRally reglementen de dag erna
weer aan de start verschijnen van dit loodzware driedaagse evenement,
de derde ronde uit het FIA World Rally Championship 2006. Grönholm
vocht zich terug van een 22^e plek en behaalde daardoor punten voor
zowel het rijders- als het merkenkampioenschap. Ook Hirvonen sleepte
nog een punt in de wacht. Ford staat nu tweede in het
merkenkampioenschap en Grönholm bekleedt een zelfde plek in de
rangschikking voor de rijders.
Grote hitte kenmerkte de Rally Mexico, met als hoofdkwartier León, en
de hoge temperaturen op de onverharde klassementsproeven vergden het
uiterste van rijders, autoâs en banden. Slechts 17 van de 39 gestarte
teams legden het parcours van 359,54 km aan klassementsproeven
volledig af.
Mexico was de eerste onverharde rally uit het 2006 kampioenschap en
het merendeel van de 16 rallies wordt verreden over klassementsproeven
met een losse ondergrond. De prestaties in Mexico zijn dan ook een
goede indicatie voor de krachtsverhoudingen. De Focus RS realiseerde
een hele serie van topdrie tijden, ondanks het feit dat Grönholm
bijna voortdurend op kop van het veld reed en daardoor niet kon
profiteren van een schoon-geveegd wegdek.
Grönholm ging de laatste omloop als 11^e van start en was vast van
plan een paar plaatsen te stijgen in het klassement. Hij was de één
na snelste op de eerste twee proeven en klom daardoor op naar de 8e
positie.
âDe auto was heel betrouwbaar en de snelheid tijdens onze eerste rally
op onverhard was ook prima voor elkaar, de fout lag ditmaal bij de
rijder,â verklaarde de 38-jarige Fin. âIk voelde me zeer vertrouwd met
de auto en dat belooft veel goeds voor de rest van het seizoen. Ik had
graag strijd willen leveren met Loeb en Solberg en ik weet zeker dat
ik een goede finishplek had kunnen bemachtigen zonder mijn stuurfout.
De volgende twee rallies zijn op asfalt en de Focus presteert altijd
goed op verhard.â
Hirvonen ging de laatste dag als 17^e van start en zijn doel was om
ook punten voor het merkenkampioenschap binnen te halen. En hij
slaagde in die opzet. âIk ben blij met de snelheid, maar ik heb teveel
fouten gemaakt. Ik moet minder risicoâs nemen en ik moet iets kalmer
zijn. Maar we weten in ieder geval dat de Focus RS ook op onverhard
competitief is. Hij is bijna perfect, alleen rijdt hij niet zo goed op
zijn dak,â aldus Hirvonen.
Gareth MacHale uit Ierland scoorde een opmerkelijke zesde plek in een
privé Focus RS tijdens zijn pas tweede WK-rally. Luis Perez Companc
raakten op de eerste dag ook van de weg in zijn Focus, maar eindigde
alsnog als 13^e. Teamgenoten Matthew Wilson en Michael finishten in
een identieke Focus als 17^e.
Ford teamdirecteur Malcolm Wilson kon toch nog lichtpuntjes ontdekken
na een weekend dat hoopvol was begonnen. âWe hebben de nodige punten
behaald en hebben veel geleerd,â verklaarde hij aan de finish. âMarcus
heeft gescoord voor de rijderstitel en allebei onze coureurs streden
de eerste dag mee voor de koppositie. En de auto kende tijdens de
eerste onverharde rally geen enkel technisch probleem. Bovendien was
de prestatie van Gareth MacHale tijdens zijn tweede WK-rally
uitzonderlijk.â
Volgende ronde
Later deze maand keert het kampioenschap terug naar Europa voor de
eerste echte asfaltrally. Van 23 t/m 26 maart wordt in de omgeving van
Salou de Rally Catalunya - Costa Daurada verreden.
BedrijfsautoRAI.nl
AutoRai