Maandagochtend is er onjuiste berichtgeving verschenen over
roetfilters in het Algemeen Dagblad. De krant wekt de indruk te putten
uit recente studies voor de stelling dat roetfilters nutteloos zouden
zijn. Dat onderzoek dateert echter uit 2004. De vermeende feiten, door
het AD als nieuws gepresenteerd, zijn dus achterhaald en reeds
ingehaald door verschillende, actuele studies. Bovendien biedt de
techniek al oplossingen voor de problemen die het AD opvoert. Het
kabinet houdt graag rekening met deze oplossingen.
Er zijn verschillende roetfilters te koop die achteraf ingebouwd
kunnen worden in een voertuig. Het gaat er vervolgens om het filter te
kiezen dat het beste past bij een voertuig en het rijgedrag. De
overheid brengt nu, samen met TNO, de roetfilterleveranciers en enkele
grote verladers, in kaart welke roetfilter het meest geschikt is voor
welk type bestaande vrachtauto of bus. Inzet van het kabinet is
namelijk om alleen effectieve combinaties te subsidiëren. Voor nieuwe
en oude personenauto's met een bouwjaar vanaf 1995 zijn er geen
problemen met de toepassing van roetfilters.
Vanaf 1 juli 2006 wil het kabinet subsidie verlenen aan mensen die een
roetfilter willen laten inbouwen in hun auto. Later dit jaar zal de
inbouw van roetfilters bij vrachtauto's en bussen worden
gesubsidieerd. Dan zal dus ook bekend zijn welke combinaties van typen
auto's en welke soorten roetfilters daarvoor in aanmerking komen.
Zie ook
* Dossier Roetfilters
Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer