Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Voorbereiding Begroting VWS 2007

Kamerstuk, 6-3-2006

De voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Postbus 20018
2500 EA Den Haag

FEZ-U-2660462

Hierbij ontvangt u de voorbeeldbegroting (dummy) 2007 van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Ik ben van plan de indeling van de begroting 2007 grotendeels te herzien en de inhoud resultaatsgericht te formuleren. In de recente begrotingsbehandeling en in mijn brief over de begroting 2006 heb ik toegezegd u begin 2006 te informeren over de voorgenomen begrotingsindeling en de uitwerking daarvan.

In deze dummy is de artikelindeling en uitwerking opgenomen zoals ik die voornemens ben te hanteren voor de begroting 2007. Het doel van de verandering is om de begroting beter aan te laten sluiten bij de VWS-beleidsterreinen en vanuit de VBTB-optiek te verbeteren. Daarnaast wordt het inzicht in de budgetten en de budgetflexibiliteit verbeterd.

Om deze meer transparante, toegankelijke en resultaatgerichte begroting te realiseren is ten eerste de artikelindeling aangepast aan de beleidsterreinen van VWS. Binnen elk artikel zijn de doelstellingen aan de actuele beleidsontwikkelingen aangepast en geconcretiseerd. Elke doelstelling is vervolgens meetbaar gemaakt door prestatie-indicatoren op te nemen. De samenhang in en tussen de artikelen is verbeterd.
De beschrijving van de instrumenten, bijbehorende uitgaven en een deel van de prestatiegegevens in deze dummybegroting zijn afgeleid van de begroting 2006. Zij hebben op grond van dit document geen status en zullen bij de voorbereiding van de ontwerpbegroting 2007 zo nodig verder worden ontwikkeld, aangescherpt of bijgesteld.

1. Aanleiding
Er zijn twee redenen om de begroting aan te passen, namelijk: 1. Beleidsmatige ontwikkelingen
De huidige artikelindeling sluit onvoldoende aan bij beleidsmatige ontwikkelingen op het VWS-beleidsterrein en er is geen eenduidig indelingsprincipe.
2. Kritieken van Kamerleden.
In interviews met Kamerleden, Rekenkamerrapporten en het AO Verantwoording 2004 is kritiek geuit op de samenhang tussen de artikelen, het VBTB-gehalte en het inzicht in de budgetten en de budgetflexibiliteit van de VWS-begroting. Kamerleden herhaalden deze commentaren in de begrotingsbehandeling 2006. De nieuwe opzet van de begroting komt aan deze kritiek tegemoet.

2. Toelichting
In het onderstaande zal ik de verbeteringen toelichten.

a. Een betere artikelindeling
De nieuwe begrotingsindeling geeft een samenhangend beeld van de beleidsterreinen van VWS. Ik onderscheid de volgende beleidsterreinen:

1. Volksgezondheid
2. Gezondheidszorg
3. Langdurende Zorg
4. Maatschappelijke Ondersteuning
5. Jeugd
6. Sport
7. Oorlogsgetroffenen en herinneringen wereldoorlog II

Zo gaat de VWS-begroting van 17 naar 7 beleidsartikelen . De opzet is conform de Rijksbegrotingvoorschriften. De algemene doelstellingen van de artikelen richten zich op het realiseren van het gewenste maatschappelijk effect. In de operationele doelstellingen wordt de bijdrage van het ministerie van VWS verwoord. Voorwaardenscheppende thema's als kwaliteits- en arbeidsmarktbeleid en inspecties heb ik niet meer als apart artikel terug laten komen in de dummybegroting. Zij zijn een instrument van beleid en maken deel uit van de beleidsartikelen op het gebied van de zorg. Met deze wijziging in de artikelindeling wordt een duidelijker verband gelegd tussen doel en middel.

b. VBTB-gehalte
Met het aanpassen van de artikelindeling is de basis gelegd voor een begroting en een jaarverslag waar duidelijk wordt of en in hoeverre de gestelde doelen worden gehaald. Om de begroting resultaatgerichter te maken heb ik de volgende wijzigingen doorgevoerd: Ø Concrete doelstellingen
De algemene- en operationele doelstellingen zijn concreet geformuleerd. Hierdoor kunnen de doelen door middel van prestatie-indicatoren meetbaar worden gemaakt. Meer dan vroeger wordt de begroting resultaatgericht.
Ø Toelichting beleidskeuze
In het begrotingsartikel is een duidelijk verband gelegd tussen de algemene doelstelling, de operationele doelstellingen en het te bereiken maatschappelijk effect (`beleidstheorie'). De zeven beleidsdomeinen kennen elk eigen sturingsprincipes. Deze worden hiermee toegelicht.
Ø Beleidsprioriteiten
Om van de begroting geen onoverzichtelijke brij van instrumenten te maken, concentreer ik mij op beleidsprioriteiten. De beleidsinstrumenten worden per beleidsprioriteit weergegeven. Ik concentreer mij daarbij op het beschrijven van de hoofdlijnen van het beleid en verwijs voor meer informatie naar relevante beleidsstukken. Ø Prestatie-indicatoren
Het wel of niet bereiken van doelstellingen wordt gemeten met prestatie-indicatoren. Zoals bleek uit Algemene Rekenkamerrapporten en kritieken uit uw Kamer waren in de vorige begrotingen de prestatie-indicatoren onvoldoende opgenomen en niet altijd zinvol. In de VWS-begroting 2007 zullen voor elke algemene en operationele doelstelling één of meer prestatie-indicatoren worden opgenomen . Hiermee voldoe ik aan de motie Douma . Voor sommige van de indicatoren zijn nog geen meetgegevens (basis- en streefwaarde) beschikbaar. Dit geldt vooral voor de artikelen Maatschappelijke Ondersteuning en Gezondheidszorg. Door onder meer de beleidswijzigingen op deze terreinen worden nog niet eerder gebruikte prestatie-indicatoren opgenomen. De komende maanden ga ik na of de gewenste gegevens voor de indicatoren voorradig zijn, of dat zij ontwikkeld moeten worden. Conform de motie Douma licht ik dit toe in de artikelen.

c. Meer inzicht in budgetten en budgetflexibiliteit Kamerleden hebben in de begrotingsbehandeling 2006 en in door ons gehouden interviews nadrukkelijk hun zorgen geuit over de budgetflexibiliteit in de huidige VWS-begroting en overigens ook andere begrotingen. Deze zorg werd kamerbreed verwoord met de motie Schippers .
Ik voer deze motie als volgt uit. Per operationele doelstelling wordt de budgetflexibiliteit gepresenteerd. Ook worden de bedragen per instrument vermeld en wordt benoemd of het hier premie- (P) of begrotingsmiddelen (B) betreft. Daarnaast worden bij iedere operationele doelstelling de voornaamste uitgaven in een tabel benoemd. Tenslotte worden bij de artikelen Volksgezondheid, Gezondheidszorg en Langdurende Zorg de premie-uitgaven per sector weergegeven.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

H. Hoogervorst

Documenten


* Bijlagen bij de Voorbereiding Begroting VWS 2007 (nieuw venster) Kamerstuk | 6-3-2006 (pdf, 68 pag., 380 kB)