Voorbereiding Begroting VWS 2007
Kamerstuk, 6-3-2006
De voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag
FEZ-U-2660462
Hierbij ontvangt u de voorbeeldbegroting (dummy) 2007 van het
ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Ik ben van plan de
indeling van de begroting 2007 grotendeels te herzien en de inhoud
resultaatsgericht te formuleren. In de recente begrotingsbehandeling
en in mijn brief over de begroting 2006 heb ik toegezegd u begin 2006
te informeren over de voorgenomen begrotingsindeling en de uitwerking
daarvan.
In deze dummy is de artikelindeling en uitwerking opgenomen zoals ik
die voornemens ben te hanteren voor de begroting 2007. Het doel van de
verandering is om de begroting beter aan te laten sluiten bij de
VWS-beleidsterreinen en vanuit de VBTB-optiek te verbeteren. Daarnaast
wordt het inzicht in de budgetten en de budgetflexibiliteit verbeterd.
Om deze meer transparante, toegankelijke en resultaatgerichte
begroting te realiseren is ten eerste de artikelindeling aangepast aan
de beleidsterreinen van VWS. Binnen elk artikel zijn de doelstellingen
aan de actuele beleidsontwikkelingen aangepast en geconcretiseerd.
Elke doelstelling is vervolgens meetbaar gemaakt door
prestatie-indicatoren op te nemen. De samenhang in en tussen de
artikelen is verbeterd.
De beschrijving van de instrumenten, bijbehorende uitgaven en een deel
van de prestatiegegevens in deze dummybegroting zijn afgeleid van de
begroting 2006. Zij hebben op grond van dit document geen status en
zullen bij de voorbereiding van de ontwerpbegroting 2007 zo nodig
verder worden ontwikkeld, aangescherpt of bijgesteld.
1. Aanleiding
Er zijn twee redenen om de begroting aan te passen, namelijk:
1. Beleidsmatige ontwikkelingen
De huidige artikelindeling sluit onvoldoende aan bij beleidsmatige
ontwikkelingen op het VWS-beleidsterrein en er is geen eenduidig
indelingsprincipe.
2. Kritieken van Kamerleden.
In interviews met Kamerleden, Rekenkamerrapporten en het AO
Verantwoording 2004 is kritiek geuit op de samenhang tussen de
artikelen, het VBTB-gehalte en het inzicht in de budgetten en de
budgetflexibiliteit van de VWS-begroting. Kamerleden herhaalden deze
commentaren in de begrotingsbehandeling 2006. De nieuwe opzet van de
begroting komt aan deze kritiek tegemoet.
2. Toelichting
In het onderstaande zal ik de verbeteringen toelichten.
a. Een betere artikelindeling
De nieuwe begrotingsindeling geeft een samenhangend beeld van de
beleidsterreinen van VWS. Ik onderscheid de volgende beleidsterreinen:
1. Volksgezondheid
2. Gezondheidszorg
3. Langdurende Zorg
4. Maatschappelijke Ondersteuning
5. Jeugd
6. Sport
7. Oorlogsgetroffenen en herinneringen wereldoorlog II
Zo gaat de VWS-begroting van 17 naar 7 beleidsartikelen . De opzet is
conform de Rijksbegrotingvoorschriften. De algemene doelstellingen van
de artikelen richten zich op het realiseren van het gewenste
maatschappelijk effect. In de operationele doelstellingen wordt de
bijdrage van het ministerie van VWS verwoord. Voorwaardenscheppende
thema's als kwaliteits- en arbeidsmarktbeleid en inspecties heb ik
niet meer als apart artikel terug laten komen in de dummybegroting.
Zij zijn een instrument van beleid en maken deel uit van de
beleidsartikelen op het gebied van de zorg. Met deze wijziging in de
artikelindeling wordt een duidelijker verband gelegd tussen doel en
middel.
b. VBTB-gehalte
Met het aanpassen van de artikelindeling is de basis gelegd voor een
begroting en een jaarverslag waar duidelijk wordt of en in hoeverre de
gestelde doelen worden gehaald. Om de begroting resultaatgerichter te
maken heb ik de volgende wijzigingen doorgevoerd:
Ø Concrete doelstellingen
De algemene- en operationele doelstellingen zijn concreet
geformuleerd. Hierdoor kunnen de doelen door middel van
prestatie-indicatoren meetbaar worden gemaakt. Meer dan vroeger wordt
de begroting resultaatgericht.
Ø Toelichting beleidskeuze
In het begrotingsartikel is een duidelijk verband gelegd tussen de
algemene doelstelling, de operationele doelstellingen en het te
bereiken maatschappelijk effect (`beleidstheorie'). De zeven
beleidsdomeinen kennen elk eigen sturingsprincipes. Deze worden
hiermee toegelicht.
Ø Beleidsprioriteiten
Om van de begroting geen onoverzichtelijke brij van instrumenten te
maken, concentreer ik mij op beleidsprioriteiten. De
beleidsinstrumenten worden per beleidsprioriteit weergegeven. Ik
concentreer mij daarbij op het beschrijven van de hoofdlijnen van het
beleid en verwijs voor meer informatie naar relevante beleidsstukken.
Ø Prestatie-indicatoren
Het wel of niet bereiken van doelstellingen wordt gemeten met
prestatie-indicatoren. Zoals bleek uit Algemene Rekenkamerrapporten en
kritieken uit uw Kamer waren in de vorige begrotingen de
prestatie-indicatoren onvoldoende opgenomen en niet altijd zinvol. In
de VWS-begroting 2007 zullen voor elke algemene en operationele
doelstelling één of meer prestatie-indicatoren worden opgenomen .
Hiermee voldoe ik aan de motie Douma . Voor sommige van de indicatoren
zijn nog geen meetgegevens (basis- en streefwaarde) beschikbaar. Dit
geldt vooral voor de artikelen Maatschappelijke Ondersteuning en
Gezondheidszorg. Door onder meer de beleidswijzigingen op deze
terreinen worden nog niet eerder gebruikte prestatie-indicatoren
opgenomen. De komende maanden ga ik na of de gewenste gegevens voor de
indicatoren voorradig zijn, of dat zij ontwikkeld moeten worden.
Conform de motie Douma licht ik dit toe in de artikelen.
c. Meer inzicht in budgetten en budgetflexibiliteit
Kamerleden hebben in de begrotingsbehandeling 2006 en in door ons
gehouden interviews nadrukkelijk hun zorgen geuit over de
budgetflexibiliteit in de huidige VWS-begroting en overigens ook
andere begrotingen. Deze zorg werd kamerbreed verwoord met de motie
Schippers .
Ik voer deze motie als volgt uit. Per operationele doelstelling wordt
de budgetflexibiliteit gepresenteerd. Ook worden de bedragen per
instrument vermeld en wordt benoemd of het hier premie- (P) of
begrotingsmiddelen (B) betreft. Daarnaast worden bij iedere
operationele doelstelling de voornaamste uitgaven in een tabel
benoemd. Tenslotte worden bij de artikelen Volksgezondheid,
Gezondheidszorg en Langdurende Zorg de premie-uitgaven per sector
weergegeven.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
H. Hoogervorst
Documenten
* Bijlagen bij de Voorbereiding Begroting VWS 2007 (nieuw venster)
Kamerstuk | 6-3-2006 (pdf, 68 pag., 380 kB)
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport