Gemeente Zevenaar
Betuweroute tussen Papendrecht en Zevenaar wordt getest
Vanaf maandag 6 maart tot einde dit jaar rijden er testtreinen over de
Betuweroute. De Betuweroute is 160 km lang, en dat is té uitgestrekt
om in één keer te testen. Vorig jaar is er al getest op twintig
kilometer spoor, tussen Papendrecht en Gorinchem. Dit jaar wordt het
testgebied verder uitgebreid. Op maandag 6 maart beginnen de testen op
het stuk Betuweroute tussen Papendrecht en Zevenaar.
Er is de afgelopen jaren druk gebouwd aan het spoor. De dwarsliggers
liggen op hun plek, de rails zijn gemonteerd en de geluidsschermen
geplaatst. De Betuweroute oogt klaar voor gebruik. Toch duurt het nog
tot 2007 voordat de goederentreinen bezit nemen van de Betuweroute.
Voor het oog klaar voor gebruik, maar toch
De Betuweroute wordt voorzien van een aantal nieuwe spoorsystemen. U
moet dan denken aan systemen om het spoor veilig te maken voor
goederenverkeer, systemen voor de communicatie met de machinist, de
elektriciteitsvoorziening voor de bovenleidingen en
veiligheidssystemen in de tunnels. Een aantal van deze systemen zijn
nog niet eerder in de Nederlandse spoorwereld toegepast. Veel van deze
techniek kunt u niet zien. Omdat de systemen nieuw zijn, worden ze
zeer uitgebreid getest. De bouwers moeten aantonen dat alles goed en
veilig werkt. Pas dan kan de Betuweroute in handen worden gegeven van
de gebruikers.
Wat merkt de omgeving van het testen van de Betuweroute?
Tot eind dit jaar kunt u met regelmaat een testtrein op het spoor zien
rijden. De testtrein is in de meeste gevallen een rode locomotief, al
dan niet met wagons. In de eerste fase van het testen rijdt de trein
met een maximumsnelheid van 40 km/uur. Later rijdt de trein sneller
(gemiddeld zon 80 km/uur), met een maximum van 120 km/uur. De
Betuweroute kent geen spoorovergangen dus ander verkeer ondervindt
geen hinder van de testritten.
Daar waar nodig, is het spoor voorzien van geluidsschermen, waardoor
het geluid binnen de wettelijke normen blijft. Vanzelfsprekend geldt
dat het niet is toegestaan op of nabij het spoor te komen. Ook de
werkwegen langs het spoor zijn verboden terrein voor onbevoegden. Deze
wegen zijn afgesloten door hekken en er staan borden.
Meer informatie?
Wilt u meer weten over de bouw van de Betuweroute kijk dan op onze
website www.betuweroute.nl . Via de website kunt u ook de brochure
bijna klaar aanvragen. In die brochure vindt u meer informatie over de
verschillende systemen die getest worden. Heeft u na het lezen van
deze rubriek nog vragen, dan kunt u bellen met projectbureau
Betuweroute, Gaby Kho van de afdeling communicatie via 030 239 85 92.