Ingezonden persbericht

Amsterdam, 5 maart 2006

Amsterdam RECLAMEVRIJ!

Amsterdam Anders/ De Groenen heeft vandaag een steigerdoekreclame op het Muntplein verstopt achter de term RECLAMEVRIJ! Amsterdam Anders/ De Groenen wil dat Amsterdam bevrijd wordt uit de greep van commerciële reclame. Lijsttrekker Jupijn Haffmans: 'De stad is één groot reclamebord. Wij willen een verbod op die afschuwelijke steigerdoeken.'

Mooie Amsterdamse gevels zijn onzichtbaar achter immense steigerdoekreclames. AT5 zit vol met reclame. Steeds meer evenementen en culturele instellingen in de stad zijn afhankelijk van sponsoring. Zelfs schoolgangen en sportveldjes zijn ermee behangen. Door alle reclames zien we verkeersborden vaak niet eens meer. Steeds meer openbare ruimte wordt commercieel gemaakt, en ingenomen door vaak seksistische en simplistische schreeuwerigheid.

Tegenover 'Het Product Amsterdam' dat elke vierkante meter probeert commercieel uit te baten stelt Amsterdam Anders/ De Groenen: de stad is van ons allemaal! Dat betekent een verbod op commerciële reclame, inclusief steigerdoekreclames, en het onmiddellijke herstel van de wildplakplaatsen voor niet-commerciële uitingen van Amsterdammers.
Haffmans: 'Alles lijkt maar te koop, terwijl sponsoring en winkelketens met grote reclamebudgetten ervoor zorgen dat het aanbod in de stad steeds beperkter wordt. Het leven draait om veel meer dan verkopen of winst maken. De stad zou haar inwoners niet alleen als consumenten moeten benaderen.' Boodschappen in de openbare ruimte zouden beperkt horen te zijn tot mededelingen van/voor bewoners, zonder winstoogmerk.