Ingezonden persbericht
P E R S B E R I C H T
3 maart 2006
Unieke website: www.autokeuze.nl
Eenvoudiger zoeken naar de ideale nieuwe auto
Iedereen die zich wil oriënteren op de aanschaf van een nieuwe auto kan sinds kort terecht
bij de nieuwe website www.autokeuze.nl. Op deze site vindt de consument een
zoekmachine met een aantal unieke zoekmogelijkheden. De website is daarnaast
gebruiksvriendelijk en bevat zeer gedetailleerde en actuele autogegevens. Deze
combinatie zorgt ervoor dat de website zowel interessant is voor mensen met weinig of
geen kennis van auto's, als voor de echte autoliefhebber.
Autowebsites vragen consumenten vaak om eerst te kiezen voor een specifiek merk of model
maar lang niet iedereen heeft die keuze bij voorbaat al gemaakt. Bij www.autokeuze.nl is `zoeken
op merk' slechts één van de mogelijke zoekmethoden. Bezoekers kunnen namelijk ook een auto
zoeken op basis van de eigenschappen veiligheid, gemiddeld brandstofverbruik of het aantal
beschikbare zitplaatsen. Er kan zelfs worden geselecteerd op zeer specifieke eigenschappen
zoals hoofdruimte (voor lange mensen) of het maximaal toelaatbare aanhangergewicht. Daarmee
onderscheidt www.autokeuze.nl zich van andere websites op dit gebied.
Hulpfuncties
De website bevat tevens een aantal hulpfuncties, die de bezoeker kunnen ondersteunen bij het
maken van de juiste keuze. Een voorbeeld is de selectie van de hoeveelheid bagageruimte. De
hulpfunctie helpt de bezoeker aan de hand van voorbeelden om een algemene term als "veel
bagageruimte" om te zetten in een concreet aantal benodigde liters ruimte.
Voor mensen die al precies weten wat ze willen, zijn de hulpfuncties uiteraard minder van belang.
Deze groep kan daarom via het "snelzoeken" direct alle gegevens van een bepaald model
opvragen.
Handig is ook dat het zoekresultaat laat zien welke specifieke uitvoeringen binnen een model
voldoen aan het zoekprofiel. Hierdoor kan een bezoeker snel tot de keuze voor een bepaalde
uitvoering komen.
De website van www.autokeuze.nl is sinds begin februari 2006 online. De ervaringen en reacties
van de eerste bezoekers een breed publiek- zijn erg positief. Wat opvalt is dat ook vrouwen
goed met de zoekmachine uit de voeten kunnen. Deze doelgroep maakt tot op heden relatief
weinig gebruik van autowebsites om zich zelfstandig te oriënteren.
Initiatiefnemer
De website is een initiatief van Jeroen Vleggaar uit Hilversum. Hij bouwde autokeuze.nl in eigen
beheer, onder andere omdat hij op bestaande autowebsites niet de zoekmogelijkheden vond die
hij zocht. De voertuiggegevens op de website worden aangeleverd door JATO Dynamics,
wereldwijd marktleider op dit gebied.
Noot voor de redactie
(
Ingezonden persbericht