Lijst Pim Fortuyn
Politieplan 2006
Den Haag, 02/03/2006 - Lessen uit New York voor een no-nonsense
politiebeleid.
Inleiding
Rotterdam wordt veiliger. Het beleid van het Rotterdamse college heeft
een cultuur van aanpakken geïntroduceerd waar de Rotterdammers steeds
meer vruchten van kunnen plukken. Zo telde Rotterdam in 2005 nog maar
één onveilige wijk, negen minder dan in 2002. Het aantal diefstallen
van en uit autos, woningbraken, straatroven en overvallen is in 2005
ten opzichte van 2002 significant teruggelopen. Steeds minder mensen
lopen in Rotterdam het risico slachtoffer te worden van een misdrijf.
Rotterdam is daarmee op weg één van de veiligste grote steden van
Nederland te worden, iets wat vier jaar geleden nog niemand durfde te
voorspellen.
New York City heeft deze weg met burgemeester Rudy Giuliani al in de
jaren 90 met succes bewandeld. In New York, tien jaar geleden nog een
van de onveiligste grote steden van Amerika, bevinden de
criminaliteitscijfers zich inmiddels op het niveau van de jaren
zestig. Overduidelijk is dat de werkwijze, inrichting en
zero-tolerance aanpak van het New York Police Department (NYPD) de
belangrijkste succesfactoren zijn geweest in de strijd tegen de
criminaliteit. Van een gedemotiveerd en door corruptie geplaagd
politiekorps is een korps gemaakt waar de spirit van
onoverwinnelijkheid, dienstbaarheid en trots de agenten aanzet tot het
leveren van topprestaties.
In januari 2006 reisden Joost Eerdmans en oud-hoofdcommissaris van
Rotterdam, Rob Hessing naar New York om de werkwijze van de NYPD in de
praktijk te bekijken en deze, waar mogelijk, succesvol te importeren
naar Nederland.
In dit plan wordt daarom voorgesteld om een aantal van de maatregelen
die van de New York Police een strak, gestroomlijnd en integer
opsporingsapparaat hebben gemaakt, ook in te voeren in de
politiepraktijk van het korps Rotterdam-Rijnmond. De problemen waar de
politie in Rotterdam tegen aanloopt zijn weliswaar niet van dezelfde
orde van grootte als de problemen waar New York mee te kampen heeft
gehad, maar ze hebben wel hetzelfde karakter. Zo is, net als in de
Amerikaanse metropool, ook in Rotterdam het illegale gebruik en bezit
van vuurwapens een groot probleem en staan ook hier de beloning en
integriteit van politieagenten volop in de aandacht. De NYPD heeft
deze en andere problemen op succesvolle wijze het hoofd geboden door
inventieve ideeën in de politiepraktijk toe te passen. Het is onze
mening dat wij daar in Nederland én in Rotterdam wat van kunnen leren.
Joost Eerdmans Marianne
van den Anker
Lijst Pim Fortuyn
Leefbaar Rotterdam
Lessen uit New York, plan voor een no-nonsense politiebeleid:
1. Excellerende agenten extra belonen
2. Gevarentoeslag voor agenten
3. Agressie tegen agenten harder bestraffen
4. Criminaliteitscijfers per wijk maandelijks openbaar
5. Flying squads inzetten in de hot spots
6. Internet meer gebruiken bij opsporing criminelen
7. Alle illegale wapens van de Rotterdamse straten
8. Agenten krijgen meer gezag
9. Integriteitstests voor agenten
10. Flexibele Arbeidstijdenwet
1. Excellerende agenten extra belonen
New York
In New York worden agenten die iets bijzonders hebben gepresteerd,
zoals het verijdelen van een gevaarlijke overval, het arresteren van
drugsdealers of het oppakken van gevaarlijke leden van een gang,
daarvoor speciaal beloond. De beloning kan bestaan uit medailles die
de agenten vol trots op hun uniform dragen of een speciale vrije dag
wegens bijzondere verdiensten, de zogeheten Commanders Day.
Voorstel voor Rotterdam
Nederlandse agenten moeten voor bijzondere prestaties beloond worden.
Nu vormt een praatje van de hoofdcommissaris bij de nieuwjaarsborrel
voor goed presterende agenten of een iets snellere promotie de enige
vorm van prestatiebeloning voor excellente agenten. De middelen
waarmee Nederlandse agenten die in the line of duty iets bijzonders
hebben gedaan, zijn zeer beperkt.
De nadruk op extra klasse en de bijzondere verdiensten van individuele
agenten heeft een bijzonder stimulerend effect op de mentaliteit en de
gedrevenheid van de agenten van het New York Police Department. De
trots op de medailles en het uniform dat zij dragen stralen zij uit
naar de burgers die hen daarvoor ook met ontzag en vertrouwen belonen.
Ø Wij willen voorstellen dat ook in Rotterdam deze speciale vorm
van beloning voor bijzondere verdiensten ingevoerd wordt. Agenten die
individueel of in teamverband bijzondere prestaties verrichten kunnen
daarvoor beloond worden met een speciale Prestatie-Award of een extra
periodieke salarisverhoging.
2. Gevarentoeslag voor agenten
New York
In de VS ontvangen agenten in de grotere steden beduidend meer salaris
dan hun collegas in de rustiger dorpen en kleine steden in het
binnenland.
Voorstel voor Rotterdam
Op dit moment bestaat er voor Nederlandse politieagenten geen vorm van
extra beloning voor het werken in onveilige wijken. Een brigadier in
een kleine gemeente of een wijk met weinig criminaliteit krijgt
hetzelfde basissalaris als een brigadier die zijn rondes loopt in een
onveilige wijk waar veel criminaliteit plaatsvindt.
In andere sectoren van de overheid waarbij ambtenaren worden
blootgesteld aan bijzondere gevaren is een gevarentoeslag wel
gebruikelijk. Zo krijgen AIVD-ambtenaren bovenop het reguliere
ambtenarensalaris een extra AIVD-toeslag en ontvangen medewerkers van
het Ministerie van Buitenlandse Zaken een hardship-bonus als zij naar
gevaarlijke landen worden uitgezonden. Iets vergelijkbaars bestaat
voor Nederlandse soldaten die op buitenlandse vredesmissies worden
uitgezonden en daarvoor een bonus krijgen van 80 euro per dag boven op
hun normale loon vanwege het verhoogde gevaar en de verhoogde
werkdruk.
Ø Een gevarentoeslag voor agenten wordt geïntroduceerd in
Rotterdam op basis van de beschikbare wijkveiligheidsindex die
jaarlijks wordt opgesteld.
Zo zouden agenten werkzaam in het Oude Westen, een buurt die er
weliswaar op vooruitging maar in 2005 nog onvoldoende scoort op de
wijkveiligheidsindex (3,5) een gevarentoeslag kunnen krijgen boven op
hun normale salaris. In deze wijk hebben agenten significant meer
strafbare feiten te verwerken (9 aangiften van geweld per 1000
inwoners, 19 aangiften van drugs per 1000 inwoners en 29 aangiften van
overlast per 1000 inwoners), dan in een veilige regio als Hoogvliet.
3. Geweld tegen politieagenten zwaar bestraffen
New York
De straf voor geweld tegen Federal Officers is in de VS tien jaar of
250.000 dollar boete. Op gewapend geweld tegen agenten in New York
staat minimaal vijf jaar straf en maximaal 25 jaar. Geweld tegen
ambtenaren in functie wordt in de VS sowieso zwaar bestraft. Dat wordt
ook aan iedere burger duidelijk gemaakt. In Chicago bijvoorbeeld,
hangt in iedere stadsbus een bordje met de mededeling dat wie de
chauffeur molesteert kan rekenen op een minimumstraf van 10 jaar cel.
Voorstel voor Rotterdam
Geweld tegen politieagenten is in Nederland de laatste jaren zeer
sterk toegenomen. Van 700 incidenten eind jaren 90 liepen in 2005 zon
1.000 agenten letsel op door toedoen van agressieve burgers. Eén van
de maatregelen die door minister Remkes zijn genomen om dit geweld te
keren, is de garantie dat elke aangifte van geweld tegen agenten door
het OM wordt beantwoord met vervolging van de dader. Vervolging is
echter niet het enige probleem. Een aangifte van geweld tegen
politieagenten in de uitoefening van hun functie wordt vaak afgedaan
met een boete of taakstraf (bron: politie.nl). De straf die in het
wetboek is vastgesteld op geweld tegen agenten is gelijk aan de straf
op geweld tegen burgers (is nu drie jaar) + 1/3 (artikel 304 Wetboek
van Strafrecht). Het Openbaar Ministerie eist echter bij geweld veel
te lage straffen. Iemand die een agent een blauw oog slaat kan rekenen
op een strafeis van slechts 13 dagen gevangenisstraf of een taakstraf
van 26 uur (www.om.nl)!
Ø Tegen elke vorm van geweld tegen politieagenten wordt een
minimumstraf van 1 jaar cel geëist.
4. Criminaliteitscijfers per wijk maandelijks openbaar
In New York wordt de effectiviteit van de politie bij de bestrijding
van de criminaliteit continu in de gaten gehouden via het zogeheten
CompStat-systeem (computer-driven crime statistics). Dit systeem, dat
in antwoord op de toenemende onveiligheid in New York City in 1994
werd ingevoerd door burgemeester Giuliani, geeft elke week voor elk
van 76 precincts in New York City de criminaliteitscijfers voor de
belangrijkste misdrijven zowel in absolute aantallen als in relatief
opzicht ten opzichte van voorgaande jaren (zie bijlage 1.
CompStat-uitdraai).
De criminaliteitsstatistieken uit CompStat worden nauwlettend in de
gaten gehouden door de leiding van het korps. Elke precinct commander
kan door de hoofdcommissaris opgeroepen worden om te verschijnen op de
tweewekelijkse CompStatvergadering op het hoofdkantoor aan 1 Police
Plaza. Bij slechte prestaties wordt de verantwoordelijke precinct
commander gevraagd om uitleg terwijl goede prestaties worden beloond
met een compliment aan de betreffende precinct commander ten overstaan
van zijn collegas. Aan deze verantwoordelijkheid is ook een grote
bevoegdheid voor de individuele precinct commanders gekoppeld; zij
bepalen onder politieke verantwoordelijkheid van de burgemeester hoe
agenten en middelen worden ingezet.
CompStat is, na aanvankelijke kritiek, uitgegroeid tot een groot
succes. De criminaliteit in New York City is in de tien jaar na de
invoering van het systeem zo sterk gedaald, dat New York nu tot de
veiligste van de 25 grootste steden van de Verenigde Staten behoort.
Alle grote steden in de VS hebben het systeem inmiddels overgenomen en
eveneens spectaculaire resultaten behaald.
Voorstel voor Rotterdam
In Rotterdam wordt sinds 2002 de veiligheid in de stad bijgehouden aan
de hand van wijkveiligheidsanalyses, die eens per jaar worden
uitgebracht. Deze wijkveiligheidsanalyses geven het bestuur en de
Rotterdamse burgers inzicht in de algehele veiligheidssituatie in een
wijk, ook relatief ten opzichte van voorgaande jaren.
Als intern informatiesysteem hanteert het korps Rotterdam-Rijnmond
sinds een jaar het programma Polstat. Met behulp van Polstat krijgen
leidinggevenden in het korps up-to-date inzicht in de ontwikkeling van
de criminaliteit: wekelijks geeft het systeem een overzicht van
aantallen inbraken, straatroven en diefstallen in een wijk. Met behulp
van deze informatie kan bijvoorbeeld een districtschef bepalen waar in
een bepaalde wijk meer gesurveilleerd moet worden of waar preventief
fouilleeracties gehouden moeten worden.
Het grote verschil met het Polstat-systeem gehanteerd door korps
Rotterdam-Rijnmond en CompStat van de NYPD is, dat de informatie uit
CompStat ook voor gewone burgers beschikbaar is. Elke week worden op
de website van de NYPD voor de stad New York City als geheel en voor
elk afzonderlijk precinct de criminaliteitscijfers van de afgelopen
week weergegeven (zie bijlage 1).
Ø Het politiekorps Rotterdam-Rijnmond opent een internetsite met
daarop maandelijkse up-to-date informatie over de wijkveiligheid en
criminaliteitscijfers voor veel voorkomende delicten als
geweldsdelicten.
Het korps Haaglanden heeft vorige week bekendgemaakt dat zij in april
al een speciale internetpagina gaat openen waarop de
criminaliteitscijfers van alle wijken in alle gemeenten in de regio
worden gepubliceerd. Afrekenbaarheid van de politie is gebaat bij een
dergelijke openbaarheid. New Yorkers kunnen de daling in de
criminaliteitscijfers in New York City op de voet volgen en voelen
zich als gevolg daarvan ook veiliger (bron: Kelling en Harding 1997).
Uit Polstat zouden ook de kale cijfers over aangiften van strafbare
feiten en informatie over het feit dat er sprake is van een
verslechtering of verbetering ten opzicht van een voorgaande periode
zichtbaar moeten worden gemaakt voor de inwoners van Rotterdam.
5. Flying squads voor hot spots en onveilige wijken
New York
In 2003 lanceerden burgemeester Bloomberg en hoofdcommissaris Kelly
van de NYPD Operation Impact, een plan gericht op het verminderen en
voorkomen van criminaliteit in de nog onveilige wijken van New York.
In het kader van Operation Impact werden in deze wijken zowel een
politiemacht van 1500 agenten ingezet voor surveillance en opsporing
als zogeheten Field Command Posts geplaatst, mobiele politieposten van
waaruit 24/7 geobserveerd kan worden. Als gevolg van de operatie die
in verschillende precincts werd uitgevoerd werden in twee jaar tijd
bijna 31.000 mensen gearresteerd en zon 364.000 processen-verbaal
geschreven.
In de jaren daarvoor had de NYPD met een andere vorm van flexibele
politie-inzet, de teams van de Street Crimes Unit (300 agenten) al
grote successen geboekt in de strijd tegen wapengeweld.
Voorstel voor Rotterdam
Ø Een speciale politie-eenheid wordt opgericht die
district-overschrijdend als een flying squad, gecoördineerd door een
stadsmarinier, de Rotterdamse wijken ingaat die onvoldoende scoren op
de wijkveiligheidsindex.
Naar het voorbeeld van New York krijgen deze politieagenten een
speciale stop and frisk bevoegdheid: zij mogen iedereen preventief
fouilleren als zij daar aanleiding voor zien. Tevens worden mobiele
politieposten, die tot nu toe alleen gebruikt worden voor de
bescherming van ambassades en bijzondere objecten, ingezet om 24-uur
per dag observatie in deze wijken mogelijk te maken.
6. Gebruik internet voor opsporing criminelen en verdachten
New York
New York zet voortvluchtige verdachten van misdrijven zonder scrupules
op internet. Bankovervallers, pedoseksuele recidivisten, iedere
gevaarlijke verdachte of crimineel die wordt gezocht, vindt zijn foto
terug op de internetsite van de NYPD. Het particuliere initiatief
Crimestoppers, een samenwerkingsverband van media, middenstand en
burgers, looft op de eigen internetsite beloningen uit voor degene met
de gouden tip over een afgebeelde verdachte of crimineel.
Voorstel voor Rotterdam
Het Openbaar Ministerie is traditioneel schuchter met het verspreiden
van fotos van criminelen en verdachten onder het publiek. Van het
internet wordt als opsporingsmiddel niet grootschalig gebruik gemaakt,
behalve in zeer bijzondere omstandigheden zoals de recente
voetbalrellen tussen fans van Ajax en Feyenoord (bron: Project
Spoorzoekers).
Het parket Amsterdam en het korps Amsterdam-Amstelland hebben zeer
recent deze traditionele schuchterheid van zich afgeworpen en een
tiental fotos van gewone criminelen (bankovervallers, geweldplegers)
op de site van het korps Amsterdam-Amstelland gezet; deze database
wordt nu ook geregeld ververst. De Amsterdamse ervaringen zijn tot nu
toe zeer goed: als verdachten al niet worden herkend, dan geven zij
zichzelf vaak aan omdat zij hun foto zo snel mogelijk van het internet
af willen hebben (bron: OM Amsterdam). Burgers, die zoals uit recent
onderzoek bleek, staan te springen om een bijdrage te leveren aan de
bestrijding van criminaliteit hebben de site ook massaal bezocht en
meerdere bruikbare tips kunnen doorgeven.
Ø Gebruik het intranet en internet voor het tentoonstellen en
opsporen van gezochte criminelen.
De pakkans van criminelen, door veiligheidsdeskundigen unaniem
beoordeeld als de bepalende factor voor een succesvolle strijd tegen
criminaliteit kan door het gebruik van internet dus ook in Rotterdam
drastisch verhoogd worden.
7. Alle illegale wapens van de Rotterdamse straten
New York
Een van de negen Crime Control Strategies van de NYPD is gericht op
het verdrijven van wapens uit de stad New York. In 1992 werden er in
de stad New York 1500 moorden gepleegd met illegale vuurwapens, meer
dan driekwart van het totaal aantal moorden. In datzelfde jaar werden
ook nog eens 4000 mensen gewond door toedoen van een illegaal
vuurwapen. Burgemeester Giuliani en politiecommissaris Bratton
besloten in 1994 de illegale wapens van de straten van New York af te
halen door middel van een speciale gecoördineerde politiestrategie, de
zogeheten Police Strategy No. 1 Getting guns of the streets of New
York. Een van de elementen van deze strategie, die steeds opnieuw
wordt aangepast, is het zwaar bestraffen van illegaal vuurwapenbezit.
Op dit moment is de minimumstraf op illegaal vuurwapenbezit in New
York 2 jaar en er ligt een voorstel van burgemeester Bloomberg om deze
straf op te hogen naar minimaal 3,5 jaar.
De NYPD strategie is tot nu toe zeer succesvol geweest: het aantal
schietincidenten nam van 1993 tot 2004 af met 63% Het aantal
slachtoffers door vuurwapens nam in diezelfde periode eveneens af met
zon 62%.
Voorstel voor Rotterdam
Het bezit en gebruik van illegale wapens wordt in Nederland een steeds
groter probleem. Jaarlijks worden er zon tien tot vijftienduizend
wapens Nederland binnengesmokkeld; in totaal bevinden zich naar
schatting tussen de 75.000 en 125.000 illegale vuurwapens in
Nederland.
In Rotterdam is het illegaal (vuur)wapenbezit een groot probleem; in
2005 werd bij 10 van de 36 moorden in de stad gebruik gemaakt van een
illegaal vuurwapen (bron: AD misdaadmeter). Een recente schietpartij
in het Rotterdamse café Inn and Out waarbij de bezoekers met een
automatisch vuurwapen onder vuur werden genomen kostte het leven aan
maar liefst drie mensen.
Illegale vuurwapens worden namelijk in toenemende mate gebruikt binnen
de Antilliaanse en Kaapverdiaanse gemeenschap: waar gemiddeld een op
de 400 inwoners in Nederland een illegaal vuurwapen heeft, heeft een
op de 14 Antillianen in Nederland een illegaal vuurwapen (bron:
Onderzoek IVA, Universiteit van Tilburg). Binnen de Antilliaanse
gemeenschap in Rotterdam bevinden zich, beredeneerd op basis van deze
statistieken, in totaal zon 1400 illegale vuurwapens.
Er is op dit moment in Nederland geen alomvattende strategie gericht
op het bestrijden van vuurwapencriminaliteit (bron: onderzoek IVA).
Een dergelijke strategie, bestaande uit repressie en preventie zoals
die door de NYPD is opgezet en consequent is uitgevoerd, is echter wel
noodzakelijk om het wapengeweld te kunnen beteugelen.
Illegaal vuurwapenbezit en het gebruik van die wapens is in Nederland
een steeds groter probleem, vooral onder Antillianen (bron: rapport
IVA Tilburg). In New York komt er op bevel van burgemeester Bloomberg
op een overtreding van het illegaal wapenbezit (first offender) een
straf van 3,5 jaar cel te staan.
Ø Minimumstrafeis van 1 jaar op illegaal vuurwapenbezit.
De standaardstrafeis op illegaal vuurwapenbezit voor een first
offender is in de Regio-Rotterdam nu drie maanden (bron: Parket OM
Rotterdam), terwijl de maximumstraf op vuurwapenbezit door de wetgever
recent is verhoogd tot 4 jaar. De standaardstrafeis moet worden
verhoogd tot minimaal één jaar. (lees daarover oud-hoofdcommissaris
Jan Blauw in AD 2 dec. 2005: Iedereen die gepakt wordt met een
vuurwapen moet minimaal een jaar de cel in.)
Ø Continue wapeninleveractie met vergoeding.
In New York werd in 2002 ook een begin gemaakt met Operatie Cash for
Guns. In ruil voor 100 dollar (dus wel ruim onder de marktprijs)
kunnen bezitters van een illegaal wapen dit wapen inleveren bij de
politie, no questions asked: vervolging hoeven zij niet te vrezen. In
het kader van dit programma werden in 2002 en 2003 zon 4.000 wapens
van de straat gehaald.
8. Agenten krijgen meer gezag
New York
Op het hoofdbureau van de NYPD op Manhattan, 1 Police Plaza, wordt
burgers en agenten de missie en de waarden van de NYPD ingeprent:
courtesy, professionalism and respect zijn de drie woorden die op
meerdere billboards en banieren in de hal kunnen worden aangetroffen.
Bij de NYPD wordt van agenten verlangd dat zij het toonbeeld van gezag
zijn. Regels omtrent het uiterlijk van agenten tijdens diensttijd
worden gegeven in de Patrol Guide van de NYPD. Zo wordt agenten onder
andere opgedragen te allen tijde hoffelijk en respectvol te zijn ten
opzichte van burgers en verdachten (bron: Patrol Guide sectie 203-09).
Agenten dienen zich ook aan strikte eisen voor het uiterlijk te
houden: zo dienen mannelijke agenten die lang haar hebben dit haar
onder hun pet te verbergen, vrouwelijke agenten dienen het lange haar
in een paardenstaart te dragen (bron: Patrol Guide sectie 203-10). Het
dragen van oorbellen, piercings (tijdens diensttijd) en zichtbare
tatoeages is verboden voor NYPD-agenten.
Voorstel voor Rotterdam
De wijze waarop in New York eisen worden gesteld aan het uiterlijk van
agenten leidt bij dit politiekorps tot agenten die gezag, autoriteit
en respect uitstralen. In Nederland bestaat bij de politiekorpsen niet
of nauwelijks eenduidig beleid ten aanzien van de eisen die worden
gesteld aan het uiterlijk of het gedrag van agenten. Er wordt op dit
moment wel (bij het Nederlands Politie Instituut) gewerkt aan een
nieuw bejegeningsprofiel om de tevredenheid van burgers over hun
laatste politiecontact, dat al jaren een gestaag dalende lijn laat
zien, te verbeteren.
Het korps Rotterdam-Rijnmond laat de keuze wat betreft het dragen van
piercings, oorbellen en tatoeages over aan de individuele agent (bron:
voorlichting korps Rotterdam-Rijnmond). Korpschef Welten van het korps
Amsterdam-Amstelland heeft recentelijk een andere weg ingeslagen en
een beschavingsoffensief aangekondigd. In het kader van dit
beschavingsoffensief zal het agenten van het korps
Amsterdam-Amstelland voortaan verboden worden piercings, oorbellen en
zichtbare tatoeages te dragen. Matjes bij mannelijke agenten dienen
volgens Welten tot het verleden te gaan behoren en vrouwelijke agenten
dienen lang haar op te steken. Ook het dragen van de pet voor agenten
die zich op straat begeven wil Welten verplicht stellen.
Ø In navolging van de NYPD en het Amsterdamse korps wordt ook
onder de agenten van het korps Rotterdam-Rijnmond gewerkt aan een
bejegenings- en beschavingsoffensief.
Een agent is een dienaar van het gezag en moet dit ook uitstralen. Een
politieagent(e) moet zich naar burgers professioneel en respectvol
gedragen maar hoeft ook geen allemansvriend te zijn. Een diender moet
er indrukwekkend, assertief, kortom: gezaghebbend uitzien. Met een
versterkt uiterlijk profiel wint de agent aan gezag en respect bij de
burgers.
9. Integriteitstests voor agenten
New York
Na een aantal grote integriteitschandalen werd in 1993 door de NYPD
gekozen voor een nieuwe aanpak van integriteit waarbij het testen van
agenten op hun integriteit op de voorgrond kwam te staan. Het korps
van NYPD maakt gebruik van twee soorten integriteittests: de random
drugstest en de gerichte integriteittesten. Bij de eerste worden
agenten door het lot worden aangewezen om zich te laten testen op
drugs. Van hoog tot laag worden functionarissen van het Bureau of
Internal Affairs aan een dergelijke test onderworpen; het hoofd van
het bureau heeft zich bijvoorbeeld al zes keer moeten melden voor een
drugstest. Gerichter zijn de integriteittesten waarbij agenten die
verdacht worden van niet-integer handelen in een praktijksituatie voor
een dilemma worden gesteld. In dat geval wordt geobserveerd of zij
zich wel of niet integer gedragen.
Een voorbeeld van de integriteittest is het geval waarin een agent een
verdachte aantreft in een hotelkamer, die een grote hoeveelheid geld
bij zich heeft. Met cameras die vooraf in de hotelkamer zijn
geïnstalleerd door Internal Affairs wordt bekeken of de agent het geld
volgens de protocollen in beslag neemt en verwerkt. De ervaringen die
internationaal met deze vorm van integriteittesten zijn opgedaan zijn
positief (bron: Doesburg-Hamming, Op weg naar een politie met PIT)
Voorstel voor Rotterdam
Vooropgesteld moet worden dat het met 99,9% van de Nederlandse agenten
goed zit. De overgrote meerderheid van de Nederlandse agenten voert
haar werk op integere wijze uit. Recentelijk hebben zich echter ook in
Nederland meerdere incidenten voorgedaan waarbij sprake was van
integriteitschendingen door politieagenten:
* In januari van 2006 werden twee Amsterdamse rechercheurs
gearresteerd omdat zij de Hells Angels getipt zouden hebben over
aanstaande invallen.
* In oktober 2005 tikte de korpschef van het korps
Rotterdam-Rijnmond 200 agenten op de vingers die hadden geprobeerd
het strafdossier van voetballer Van Persie in te zien.
* Een agent van de Verkeersdienst van de KLPD werd op 21 september
2005 oneervol ontslagen wegens het aannemen van smeergeld.
* De leidinggevende in het onderzoek naar de moord op Pim Fortuyn
werd op 20 oktober 2005 oneervol ontslagen nadat hij 10.000 euro
uit het onderzoeksbudget had verduisterd.
Uit landelijk intern onderzoek van de politie bleek voorts dat er in
2004 door niet integere politiefunctionarissen 149 strafbare feiten
waren gepleegd; door de beperkte omvang van het onderzoek was niet
bekend welke aard deze strafbare feiten hadden (bron: antwoorden
minister Remkes op Kamervragen Eerdmans, 12 augustus 2005). Het aantal
interne onderzoeken van het Bureau Interne Onderzoeken van de
Amsterdamse politie is gestegen van 16 in 2004 naar tussen de twintig
en dertig in 2005. In de jaren negentig zijn diverse onderzoeken naar
integriteitschendingen door agenten uitgevoerd. Zo bleek uit een
landelijk onderzoek uit 1997 dat er in totaal 449 keer een intern of
strafrechterlijk onderzoek werd ingesteld naar agenten die zich binnen
of buiten werktijd hadden misdragen (bron: Bommels, 1997).
Elk korps in Nederland, ook het korps Rotterdam-Rijnmond, beschikt
weliswaar over een Bureau Interne Onderzoeken, maar bij de uitvoering
van integriteitbeleid verschillen deze bureaus sterk van elkaar. Er is
aandacht voor integriteit bij de opleiding van agenten, er vindt bij
indiensttreding een antecedentenonderzoek plaats en periodiek kunnen
zij gebruik maken van cursussen op het gebied van integriteit, maar
aan het testen van integriteit van Nederlandse politieagenten wordt
tot nu toe te weinig aandacht besteed. Het continu en
steeksproefsgewijs monitoren van de integriteit van agenten door
middel van tests in de praktijk zoals dat in New York gebeurt, vindt
niet plaats.
Met goede testresultaten kan een korps ook naar buiten toe laten zien
dat het een schoon blazoen heeft. De ervaringen in New York en Londen
leren bovendien dat politieambtenaren na de invoering van
integriteittesten meer melding maken van een poging tot omkoping.
Immers, de poging kan onderdeel uitmaken van een integriteittest.
Integriteittesten brengen daarnaast een aantoonbare positieve
gedragsverandering teweeg bij agenten: de testen hebben zodoende een
belangrijke preventieve betekenis.
Voorstel voor Rotterdam
Ø Gerichte integriteittesten: politieagenten, waar twijfel over
bestaat betreffende de integriteit worden op de proef gesteld door in
de praktijk situaties te creëren, waarin ze zich zowel op een integere
als een niet-integere manier kunnen gedragen en hen daarbij te
observeren.
Ø Steeksproefsgewijze integriteitstesten: voorstel van Dick
Pijl, directeur van de Rijksrecherche. Elke agent kan door het lot
bepaald onderworpen worden aan een integriteittest. Hierbij moet aan
een aantal voorwaarden worden voldaan: zo zal van hoog tot laag moeten
worden getest, zal de test door een externe partij moeten worden
uitgevoerd en moet iedereen er van op de hoogte zijn dat een
dergelijke test kan plaatsvinden.
Een kijkje bij het bedrijfsleven leert dat het testen van eigen
personeel zeer gebruikelijk is. NS, Aldi en Philips controleren hun
medewerkers at random door middel van undercoverinspecteurs en
steekproefsgewijze controle van de producten. Het lijkt ons niet
teveel gevraagd om onze politie dat ook te laten doen.
10. Flexibele Arbeidstijdenwet voor politie
New York
Agenten van de NYPD mogen zelf bepalen of zij overwerken en krijgen
dit overwerk uitbetaald in geld of in vrije dagen.
Voorstel voor Rotterdam én Den Haag
De Arbeidstijdenwet (ATW) stelt op dit moment een aantal onderdelen
van de politie voor grote problemen. Voor een aantal specifieke
sectoren als onderwijs, defensie en brandweer zijn uitzonderingen
gemaakt op de toepassing van deze wet. Voor de politie ontbreekt
echter een dergelijke expliciete uitzondering. Arrestatieteams,
observatieteams, DKDB en specialistische rechercheteams, dus
voornamelijk de kleine specialistische groepen die hun werk niet
zomaar aan een ander kunnen overdragen zijn gedwongen de ATW
stelselmatig te overtreden. Hierbij gaat het niet om incidentele
overtredingen in the heat of the moment, maar om honderden
overtredingen per jaar die voortvloeien uit de werkplanning van deze
teams. De Arbeidsinspectie schrijft voor deze overtredingen regelmatig
boetes uit. Bij de laatste inspectie in 2002 werden er bij 8 van de 25
korpsen structurele overschrijdingen van de ATW geconstateerd. Dit
heeft bij twee van deze korpsen geleid tot een boete, de andere
korpsen kregen een waarschuwing ATW. Vorig jaar kwam het bij de
stelselmatige overtredingen van de ATW door arrestatieteams zelfs tot
een vervolging door het Openbaar Ministerie. Uiteindelijk werd deze
geseponeerd door hetzelfde parket van het OM, dat de inzet van de ATs
in eerste instantie had bevolen!
Uit onderzoek van de Arbeidsinspectie blijkt ook dat 30% van de
planners en politiechefs vindt dat de werkzaamheden van deze teams
niet uitvoerbaar zijn zonder overtreding van de ATW (bron: Rapport
arbeidsinspectie naar registratie rust en arbeidstijden politie,
2005). Uit dit onderzoek bleek ook dat er voor politieagenten
nauwelijks mogelijkheden bestaan om op eigen verzoek op onregelmatige
uren en in het weekend te werken.
Ø In de Arbeidstijdenwet zal, net als voor de sectoren defensie,
onderwijs en ziekenhuispersoneel nu al het geval is, een specifieke
uitzondering gemaakt moeten worden voor de politie.
Een nieuw evenwicht zal moeten worden gevonden tussen de belangen die
de ATW behartigt (voldoende rust, gezondheid van personeel) en het
belang van een effectieve goede opsporing en dito werkwijze. Aan de
situatie dat de Arbeidsinspectie boetes moet opleggen aan de politie
moet een einde komen. Het geld van die boetes kan beter worden
gebruikt voor de opsporing van boeven!