Ingezonden persbericht


GOEDE VOORBEELD ESSENTIEEL VOOR LEIDEN VERANDERPROCESSEN BINNEN BEDRIJVEN

Chief Operating Officer CA deelt ervaring met veranderprocessen tijdens MIT Sloan Leadership Conference

Nieuwegein, 2 maart 2006 - Jeff Clarke, Chief Operating Officer van CA, heeft vijf essentiële elementen gedefinieerd voor het leiden van veranderprocessen binnen grote organisaties. Hij putte daarvoor uit zijn ervaring met de huidige transformatie van CA. Clarke deelde zijn kennis met de bezoekers van de zevende jaarlijkse MIT Sloan Leadership Conference aan het Massachusetts Institute of Technology in zijn keynote "Leading Through Times of Change".

"Behalve het opzetten van goede strategische en operationele plannen voor het behalen van doelstellingen, is de grootste uitdaging voor managers het motiveren van medewerkers", zegt Clarke. "Ze moeten hen echt bij het proces betrekken om een culturele verandering door te voeren."

De vijf belangrijkste elementen voor leiders in veranderprocessen zijn volgens Clarke:
1. Communiceer - Communicatie is van levensbelang in het overbrengen van de nieuwe corporate visie aan medewerkers, klanten, toeleveranciers en aandeelhouders. Je kunt niet genoeg communiceren.
2. Boek snelle successen - Snelle successen helpen bij het versterken van doelstellingen en vergroten het vertrouwen in de gekozen aanpak. Voor CA was het aanstellen van een nieuw managementteam en het definiëren van een nieuwe groeistrategie in het begin van het veranderproces cruciaal om het vertrouwen in het nieuwe beleid te kunnen opbouwen.
3. Geef het goede voorbeeld - Het managementteam van CA heeft een sterke bedrijfsethiek en een compliance-programma geïmplementeerd en daarmee een nieuwe visie opgezet. De kernwaarden van de nieuwe visie zijn gebaseerd op integriteit en ethisch gedrag.
4. Neem beslissingen op basis van feiten - CA heeft een verandering doorgemaakt naar een door feiten gestuurde organisatie. We baseren ons beleid nu niet meer op gevoel of routine, maar op harde cijfers over klanten en de markt.
5. Meet - Stel doelen op basis van cijfers en meet of ze behaald zijn. Doelen en de mogelijkheid om ze te controleren zijn essentieel in het opzetten van een prestatiegerichte organisatie.

"Sterk leiderschap kan een organisatie hervormen en haar medewerkers een nieuw vertrouwen in de toekomst geven", aldus Clarke. "De echte test van leiderschap is het vermogen van de organisatie om het beleid uit te voeren."

Jeff Clarke is COO bij CA en verantwoordelijk voor sales, diensten, business development, partnerschappen, allianties, financiën en IT. Hiervoor was hij executive vice president global operations bij Hewlett-Packard Company (HP).

De jaarlijkse MIT Sloan Leadership Conference is een symposium waar studenten, professionals, academici, leiders uit de industrie en managementdeskundigen de nieuwste ontwikkelingen delen op het gebied van leiderschap, in theorie en praktijk.

(424 woorden)

BERICHT VOOR DE REDACTIE

Over CA
CA (NYSE:CA), één van 's werelds grootste IT-management softwarebedrijven, integreert en vereenvoudigt het management van ondernemingsbrede IT. CA is opgericht in 1976, heeft zijn hoofdkantoor in Islandia, N.Y. en is actief in meer dan 140 landen. Voor meer informatie, zie http://ca.com

© 2005 Computer Associates International, Inc. One Computer Associates Plaza, Islandia, N.Y. 11749. All trademarks, trade names, service marks, and logos referenced herein belong to their respective companies.

Voor verdere persinformatie, fotomateriaal of een interview kunt u contact opnemen met Kim van Bokhoven van LEWIS, PR bureau: Tel: 040-235 46 00 Fax: 040-235 46 01 E-mail: kimv@lewispr.com www.lewispr.com

Voor meer informatie over CA kunt u contact opnemen met Mika Lassen, CA: E-mail: mika.lassen@ca.com

LEWIS - Global Public Relations

Hoevenweg 29
5652 AW Eindhoven
Nederland

Tel: +31 40 235 46 00
Fax: +31 40 235 46 01
Web: www.lewispr.com
Agency blog: www.lewis360.com