Nieuwe Chevrolet Captiva: compacte SUV debuteert in Genève
(1/16/2006)
Met de compleet nieuwe Captiva, de eerste dieselaangedreven compacte
SUV, brengt Chevrolet haar Europese productoffensief naar een nieuw
niveau. De auto, die geheel is afgestemd op Europese rijomstandigheden
en de behoeften van Europese kopers, wordt leverbaar met een moderne,
150 pk sterke direct ingespoten tweeliter common-rail diesel.
Net als de twee beschikbare benzineversies (2.4-liter viercilinder en
3.2-liter V6) levert de turbodiesel dynamische rijprestaties. De
Captiva is tevens het eerste model binnen de productreeks van
Chevrolet Europe dat leverbaar is met een elektronisch
stabiliteitsysteem (ESP). Hij beleeft zijn debuut op de Autosalon van
Genève (2-12 maart 2006) en staat vanaf juni in de Europese
showrooms.
âChevrolet blijft in Europa met een opvallende snelheid groeien,â
aldus Wayne Brannon, de nieuwe Executive Director van Chevrolet
Europe. âDankzij de verkoop van ruim 240.000 autoâs in Europa in 2005,
26 procent meer vergeleken met 2004, hebben we het jaar opnieuw met
een verkooprecord kunnen afsluiten. De Captiva verschaft ons toegang
tot een voor ons nieuw en groeiend segment. Bovendien kunnen we dit
jaar nog meer nieuwe producten verwachten, waaronder onze nieuwe
hightech diesels. Daarmee moeten we in staat zijn onze groei op een
vergelijkbare wijze voort te zetten.â
De Captiva kan vertrouwen op een expressief design en een ruim,
comfortabel interieur waarin hoogkwalitatieve stoffen en materialen
zijn verwerkt. De nieuwe, compacte SUV meet 4.639 x 1.849 x 1.726 mm
(lxbxh) en heeft een wielbasis van 2.707 mm. Hij wordt leverbaar met
zeven of vijf stoelen.
Kopers kunnen bovendien kiezen uit voorwiel- en vierwielaangedreven
uitvoeringen. Laatstgenoemde versies zijn voorzien van een
âactive-on-demandâ vierwielaandrijving-systeem. Wanneer de
rijomstandigheden daarom vragen wordt de aandrijving van de achteras
onmiddellijk ingeschakeld via een elektronisch bediende
elektromagnetische koppeling om maximale tractie te garanderen. Het
systeem werkt bovendien naadloos samen met het ESP en ABS, waardoor de
voertuigcontrole en veiligheidsmarges voor de bestuurder aanzienlijk
worden vergroot. Het ESP-systeem is bovendien uitgerust met
aanvullende functies als HBA (Hydraulic Brake Assist), HDC (Hill
Descent Control) en ARP (Anti-Rollover Protection).
In eerste instantie zijn er drie dwarsgeplaatste motoren leverbaar
voor de Captiva. Daartoe behoort de compleet nieuwe, hightech
common-rail diesel die gezamenlijk door GM Daewoo Auto & Technology
Company, GM Powertrain en VM Motori is ontwikkeld. In zijn eerste
toepassing levert de zestienkleps krachtbron 110 kW (150 pk) bij 4.000
tpm en een maximum koppel van 310 Nm bij 2.000 tpm. Volgens de
ECE-cyclus bedraagt het brandstofverbruik 8,1 liter per 100 kilometer.
Het is de eerste toepassing van een nieuwe familie dieselkrachtbronnen
die vanaf 2006 ook in andere Chevrolet-producten leverbaar wordt.
De basismotor is een 2.4-liter DOHC viercilinder lijnmotor die 142 pk
levert bij 5.200 tpm en een maximum koppel van 220 Nm bij 4.000 tpm.
Het gemiddelde brandstofverbruik van de Captiva 2.4 bedraagt 10,8
liter op 100 kilometer. De topversie, de 3.2-liter V6, is goed voor
225 pk bij 6.000 tpm, waarbij het maximum koppel van 302 Nm bij 3.500
omwentelingen wordt bereikt.
De wielophanging bestaat uit een McPherson veerpootconstructie aan de
voorkant en een onafhankelijke vierpunts ontwerp achter. Geventileerde
schijfremmen rondom zijn standaard. Viercilinderuitvoeringen zijn
standaard uitgerust met 215/70 R16 banden en 6.5J x 16 inch wielen,
terwijl de V6 op 235/60 R17 banden en 7.0 x 17 inch wielen staat.
Chevrolet is het grootste merk van General Motors met ruim 4 miljoen
verkochte autoâs in ruim 120 landen. Chevrolet is in Latijns Amerika
al vijf opeenvolgende jaren marktleider en in Noord Amerika werd
Chevrolet in 2005 het bestverkochte merk â voor het eerst sinds 1986
met een totale verkoop van 2,67 miljoen verkochte autoâs.
AutoRai