Lammers van toorenburg
Van Behoudende Zorgzamen tot Vrijgevochten Vooroplopers: de 50+er in vijf types
Heldere segmentatie 50+ doelgroep op basis van onderzoek 50+ Expertisecentrum
Hoofddorp, 02 maart 2006 - De 50+er voelt zich mentaal niet ouder dan 52 jaar. 56% vindt
het moeilijk om technologische ontwikkelingen bij te houden. 16% voelt zich vaak angstig.
Zomaar enkele feiten over één van de belangrijkste doelgroepen, nu en in de
toekomst: de 50+er. Deze kapitaalkrachtige doelgroep vertegenwoordigt momenteel bijna een
derde van de Nederlandse bevolking en zal alleen maar groeien. De verwachting is dat in
2025 het aantal 50+ers is gestegen tot zeven miljoen mensen. Daarmee maakt deze groep 43%
uit van het totaal aantal Nederlanders. Een doelgroep dus om rekening mee te houden in
marketing-, reclame- en communicatiestrategieën. De ene 50+er is echter de andere
niet. In opdracht van het 50+ Expertisecentrum hebben onderzoeksbureau Veldkamp
(onderdeel van TNS NIPO) en Carl Rhode (Cool Hunt) respectievelijk een kwantitatief en
een kwalitatief onderzoek gedaan naar de belevingswereld van 50+ers. Op basis van deze
diepgaande onderzoeken onder deze doelgroep zijn de 50+ers verdeeld in vijf types:
Behoudende Zorgzamen, Oudere Afwachtenden, Stoere Prijsbewusten, Jongere Ruimdenkers en
Vrijgevochten Vooroplopers. Al deze typologieën hebben hun eigen kleuren en
voorkeuren, die ook uit het onderzoek naar voren zijn gekomen. Deze segmentatie in vijf
typologieën kan dan ook een bijdrage leveren aan het op de juiste manier benaderen
van deze doelgroep.
Het 50+ Expertisecentrum heeft op basis van het onderzoeksrapport een handzaam boekje
samengesteld. In dit boekje, met als titel '50+: hoezo homogeen? Vijf typologieën'
staan de belangrijkste resultaten en conclusies, waaronder een uitleg van de vijf types
en hun kenmerken. Een korte weergave.
Type 1 - Behoudende Zorgzamen
Kenmerken van de Behoudende Zorgzamen (1 miljoen mensen) zijn sociaal, conservatief en
traditioneel. Daarnaast vindt deze groep het belangrijk geaccepteerd te worden door
anderen. Belangrijke waarden zijn beheersing en gehoorzaamheid. De Behoudende Zorgzamen
zijn niet erg innovatief; dit is meestal de laatste groep die een nieuw product of nieuwe
technologie omarmt.
Type 2 - Oudere Afwachtenden
Deze groep (400.000 mensen) is onopvallend en sociaal, en maakt weinig gebruik van media.
Een comfortabel leven, volwassen liefde (seksuele én geestelijke intimiteit),
vergeving, wijsheid en acceptatie door anderen staan hoog op de wensenlijst. Volgens
Oudere Afwachtenden bieden de meeste nieuwe producten geen inhoudelijke verbetering.
Merkvertrouwdheid is dan ook belangrijk.
Type 3 - Stoere Prijsbewusten
Prijsbewust, opgewekt, plezier, hedonisme, onafhankelijk, een stoere houding en interesse
in elektronica zijn enkele kenmerken van de Stoere Prijsbewusten (550.000 mensen). Deze
groep is het meest prijsbewust van alle 50+ers en hecht veel belang aan acties en
aanbiedingen. Dit type is relatief jong (43% is tussen de 50 en 55 jaar) en voelt zich
niet heel erg betrokken bij de buitenwereld.
Type 4 - Jongere Ruimdenkers
De Jongere Ruimdenkers (475.000 mensen) zijn innovatief, progressief, sociaal en stijlvol.
Ze vinden eerlijkheid, betrouwbaarheid en ruim van geest zijn belangrijk. Internet is de
belangrijkste mediabron voor deze groep, televisie kijken of radio luisteren doen ze
nauwelijks. Aantrekkelijke, creatieve en betrouwbare merken hebben een streepje voor
onder Jongere Ruimdenkers.
Type 5 - Vrijgevochten Vooroplopers
Extravert, individueel en erg innovatief: enkele kenmerken van de Vrijgevochten
Vooroplopers (1,2 miljoen mensen). Deze groep omvat de meeste innovators/early adopters.
Ze zijn bedreven in het gebruik van computers, internet en mobiele telefoon, en hebben
thuis de beschikking over deze zaken. Mensen in deze groep zijn zware mediagebruikers,
zowel van traditionele als van nieuwe(re) media.
Totstandkoming van de vijf typologieën
Bij segmentatieonderzoek bestaat er een belangrijk onderscheid tussen twee variabelen: de
drivers en profilers van een segmentatie. Drivers zijn de variabelen waarop een
segmentatie is gebaseerd. Zo is 'leeftijd' de driver bij een indeling in 'jong,
middelbaar en oud'. Profilers zijn overige variabelen voor de omschrijving van segmenten.
De variabelen leeftijd, sekse, beoordeling op merkwaarden, meegaan met innovaties, en
mediagebruik zijn meegenomen bij de segmentatie van de 50+ doelgroep.
Onderzoeksboekje
'50+: hoezo homogeen? Vijf typologieën' biedt inzicht in de diverse kleuren en
voorkeuren van een dynamische, levenslustige en koopkrachtige doelgroep. Naast de
segmentatie gaat dit boekje in op de belevingswereld, houding en kernwaarden van 50+ers,
en op de beleving van deze groep op het gebied van auto's, banken, mobiele telefonie,
beeld en geluid, persoonlijke verzorging en voeding. Het boekje is op te vragen bij
Barbara Soesan via barbara.soesan@50plusexpertisecentrum.nl.
Over 50+ Expertisecentrum
Het 50+ Expertisecentrum geeft kleur aan grijs. Het centrum is een initiatief van drie
partijen: het tijdschrift ZIN (Sanoma Uitgevers BV), de omroep NCRV en het omroepblad
NCRV-gids. Drie ervaren organisaties die zich dagelijks richten op de 50+ doelgroep.
Belangrijkste doelstelling van het 50+ Expertisecentrum is het emanciperen van deze
doelgroep en het beschikbaar maken van kennis over 50+ers voor redacties, marketeers,
overheden, non-profitorganisaties, mediabureaus en adverteerders. Dit doet het centrum
door bestaande informatie en eigen onderzoeksresultaten te bundelen. Het 50+
Expertisecentrum wil een databank, vraagbaak, kenniscentrum, platform en forum in
één zijn. Het centrum streeft naar een dialoog met belanghebbenden, met als
uiteindelijk resultaat dat de 50+ doelgroep optimaal wordt benaderd en bereikt.
Meer informatie is te vinden op www.50plusexpertisecentrum.nl.
Voor meer informatie over het 50+ Expertisecentrum en/of het onderzoek:
Lammers van Toorenburg Benelux PR
Stella Jansen
E-mail: stella@lvtpr.nl
Telefoon: 030 65 65 070
Mobiel: 06 1850 1751
50+ Expertisecentrum
Barbara Soesan
E-mail: barbara.soesan@50plusexpertisecentrum.nl
Telefoon: 035 - 672 68 42