Ingezonden persbericht
Persbericht
2 maart 2006
Nederlander blijft merkentrouw
KPN betrouwbaarste merk van Nederland en Nokia op Europees niveau meest vertrouwd
De Nederlandse consument houdt vast aan vertrouwde merken. Dit blijkt uit het European Trusted Brands onderzoek 2006, dat dit jaar voor de zesde maal is uitgevoerd door uitgeverij Reader's Digest. In 15 van de 18 opnieuw onderzochte productcategorieën in Nederland krijgen dezelfde merken als in 2005 het hoogste consumentenvertrouwen. De top drie van de meest betrouwbare merken in Nederland bestaat uit KPN (63%), Nokia (61%) en Duracell (61%). Opel behoudt wederom zijn koppositie als betrouwbaarste automerk, al zitten Volkswagen en Toyota de winnaar dit jaar dicht op de hielen. Het onderzoek laat zien dat criteria als waar voor je geld, marktleiderschap, kwaliteit van het product en imago van het merk bij Nederlanders vertrouwen wekt. Voor het onderzoek werden bijna 25.500 consumenten in 14 landen ondervraagd. Uit dit onderzoek kwamen de meest betrouwbare merken in 35 categorieën naar voren.
Nieuwe categorieën
Dit jaar zijn er 17 nieuwe categorieën aan het onderzoek toegevoegd. Opvallend is dat in een aantal nieuwe categorieën de winnaars met kop en schouders boven de andere merken uitsteken. Zo laten KPN (telecommunicatie aanbieder, 63%), Duracell (batterij, 61%), Staatsloterij (loterij/kansspel, 58%), Mona (zuiveldessert, 56%) en Easy Jet (low budget luchtvaartmaatschappijen, 43%) hun concurrenten ver achter zich op het gebied van betrouwbaarheid.
RTL 4 komt in de nieuwe categorie televisiezender met 18% als meest betrouwbaar uit de bus. Nieuwkomer Talpa moet genoegen nemen met een zevende plaats (5%). In de categorie supermarkt, die ook voor het eerst werd onderzocht, gaat C1000 met 22% aan kop, gevolgd door Albert Heijn (19%) en Super de Boer (10%).
Huismerken betrouwbaar
Opvallend resultaat is dat de huismerken van Aldi, Kruidvat en HEMA met betrekking tot betrouwbaarheid een plek innemen tussen de A-merken in diverse categorieën. Het huismerk van Kruidvat komt zelfs als merk met het meeste consumentenvertrouwen naar voren in de categorie pijnstiller.
Wisseling van de wacht
Ondanks het gegeven dat Nederlanders merkentrouw zijn, vertonen de categorieën personal computer, verzekeringsmaatschappij en internet provider een wisseling van het meest betrouwbare merk in vergelijking met 2005. Opmerkelijk resultaat is dat de winnaar van 2005 in de categorie internet provider, Wanadoo, met 11% in 2006 gedaald is naar een vierde positie. Winnaar in 2006 is Het Net met 17%. Interpolis heeft met 15% de winnende positie overgenomen van Univé (11% in 2006). In de categorie personal computer blijft het spannend: Hewlett Packard stoot met 29% Dell met een miniem verschil van de troon.
Nokia Europa's betrouwbaarste merk
Voor het zesde jaar op rij is Nokia verkozen tot meest betrouwbare merk. In alle 14 landen geniet de Finse grootmacht op het gebied van mobiele telefonie een groot vertrouwen met een gemiddeld percentage van maar liefst 61%. Ook Nivea heeft een trouwe achterban in Europa als aanvoerder in consumentenvertrouwen in de huidverzorgingsproductenbranche (gem. 37% over alle 14 Europese landen). Visa bezet de derde plaats als meest betrouwbare merk in Europa; in 13 landen werd dit merk het meest gewaardeerd in de categorie creditcard. Country Manager Michiel Wielhouwer is blij met dit resultaat: "Onze intensieve samenwerking met banken werpt zijn vruchten af. Visa heeft wereldwijd een onovertroffen acceptatie." Nederlandse merken behaalden geen toppositie in andere landen.
###
Ingezonden persbericht