Ingezonden persbericht
2 maart 2006
CNV-leden willen meepraten over verkoop CSM
CNV-leden bij de suikerdivisie van CSM willen inspraak in het
verkoopproces. De leden van CNV Voeding vinden dat de suikerdivisie van
CSM niet per definitie niet naar de hoogste bieder moet gaan, maar naar de
koper die zoveel mogelijk bijdraagt tot behoud van de werkgelegenheid.
Henk Hospes, vakgroepbestuurder van CNV Voeding: "Verkoop betekent ook
dat de kopende partij zijn investering binnen korte termijn terug wil zien, dus
een voorbode van reorganisaties en gedwongen ontslagen.
Daarnaast hebben de leden bij de suikerdivisie sterk het gevoel dat zij de dupe
worden van tegenvallende cijfers van het gehele concern. En dat de druk van
aandeelhouders de belangrijkste reden is voor de voorgenomen verkoopt."
Het bedrijf uit Diemen kondigde eerder deze week aan tot 250 miljoen euro
aan de aandeelhouders terug te geven via een dividenduitkering en de inkoop
van eigen aandelen.
Hospes: "De CNV-leden vinden het moeilijk te accepteren dat de suikerdivisie,
die altijd goed is geweest voor een flinke winstbijdrage in de totale omzet, nu
in de etalage wordt gezet bij het vooruitzicht dat het door de Europese
suikermarktordening straks allemaal minder gaat worden."
Werknemers maken nu een zware periode door. Eerder werd de locatie in
Breda gesloten, waarbij als belangrijkste argument gold het zoveel mogelijk
veiligstellen van de werkgelegenheid in Vierverlaten. "De betrokkenheid van
werknemers bij het bedrijf is uniek" stelt Hospes. In de campagneperiode
waarin de bieten worden verwerkt staat het werk helemaal centraal en
worden er erg lange dagen gemaakt. Daarnaast hebben werknemers
dubbelfuncties wardoor zij flexibel op meerdere gebieden kunnen worden
ingezet. "De loyaliteit naar het bedrijf is erg groot en maakt het een
verkoopbesluit des te moeilijker voor de mensen", aldus Hospes.
"Wij zullen vechten voor behoud van de werkgelegenheid, want de werkgever
moet niet vergeten dat de hoge winsten die steeds zijn gemaakt mede te
danken zijn aan de inzet van medewerkers op de werkvloer. Hier moet ook wat
tegenover staan."
Half februari maakte CSM te onderzoeken of de suikerdivisie verkocht kan
worden. Het bedrijf concentreert zich op de groeimarkten van bakkerij-
ingrediënten en melkzuur en derivaten (Purac). Melkzuur wordt onder meer
gebruikt als conserveringsmiddel en als grondstof voor de vervaardiging van
afbreekbare plastics. De verkoop daarvan moet nog dit jaar zijn beslag krijgen.
CSM deed eind 2004 al de zoetwaren (Venco, Sportlife) en in 2001 de
voedingsmiddelen (Honig, Hak) van de hand.
Voor nadere informatie
Henk Hospes, vakgroepbestuurder van CNV Voeding: 06 - 5160 20 25;
Nancy Abelskamp, persvoorlichter: 06 - 22 39 29 64.
---- --