Ingezonden persbericht


2 maart 2006

CNV-leden willen meepraten over verkoop CSM

CNV-leden bij de suikerdivisie van CSM willen inspraak in het verkoopproces. De leden van CNV Voeding vinden dat de suikerdivisie van CSM niet per definitie niet naar de hoogste bieder moet gaan, maar naar de koper die zoveel mogelijk bijdraagt tot behoud van de werkgelegenheid.

Henk Hospes, vakgroepbestuurder van CNV Voeding: "Verkoop betekent ook dat de kopende partij zijn investering binnen korte termijn terug wil zien, dus een voorbode van reorganisaties en gedwongen ontslagen. Daarnaast hebben de leden bij de suikerdivisie sterk het gevoel dat zij de dupe worden van tegenvallende cijfers van het gehele concern. En dat de druk van aandeelhouders de belangrijkste reden is voor de voorgenomen verkoopt." Het bedrijf uit Diemen kondigde eerder deze week aan tot 250 miljoen euro aan de aandeelhouders terug te geven via een dividenduitkering en de inkoop van eigen aandelen.
Hospes: "De CNV-leden vinden het moeilijk te accepteren dat de suikerdivisie, die altijd goed is geweest voor een flinke winstbijdrage in de totale omzet, nu in de etalage wordt gezet bij het vooruitzicht dat het door de Europese suikermarktordening straks allemaal minder gaat worden." Werknemers maken nu een zware periode door. Eerder werd de locatie in Breda gesloten, waarbij als belangrijkste argument gold het zoveel mogelijk veiligstellen van de werkgelegenheid in Vierverlaten. "De betrokkenheid van werknemers bij het bedrijf is uniek" stelt Hospes. In de campagneperiode waarin de bieten worden verwerkt staat het werk helemaal centraal en worden er erg lange dagen gemaakt. Daarnaast hebben werknemers dubbelfuncties wardoor zij flexibel op meerdere gebieden kunnen worden ingezet. "De loyaliteit naar het bedrijf is erg groot en maakt het een verkoopbesluit des te moeilijker voor de mensen", aldus Hospes. "Wij zullen vechten voor behoud van de werkgelegenheid, want de werkgever moet niet vergeten dat de hoge winsten die steeds zijn gemaakt mede te danken zijn aan de inzet van medewerkers op de werkvloer. Hier moet ook wat tegenover staan."
Half februari maakte CSM te onderzoeken of de suikerdivisie verkocht kan worden. Het bedrijf concentreert zich op de groeimarkten van bakkerij- ingrediënten en melkzuur en ­derivaten (Purac). Melkzuur wordt onder meer gebruikt als conserveringsmiddel en als grondstof voor de vervaardiging van afbreekbare plastics. De verkoop daarvan moet nog dit jaar zijn beslag krijgen. CSM deed eind 2004 al de zoetwaren (Venco, Sportlife) en in 2001 de voedingsmiddelen (Honig, Hak) van de hand.

Voor nadere informatie
Henk Hospes, vakgroepbestuurder van CNV Voeding: 06 - 5160 20 25; Nancy Abelskamp, persvoorlichter: 06 - 22 39 29 64.


---- --