Gemeente Alkmaar


Alkmaar, 2 maart 2006

Gezamenlijk persbericht van

Kamer van Koophandel, de Vereniging van Eigenaren Binnenstad Alkmaar, Winkeliersvereniging Binnenstad Alkmaar, Overleg Stadsontwikkeling Alkmaar, Bedrijvenvereniging Huiswaard/Overstad en de Gemeente Alkmaar

Doorbraak in discussie over visie op parkeerbehoefte in Alkmaar

Na jarenlange discussies en verschillen van inzicht zijn Kamer van Koophandel, de Vereniging van Eigenaren Alkmaar, Winkeliersvereniging Binnenstad Alkmaar, Overleg Stadsontwikkeling Alkmaar, Huiswaard/Overstad en de Gemeente Alkmaar het nu eens over de wijze waarop de parkeerbehoefte in Alkmaar in kaart is gebracht. Het onderzoek is vooral van belang om als ondernemers , bewoners en gemeente enerzijds overeenstemming te hebben over de eisen die bezoekers stellen aan bereikbaarheid en parkeermogelijkheden. Anderzijds moet duidelijk worden welke faciliteiten je als stad, zowel kwalitatief als kwantitatief, moet bieden om aan die eisen te kunnen voldoen. De feiten die uit het samengestelde onderzoek naar voren zijn gekomen bieden voldoende houvast om het parkeerbeleid in Alkmaar de komende jaren met elkaar verder vorm te geven.

Voor alle partijen staat in ieder geval vast dat het Centrum van Alkmaar zich moet kunnen blijven ontwikkelen als het voorzieningencentrum voor Noord-Holland Noord. In het gemeentelijke grote steden beleid (GSB) is de ambitie opgenomen om het aantal bezoekers van de binnenstad van Alkmaar in de komende vijf jaar met 4% te doen toenemen.

De kracht van het centrum van Alkmaar ligt in de combinatie van het relatief kleinschalige recreatieve aanbod in de Binnenstad en het grootschalige doelgerichte aanbod op Overstad. Het doelgerichte aanbod heeft in de afgelopen jaren een krachtige ontwikkeling doorgemaakt en het centrum van Alkmaar heeft daarvan kunnen profiteren. De combinatie van Binnenstad en Overstad, kleinschalig en grootschalig, in één centrum is uniek in Nederland. De verdere integratie van die deelgebieden biedt kansen voor de toekomst, maar stelt ook randvoorwaarden op het punt van de bereikbaarheid en het parkeren.

Wel of niet voldoende parkeerplaatsen

Een van de centrale vragen bij het parkeeronderzoek is natuurlijk: "Zijn er wel of niet voldoende parkeerplaatsen in het centrum van Alkmaar? " Theorie en praktijk laten op het eerste gezicht een verschillend beeld zien. Volgens de theorie is er in Alkmaar een hoge parkeerdruk, waarbij de parkeervraag op piekmomenten (b.v. zaterdagmiddag) groter is dan het aantal beschikbare parkeerplaatsen. De praktijk wijst via een 'parkeerdrukmeting' (tellingen op straat en in garages) en enquêtes uit dat er sprake is van een acceptabele parkeerdruk voor het Centrum van Alkmaar als geheel. De tellingen meten het daadwerkelijk gebruik van de parkeerplaatsen in het Centrum. In het gemeten gebruik komen de effecten van het verkeersbeleid van de gemeente Alkmaar tot uitdrukking. Daarnaast is er een groep bezoekers die buiten het meetgebied parkeert en dus niet meegenomen worden. Ook is de verdeling van parkeerders over de parkeerplaatsen niet evenredig. Op Overstad is een overmaat van parkeerplaatsen, terwijl in de Binnenstad sprake is van een aanzienlijk tekort. De parkeerdruk, dat is de omvang van de vraag bij het aanbod van parkeerplaatsen, is het grootst in de het Noordwestelijk en in het Zuidwestelijk deel van de binnenstad. Door het realiseren van de Schelphoekgarage in 2008/2009 is er in 2015 in het Zuid-oostelijk deel van de binnenstad geen tekort meer aan parkeerplaatsen. Uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen in het Zuidwestelijk deel van de Binnenstad blijft wenselijk. Door de komst van de Schelphoekgarage en de P&R terreinen zal de parkeerdruk in de toekomst afnemen en evenrediger verdeeld zijn. Tariefdifferentiatie is mogelijk ook een middel om de parkeerdruk evenrediger te verdelen.

Economische groei Centrumstad Alkmaar

Hoewel het theoretisch en praktisch beeld verschillen, bieden ze wel inzicht in de parkeersituatie in Alkmaar centrum. Dat is nodig, want het is de ondernemers(verenigingen), de Kamer van Koophandel en de gemeente veel aan gelegen dat Alkmaar blijvend het voorzieningencentrum van Noord-Holland Noord is. Maar in de regio zijn diverse winkelplannen ontwikkeld en de concurrentie neemt toe. Daarom heeft Alkmaar ambitieuze plannen op het gebied van winkelen, cultuur, horeca en kantoren. Een passend parkeerbeleid moet hiermee hand in hand gaan. Een centrum dat voor de consument aantrekkelijk en bereikbaar is voor auto, fiets en openbaar vervoer en waar het parkeren voor auto en fiets geen probleem vormt. Binnen de bestaande marktverhoudingen is dat geen vanzelfsprekendheid. Aan de belangen van andere gebruikers, zoals de bewoners en de werknemers mag daarbij niet voorbij worden gegaan. Het centrum functioneert immers als een eenheid. De parkeerdruk mag en dient ook niet op de omliggende wijken te worden afgewenteld. Het doel van het parkeerbeleid is het reguleren van het parkeren. Dit onder randvoorwaarde van leefbaarheid en milieu.

Regelmatig bereikbaarheid en parkeren meten

Voor een passend parkeerbeleid zijn kennis en feiten van de ontwikkelingen in Alkmaar noodzakelijk. Daarom wordt voorgesteld om:
1 ieder jaar de parkeerdruk te meten in mei en november;
2. eenmaal per jaar een passantenonderzoek te houden, het ene jaar in mei en het andere jaar in november;
3. eenmaal per twee jaar een regionaal kooporiëntatieonderzoek te houden;
4. voor het langzaam verkeer de huidige voorzieningen op peil te houden en daar waar mogelijk te verbeteren, basis hiervoor is het actieplan Langzaam Verkeer 2004-2010;
5. voor het openbaar vervoer het niveau van lijnvoering, frequentie, tarieven en kaartsoorten op het huidige niveau te handhaven en daar waar mogelijk te verbeteren;
6. uitgangspunt voor nieuwe voorzieningen, zoals woningen, kantoren en winkels, is, dat deze voorzien in hun eigen parkeerbehoefte;
7. bij een verdere uitbreiding van het parkeerareaal zorgdragen voor een evenwichtige verdeling van parkeervraag en aanbod. Voorkomen moet worden, dat automobilisten veel extra kilometers moeten afleggen langs het centrum om een niet volle P-garage te bereiken, dit dient ook de verbetering van de luchtkwaliteit;
8. in 2008 starten met een onderzoek naar de mogelijkheden voor het uitbreiden van het aantal parkeerplaatsen in of nabij het zuidwestelijk deel van de stad, een eerste optie is daarbij een eventuele uitbreiding van de Singelgarage;
9. het flexibiliseren van de parkeertarieven, een laag tarief voor parkeerplaatsen op enige loopafstand van de binnenstad en hoe kleiner de loopafstand hoe hoger het tarief;
10. het gebruik maken van de reeds aanwezige parkeervoorzieningen in de directe omgeving van het centrum: Horizon-college, UWV , SNS/Reaal en de parkeerterreinen van nieuw te bouwen kantoorlocaties;
11. het ontwikkelen van een concept voor een P+R voorziening die beantwoordt aan de wensen van zowel werknemers als consumenten;
12. In 2006 onderzoeken de gemeente en de ondernemers de mogelijkheden van publiek/private financiering van eventuele nieuwe parkeergarages, in 2007 zal er vervolgens een raadsvoorstel opgesteld worden;

Het onderzoek is voor 50%:50% betaald door ondernemers, bewoners en de gemeente. Het is een samenstel van meerdere deelonderzoeken dat door het Bureau Goudappel Coffeng is samengebracht. De deelonderzoeken zijn:
- een passantenonderzoek op 26 en 28 mei 2005
- een omnibusonderzoek in mei 2005

- een parkeerdrukmeting op 26 en 28 mei 2005

- twee workshops in september - oktober

- de dynamische parkeerbalans

- woon-werk onderzoek binnenstad 2004

Vervolgtraject

Het gezamenlijke voorstel zal na behandeling in het college ter besluitvorming voorgelegd worden aan commissie en raad. Zodra de raad een definitief besluit heeft genomen zal het stuk dienen als uitgangspunt voor het actieplan parkeren voor de jaren 2007 en 2008 . De besluitvorming over het nieuwe actieplan zal in het najaar van 2006 plaatsvinden.