Gemeente Arnhem

Schone lucht voor Arnhem
Het college van burgemeester en wethouders heeft vandaag het Uitvoeringsprogramma Luchtkwaliteit vastgesteld. Het concept-Uitvoeringsprogramma, waarover het college al op 28 december besliste, heeft 6 weken ter inzage gelegen voor inspraak. Hierop zijn twee reacties gekomen. Deze hebben inhoudelijk niet tot wijzigingen geleid. Daarom is nu het definitieve uitvoeringsprogramma vastgesteld. In het programma zijn vooral maatregelen opgenomen die zich richten op verkeer.

Voor een deel zijn deze maatregelen ook al in uitvoering, bijvoorbeeld de aanleg van de Centrumring Arnhem en de aanleg van fietstunnels om het fietspadennet te optimaliseren. Verder heeft Arnhem natuurlijk een voordeel omdat er trolleybussen rijden.
De gemeente stelt zon programma op omdat door de kwaliteit van de lucht in Arnhem de volksgezondheid in het gedrang komt. Daarvoor zijn waarden in de wet vastgelegd.

Maatregelen
De voorstellen voor Arnhem zijn veelal gericht op betere verkeersdoorstroming en gebruik van schone voertuigen. De gemeente wil een voorbeeld stellen door niet alleen haar eigen wagenpark zoveel mogelijk op schone brandstof te laten rijden, maar ook door het opnemen van schone voorwaarden bij aanbestedingen. Ook door het veranderen van rijstijl is veel winst te behalen. Medewerkers van de gemeente krijgen daarom een rijstijlcursus. Verder wordt voorgesteld een milieuzonering in te voeren. Dat wil zeggen dat in sommige delen van de stad bepaalde voertuigen simpelweg niet zijn toegestaan vanwege de luchtkwaliteit. Dit moet nog verder worden uitgewerkt. Daarnaast blijft het stimuleren van openbaar vervoer en fiets hoog op de agenda van het college staan. Een gemeente kan het probleem echter niet alleen oplossen. Aanvullende maatregelen worden daarom genomen door de provincies, het Rijk en door de EU.

Luchtkwaliteit
De kwaliteit van de lucht is beter dan tien jaar geleden. Dat komt doordat al sinds de jaren 60 maatregelen zijn genomen om de uitstoot van vervuilende stoffen door verkeer en industrie te verminderen. Maar door het toenemende verkeer en doordat de normen voor luchtkwaliteit op advies van de Wereld Gezondheidsorganisatie strenger zijn geworden, wordt in Nederland niet overal aan de grenswaarden voor met name fijn stof (PM10) en stikstofdioxide (NO2) voldaan.
Uit metingen die de gemeente in de periode 2004-2005 heeft uitgevoerd lijkt het erop dat voor wat betreft stikstofdioxide in 2004-2005 al wordt voldaan aan de grenswaarde die vanaf 2010 gaat gelden. Voor fijn stof zijn nog geen meetdata voor de Arnhemse situatiebeschikbaar. Op basis van modelberekeningen wordt verwacht dat Arnhem wel onder de toegestane grens van het jaargemiddelde blijft, maar dat er teveel dagen zijn waarop de toegestane concentratie van 50 µg/m3 wordt overschreden. Dit mag namelijk op maximaal 35 dagen het geval zijn. Het zal op zowel landelijk, regionaal en lokaal niveau een grote inspanning vergen om beneden de toegestane grens te komen.

28-02-2006