Schone lucht voor Arnhem
Het college van burgemeester en wethouders heeft vandaag het
Uitvoeringsprogramma Luchtkwaliteit vastgesteld. Het
concept-Uitvoeringsprogramma, waarover het college al op 28 december
besliste, heeft 6 weken ter inzage gelegen voor inspraak. Hierop zijn
twee reacties gekomen. Deze hebben inhoudelijk niet tot wijzigingen
geleid. Daarom is nu het definitieve uitvoeringsprogramma vastgesteld.
In het programma zijn vooral maatregelen opgenomen die zich richten op
verkeer.
Voor een deel zijn deze maatregelen ook al in uitvoering, bijvoorbeeld
de aanleg van de Centrumring Arnhem en de aanleg van fietstunnels om
het fietspadennet te optimaliseren. Verder heeft Arnhem natuurlijk een
voordeel omdat er trolleybussen rijden.
De gemeente stelt zon programma op omdat door de kwaliteit van de
lucht in Arnhem de volksgezondheid in het gedrang komt. Daarvoor zijn
waarden in de wet vastgelegd.
Maatregelen
De voorstellen voor Arnhem zijn veelal gericht op betere
verkeersdoorstroming en gebruik van schone voertuigen. De gemeente wil
een voorbeeld stellen door niet alleen haar eigen wagenpark zoveel
mogelijk op schone brandstof te laten rijden, maar ook door het
opnemen van schone voorwaarden bij aanbestedingen. Ook door het
veranderen van rijstijl is veel winst te behalen. Medewerkers van de
gemeente krijgen daarom een rijstijlcursus. Verder wordt voorgesteld
een milieuzonering in te voeren. Dat wil zeggen dat in sommige delen
van de stad bepaalde voertuigen simpelweg niet zijn toegestaan vanwege
de luchtkwaliteit. Dit moet nog verder worden uitgewerkt. Daarnaast
blijft het stimuleren van openbaar vervoer en fiets hoog op de agenda
van het college staan. Een gemeente kan het probleem echter niet
alleen oplossen. Aanvullende maatregelen worden daarom genomen door de
provincies, het Rijk en door de EU.
Luchtkwaliteit
De kwaliteit van de lucht is beter dan tien jaar geleden. Dat komt
doordat al sinds de jaren 60 maatregelen zijn genomen om de uitstoot
van vervuilende stoffen door verkeer en industrie te verminderen. Maar
door het toenemende verkeer en doordat de normen voor luchtkwaliteit
op advies van de Wereld Gezondheidsorganisatie strenger zijn geworden,
wordt in Nederland niet overal aan de grenswaarden voor met name fijn
stof (PM10) en stikstofdioxide (NO2) voldaan.
Uit metingen die de gemeente in de periode 2004-2005 heeft uitgevoerd
lijkt het erop dat voor wat betreft stikstofdioxide in 2004-2005 al
wordt voldaan aan de grenswaarde die vanaf 2010 gaat gelden. Voor fijn
stof zijn nog geen meetdata voor de Arnhemse situatiebeschikbaar. Op
basis van modelberekeningen wordt verwacht dat Arnhem wel onder de
toegestane grens van het jaargemiddelde blijft, maar dat er teveel
dagen zijn waarop de toegestane concentratie van 50 µg/m3 wordt
overschreden. Dit mag namelijk op maximaal 35 dagen het geval zijn.
Het zal op zowel landelijk, regionaal en lokaal niveau een grote
inspanning vergen om beneden de toegestane grens te komen.
28-02-2006
Gemeente Arnhem