Vereniging Milieudefensie
Jarenlange campagne voor openbaarheid gifmetingen succesvol
Milieudefensie blij met openbaarmaking overtreders
Amsterdam, 28 februari 2006 - Milieudefensie is blij met het besluit
van de overheid om de namen van bedrijven die groente en fruit met te
veel landbouwgif verkopen openbaar te maken. In het kader van de
campagne Weet Wat Je Eet heeft Milieudefensie hier samen met Natuur en
Milieu en consumentenorganisatie Goede Waar & Co jarenlang campagne
voor gevoerd. En met succes, zo blijkt nu.
Twee jaar geleden deden de organisaties van Weet wat je eet samen met
7000 burgers een beroep op de wet Openbaarheid van bestuur om de namen
van bedrijven die de Warenwet overtreden boven water te krijgen.
Landbouwminister Veerman heeft dit beroep destijds afgewezen omdat de
voordelen van openbaarmaking voor het publieke belang niet op zouden
wegen tegen de bedrijfseconomische gevolgen daarvan. Nu schrijft de
Minister echter aan de Tweede Kamer dat onderzoek aangeeft dat '89
procent van de bevraagde consumenten voorstander van openbaarmaking
is' en dat `openbaarmaking weinig negatieve gevolgen lijkt te hebben
voor de handel, maar hieraan juist kansen biedt.'
Wouter van Eck, campagneleider Landbouw en Voedsel van Milieudefensie
juicht dit voortschrijdend inzicht van de Minister van harte toe; `Dit
is een echte doorbraak. In Groot-Brittannië werken ze al jaren op die
manier. Daar leidde dit tot meer keuzevrijheid van de consument en
minder vervuilde producten op de schappen'.
Vertegenwoordigers van het bedrijfsleven hebben er onlangs bij
Kamerleden nog op aangedrongen de gegevens niet openbaar te maken. Zij
stellen dat openbaarmaking voor consumenten alleen zinvol is wanneer
de gezondheid in het gevaar is. Milieudefensie is het hier volstrekt
mee oneens. Van Eck; `Het merendeel van de boeren, tuinders en handel
houdt zich aan de wet en heeft er geen belang bij dat `knoeiers'
anoniem blijven en het imago van de hele sector beschadigen. Het
openbaar maken van de gegevens stelt tuinders, handelaren en
supermarkten juist in staat zich positief te onderscheiden'.
Het bekendmaken van bedrijven die de wet overtreden is een goede stap,
maar het is pas een eerste stap, stelt Milieudefensie. Uit
wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de huidige wettelijke normen
onvoldoende rekening houden met de extra gevoeligheid van jonge en nog
ongeboren kinderen en de combinatie van meerdere bestrijdingsmiddelen.
De overheid onderzoekt momenteel de mogelijkheid voor speciale
kindernormen. Vooruitlopend hierop kunnen supermarkten maatregelen
nemen om middelen die wetenschappelijk gezien ter discussie staan niet
meer toe te staan. Een aantal grote supermarktketens in
Groot-Brittannië en Duitsland geven al het goede voorbeeld.
Milieudefensie hoopt dat Nederlandse ketens hun voorbeeld volgen.