Discussiëren over wonen en bereikbaarheid
Onlangs presenteerde de gemeente het `Structuur- en Mobiliteitsbeeld'.
Hierin staat hoe de gemeente denkt over ruimtelijke ordening en
infrastructuur voor de lange termijn. Het is een `discussiestuk'. Via
publieke debatten moet het stuk worden verfijnd en bijgesteld zodat er
in een later stadium concrete plannen van gemaakt kunnen worden.
Wanneer de debatten plaats vinden is nog niet bekend. De gemeente wil
u alvast op hoofdlijnen informeren over het `Structuur- en
Mobiliteitsbeeld'. Ook is de gemeente benieuwd naar uw mening op de
onderstaande stellingen.
In het beleidsstuk `Stadsvisie Mosaïek 2030' heeft Maastricht haar
doelstellingen voor de komende vijftien jaar verwoord. In het
Structuur- en Mobiliteitsbeeld verwoordt Maastricht wat de
consequenties van de Stadsvisie zijn voor de omgang met ruimte en
infrastructuur in de stad. Samenvattend komt het voorgestelde erop
neer dat het uitgangspunt `compacte stad in een weids landschap'
gehandhaafd blijft, dat de stadsontwikkeling van binnenuit gebeurt
onder het motto `vernieuwing met historisch besef', en dat de inzet op
kwaliteit, stedelijke vormen van woon- en werkmilieus en leefbaarheid
en bereikbaarheid van de stad de drijvende kracht achter het beleid
zijn.
Via bestaande projecten als Belvédère en Geusselt wordt al veel gedaan
om de doelstellingen uit de Stadsvisie te verwezenlijken. Op een
aantal gebieden is aanvullend beleid gewenst. Zoals het realiseren van
nieuwe woonmilieus via geleidelijke herstructurering van de buurten
die direct buiten de binnenstad liggen. Het te voeren ruimtelijke
ordeningsbeleid voor de oostkant van de stad kan verschillen van het
beleid voor de westoever om de mogelijkheden van de
hoofdinfrastructuur op de oostelijke maasoever beter te benutten. Maar
ook naar het landschap rond de stad wordt gekeken. Naar het belang van
de Maas en drie grote groengebieden (Terraspark,
Cannerberg/Jekerdal/St. Pietersberg en Grensmaas).
Structuurbeeld & Mobiliteitsbeeld.pdf
Gemeente Maastricht