Gemeente Maastricht

Discussiëren over wonen en bereikbaarheid

Onlangs presenteerde de gemeente het `Structuur- en Mobiliteitsbeeld'. Hierin staat hoe de gemeente denkt over ruimtelijke ordening en infrastructuur voor de lange termijn. Het is een `discussiestuk'. Via publieke debatten moet het stuk worden verfijnd en bijgesteld zodat er in een later stadium concrete plannen van gemaakt kunnen worden. Wanneer de debatten plaats vinden is nog niet bekend. De gemeente wil u alvast op hoofdlijnen informeren over het `Structuur- en Mobiliteitsbeeld'. Ook is de gemeente benieuwd naar uw mening op de onderstaande stellingen.

In het beleidsstuk `Stadsvisie Mosaïek 2030' heeft Maastricht haar doelstellingen voor de komende vijftien jaar verwoord. In het Structuur- en Mobiliteitsbeeld verwoordt Maastricht wat de consequenties van de Stadsvisie zijn voor de omgang met ruimte en infrastructuur in de stad. Samenvattend komt het voorgestelde erop neer dat het uitgangspunt `compacte stad in een weids landschap' gehandhaafd blijft, dat de stadsontwikkeling van binnenuit gebeurt onder het motto `vernieuwing met historisch besef', en dat de inzet op kwaliteit, stedelijke vormen van woon- en werkmilieus en leefbaarheid en bereikbaarheid van de stad de drijvende kracht achter het beleid zijn.

Via bestaande projecten als Belvédère en Geusselt wordt al veel gedaan om de doelstellingen uit de Stadsvisie te verwezenlijken. Op een aantal gebieden is aanvullend beleid gewenst. Zoals het realiseren van nieuwe woonmilieus via geleidelijke herstructurering van de buurten die direct buiten de binnenstad liggen. Het te voeren ruimtelijke ordeningsbeleid voor de oostkant van de stad kan verschillen van het beleid voor de westoever om de mogelijkheden van de hoofdinfrastructuur op de oostelijke maasoever beter te benutten. Maar ook naar het landschap rond de stad wordt gekeken. Naar het belang van de Maas en drie grote groengebieden (Terraspark, Cannerberg/Jekerdal/St. Pietersberg en Grensmaas).

Structuurbeeld & Mobiliteitsbeeld.pdf