Ministerie van Financiën

De Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal Postbus 20017 2500 EA Den Haag

Datum Uw brief (Kenmerk) Ons kenmerk

2 maart 2006 29 januari 2006 DGB 2006-00565

Onderwerp

Kamervragen van het lid Van der Lans

Bijgaand doe ik u toekomen de antwoorden op de vragen van het lid Van der Lans (Groen Links) aan de minister van Financiën over het doen van elektronische aangifte omzetbelasting door ondernemers.

Staat u mij toe, in het licht van de adressering van deze vragen, hoewel staatsrechtelijk niet onjuist, u te wijzen op de portefeuilleverdeling tussen de Minister en Staatssecretaris van Financiën zoals gepubliceerd in de Staatscourant van 26 juni 2003, nr. 120, blz. 8.

De staatssecretaris van Financiën,

Mr. drs. J.G. Wijn

Antwoorden op de vragen van het lid Van der Lans (Groen Links) aan de minister van Financiën over het doen van elektronische aangifte omzetbelasting door ondernemers (ingezonden 27 januari 2006)


---

Bent u ervan op de hoogte dat een groot aantal ondernemers vanaf dinsdag 24 januari 2006 stelselmatig problemen heeft ondervonden met het elektronisch aangifte doen van hun omzetbelasting?


---

Wat is daarvan de oorzaak?

Antwoorden op de vragen 1 en 2

Het is mij bekend dat zich rond 24 januari problemen hebben voorgedaan met de elektronische poort waarlangs elektronische aangiften omzetbelasting door ondernemers aan de Belastingdienst worden ingezonden. De problemen hielden verband met de piekbelasting van de poort.


---

Is het waar dat dergelijke problemen vaker voorkomen tijdens zogenaamde piekweken?

Antwoord

Ja. De Belastingdienstpoort functioneert over het algemeen prima, maar blijkt op het hoogtepunt van de maandelijkse aangiftestroom gevoelig voor storingen die samenhangen met de grote volumes die dan worden aangeboden.


---

Kunt u verklaren waarom van deze technische problemen geen melding wordt gemaakt op de website van de Belastingdienst in de vorm van een adequaat servicebericht?

Antwoord

In het concrete geval in januari was sprake van een ongelukkige samenloop van omstandigheden. In de eerste plaats bleek de monitorfunctie van de Belastingdienst op de site, waardoor uitval terstond kan worden geconstateerd, niet te functioneren. Daardoor bleek pas op grond van signalen van ?buiten? dat er problemen waren met de site. Op de tweede plaats ontstond er miscommunicatie tussen de verschillende dienstonderdelen die zijn betrokken bij het op de site plaatsen van een servicebericht.


---

Kunt u toezeggen dat technische problemen met betrekking tot het doen van elektronische aangifte in de toekomst op een snelle en klantvriendelijke wijze aan ondernemers wordt meegedeeld?

Antwoord

Het incident in januari heeft tot een aantal maatregelen geleid:

- er wordt versneld geïnvesteerd in hardware (servers), waardoor capaciteitsproblemen tijdens piekperiodes worden voorkomen;

- de monitorfunctie op de site wordt aangescherpt, waardoor uitval eerder wordt gesignaleerd, zodat zowel eerder kan worden gewerkt aan de oplossing van het probleem als sneller een bericht op de site kan worden gezet;

- de lijnen om tot een bericht op de site te komen worden verkort, waardoor het risico van miscommunicatie wordt geminimaliseerd.

Ik ben van mening dat met deze maatregelen een betere dienstverlening aan de ondernemers wordt gerealiseerd.


---

Wat gebeurt er met ondernemers die door deze technische storing buiten hun schuld niet in staat zijn om vóór 31 januari 2006 een elektronische aangifte omzetbelasting te doen?


---

Acht u het redelijk om bij dit soort technische storingen de termijn waarbinnen aangifte kan worden gedaan te verlengen met de duur van de technische storing?

Antwoord op de vragen 6 en 7

Mijn gedragslijn in dezen is afhankelijk van de duur van de storing en het tijdstip waarop deze zich voordoet. Als na herstel van de storing er nog een aantal dagen resteert om tijdig aangifte te doen, ga ik ervan uit dat verlenging van de termijn niet noodzakelijk is. Voor het geval zich daarbij bijzondere individuele knelpunten voordoen, levert de Belastingdienst maatwerk. Ik heb ondernemers overigens geadviseerd niet tot het laatste moment te wachten met het doen van aangifte. Ten slotte: mogelijke problemen en oplossingen ten aanzien van het indienen van de aangifte hebben geen relatie met het doen van betalingen: deze moeten per definitie tijdig zijn verricht.