Jaarcijfers OptiTrade + 7%
Creative venue
slag aan voor- en achterkant winkels levert 7% groei op in 2005
OptiTrade vergroot offensief tegen internationale opticienketens
Tegen de trend in de optiekbranche in heeft OptiTrade Holding - één van de
toonaangevende optiek service-organisaties in Nederland en eigenaar van de succesvolle
retailformule Oogmerk - het boekjaar 2005 afgesloten met uitstekende cijfers. Het nog
immer zelfstandige Nederlandse bedrijf boekte een omzetstijging van bijna 7%. De 275
aangesloten winkels vertegenwoordigden het afgelopen jaar een consumentenomzet van ruim
130 miljoen euro, een groei naar een marktaandeel van 14%. Topman Hungerink sprak bij de
bekendmaking ook van een 'aanzienlijke' stijging van het bedrijfsresultaat. Dat resultaat
is hard nodig, aldus de directie, om het offensief tegen grote internationale filiaal- en
franchiseketens verder te kunnen vormgeven. OptiTrade wil binnen twee jaar doorgroeien
naar een marktaandeel van 20%. Dochter Oogmerk, met in 2005 al 108 winkels, zal
doorgroeien naar minstens 150 winkels.
De internationale opticienketens krijgen het volgens Hungerink knap lastig de komende
jaren. Volgens hem zijn het juist de zelfstandige opticiens in hun rol van ondernemer die
steeds meer terrein gaan terugwinnen van de grote ketens. Dit gaat volgens hem veel verder
dan ordinair vechten op prijs. Het offensief vindt plaats zowel aan de 'achterkant' van de
winkels (beter georganiseerde inkoop, online voorraadbeheer, een volledig geautomatiseerd
administratiesysteem en elektronische declaratiesystemen richting zorgverzekeraars) als
ook aan de 'voorkant', dus in de winkel. Degene met de meest trendy en modieuze
merkcollecties, eigentijdse winkeluitstraling en bewezen vakmanschap wint marktaandeel zo
stelt Hungerink. 'Consumenten verdienen het vakmanschap van optometristen en een betere
kwaliteit van oogmetingen, correctie- en materiaaladvies. Bij ruim 80% van onze Oogmerk
winkels is of de winkeleigenaar inmiddels zelf gediplomeerd optometrist of heeft deze
specialist in dienst.'
'Goed zien' ondergeschoven kindje
Juist door de beschikking te hebben over optometristen zijn de zelfstandige Oogmerk
opticiens steeds vaker in staat om hun rol in de regionale ketenzorg te versterken. In
dit kader werken zij inmiddels nauw samen met instanties als de GGD en oogspecialisten in
ziekenhuizen en privéklinieken. Hungerink ziet nu al een kentering in de rol van de
traditionele opticien. OptiTrade voert voor de Oogmerk ondernemers inmiddels vergaande
gesprekken met verzekeraars en zorgverleners om te komen tot betere preventieve zorg,
schadelastbeperking, verantwoorde gecontracteerde zorg en optimale administratieve
efficiency (elektronische gegevensuitwisseling en rechtstreekse declaraties).
Daarbij is Oogmerk ook sinds afgelopen najaar - met steun van aansprekende onderzoeks- en
zorginstanties in binnen- en buitenland - een tweetal belanghebbende lobbies en
aansprekende voorlichtingscampagnes gestart om het ondergeschoven belang van 'goed zien'
op het 'netvlies' van de consument én de politieke agenda te krijgen. Het gaat
hier enerzijds om het pleit dat Oog Periodieke Keuringen verplicht gesteld dienen te
worden voor alle weggebruikers van 18 jaar en ouder, anderzijds om oogkeuringen voor
kinderen op scholen kwalitatief te verbeteren.
Vooruitzichten: groeiend marktaandeel Oogmerk retailformule
Het aantal winkels dat is aangesloten bij de serviceorganisatie steeg in 2005 van 254 naar
275 (+8%). Het aantal winkels binnen de Oogmerk-formule groeide met 19%, van 91 naar 108
winkels. Ook de aangesloten winkels profiteerden aanzienlijk van de jaarcijfers van
OptiTrade. Zowel directe inkoopkortingen als bonussen die worden uitgekeerd bij het
behalen van de omzettargets stegen opnieuw in 2005, de laatste met maar liefst 8%.
OptiTrade-directeur Alhard Hungerink wil de groei de komende jaren versnellen: in 2008
moet de totale groep bestaan uit 350 winkels, waarvan 150 Oogmerk winkels. Dat komt dan
neer op een marktaandeel van 20%. 'Vorig jaar was nog een overgangsjaar waarbij de
serviceorganisatie verder werd geprofessionaliseerd, onze innovatieve ICT systemen zijn
afgerond en ons nieuwe Oogmerk retailconcept in de steigers is gezet. In 2006 moeten we
verder doorbreken met nieuwe winkelinrichtingen, innovatieve marketingconcepten en
gesofisticeerde klantloyaliteitsprogramma's.
Met de groei van het aantal aangesloten zelfstandige winkels, wil OptiTrade naast het
bieden van een optimale dekking in heel Nederland, vooral zijn slag slaan op het terrein
van kwaliteit (advies/product/service) en modebewustzijn. 'Op alle terreinen waar de
uniforme ketens niet voldoende meekomen en zichzelf 'doodconcurreren' op prijs, kunnen
wij vanuit het zelfstandig ondernemerschap van onze aangesloten deelnemers lokaal
toeslaan', aldus een ambitieuze Hungerink.
Fundamenteel
Een belangrijke pijler onder het succes is volgens Hungerink de hoogwaardige
ICT-infrastructuur waar OptiTrade zich van bedient. Hungerink: 'Ons ICT systeem trekt
veel deelnemers om in te stappen bij OptiTrade. We hebben daar de afgelopen jaren enorm
in geïnvesteerd en lopen hiermee flink voorop. Zelfs als ik dat vergelijk met
gevestigde internationale retailketens.'
Zo kunnen deelnemers gebruik maken van een volledig internet-based management
informatiesysteem dat hen zeven dagen per week, 24 uur per dag inzicht geeft in actuele
omzetcijfers, leverancierscondities en waarmee ze hun eigen resultaten kunnen vergelijken
met die van andere deelnemers. Daarnaast biedt OptiTrade deelnemers eveneens een web-based
betaalsysteem, zodat binnen de organisatie nog slechts elektronische facturen worden
verzonden, en een zeer geavanceerd declaratiesysteem voor bril- en
contactlensvergoedingen dat gekoppeld is aan de zorgverzekeraars.'
Volgens Hungerink is de hoge automatiseringsgraad een belangrijke instrument om de slag
met de ketens te winnen. 'Over het algemeen is de back-office organisatie een zwak punt
bij organisaties van zelfstandigen. Aan de voorkant, dus in de winkel, kan een
zelfstandig ondernemer en winkelier, al dan niet samenwerkend in de formule Oogmerk, het
van een keten winnen. Hier speelt de passie en de drive van de ondernemer een grote rol.
Nu we ook ons proces aan de achterdeur perfect op orde hebben kunnen we op alle fronten
méér bieden dan de filiaal- en franchise ketens.'
Noot aan de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Oogmerk
Alhard Hungerink - Algemeen Directeur
Postbus 507
3990 CH Houten
T: +31 (0) 30 634 26 69
F: +31 (0) 30 634 25 17
M: +31 (0) 6 53 167 249
E: a.hungerink@optitrade.nl
www.optitrade.nl
Creative Venue - communicatieadvies en PR
Frank Witte - woordvoerder
Pilotenstraat 37
1059 CH Amsterdam
T: +31 (0) 20 452 5225
F: +31 (0) 20 452 8650
M: +31 (0) 6 53 736 170
E: f.witte@creativevenue.nl
www.creativevenue.nl
Over Oogmerk
Goed kunnen zien. Mooie dingen kunnen bekijken. Het is belangrijk, eigenlijk onmisbaar
voor de kwaliteit van uw leven. Zijn uw ogen niet zo goed als u zou willen, dan kunt u
terecht bij de opticien voor een bril of contactlenzen. Natuurlijk wilt u de beste
opticien, die de kwalitatief optimale oplossing voor u zoekt. Om consumenten bij die
keuze te ondersteunen is Oogmerk opgericht. Het retailmerk Oogmerk bestaat uit een groep
van zelfstandige opticiens. De aangesloten ondernemers zijn gedreven specialisten, die
voldoen aan de hoogste opleidingseisen. Bij onze optiekwinkels ben je verzekerd van goed
advies en is er oprechte interesse in de klant. Maar ook het mode-aspect en wat een bril
kan doen voor iemands persoonlijkheid staan centraal. Eén ding hebben ze gemeen:
ze bieden de zekerheid van landelijke service en garantie.
Over OptiTrade Holding
Bij OptiTrade Holding zijn opticiens aangesloten die zelfstandig willen blijven
ondernemen, maar toch willen profiteren van krachtenbundeling. Er zijn twee
mogelijkheden: deelnemen aan OptiTrade Inkoop óf van de combinatie OptiTrade
Inkoop en Oogmerk. Zelfstandige optiekwinkels die voordeel willen hebben van samenwerking
'aan de achterdeur' (o.a. gezamenlijke inkoopafspraken) kunnen lid worden bij OptiTrade
Inkoop, dat inmiddels in Nederland zo'n 275 zelfstandige opticiens telt. Wie wil
profiteren van het sterke retailmerk Oogmerk kiest voor het combilidmaatschap OptiTrade
Inkoop en Oogmerk. Door de samenwerking van meer dan 100 opticiens in heel Nederland is
Oogmerk een begrip voor de consument geworden voor kwaliteit en onderscheid binnen de
optiekbranche.