Jaarcijfers OptiTrade + 7%

Creative venue

slag aan voor- en achterkant winkels levert 7% groei op in 2005 OptiTrade vergroot offensief tegen internationale opticienketens

Tegen de trend in de optiekbranche in heeft OptiTrade Holding - één van de toonaangevende optiek service-organisaties in Nederland en eigenaar van de succesvolle retailformule Oogmerk - het boekjaar 2005 afgesloten met uitstekende cijfers. Het nog immer zelfstandige Nederlandse bedrijf boekte een omzetstijging van bijna 7%. De 275 aangesloten winkels vertegenwoordigden het afgelopen jaar een consumentenomzet van ruim 130 miljoen euro, een groei naar een marktaandeel van 14%. Topman Hungerink sprak bij de bekendmaking ook van een 'aanzienlijke' stijging van het bedrijfsresultaat. Dat resultaat is hard nodig, aldus de directie, om het offensief tegen grote internationale filiaal- en franchiseketens verder te kunnen vormgeven. OptiTrade wil binnen twee jaar doorgroeien naar een marktaandeel van 20%. Dochter Oogmerk, met in 2005 al 108 winkels, zal doorgroeien naar minstens 150 winkels.

De internationale opticienketens krijgen het volgens Hungerink knap lastig de komende jaren. Volgens hem zijn het juist de zelfstandige opticiens in hun rol van ondernemer die steeds meer terrein gaan terugwinnen van de grote ketens. Dit gaat volgens hem veel verder dan ordinair vechten op prijs. Het offensief vindt plaats zowel aan de 'achterkant' van de winkels (beter georganiseerde inkoop, online voorraadbeheer, een volledig geautomatiseerd administratiesysteem en elektronische declaratiesystemen richting zorgverzekeraars) als ook aan de 'voorkant', dus in de winkel. Degene met de meest trendy en modieuze merkcollecties, eigentijdse winkeluitstraling en bewezen vakmanschap wint marktaandeel zo stelt Hungerink. 'Consumenten verdienen het vakmanschap van optometristen en een betere kwaliteit van oogmetingen, correctie- en materiaaladvies. Bij ruim 80% van onze Oogmerk winkels is of de winkeleigenaar inmiddels zelf gediplomeerd optometrist of heeft deze specialist in dienst.'

'Goed zien' ondergeschoven kindje
Juist door de beschikking te hebben over optometristen zijn de zelfstandige Oogmerk opticiens steeds vaker in staat om hun rol in de regionale ketenzorg te versterken. In dit kader werken zij inmiddels nauw samen met instanties als de GGD en oogspecialisten in ziekenhuizen en privéklinieken. Hungerink ziet nu al een kentering in de rol van de traditionele opticien. OptiTrade voert voor de Oogmerk ondernemers inmiddels vergaande gesprekken met verzekeraars en zorgverleners om te komen tot betere preventieve zorg, schadelastbeperking, verantwoorde gecontracteerde zorg en optimale administratieve efficiency (elektronische gegevensuitwisseling en rechtstreekse declaraties).

Daarbij is Oogmerk ook sinds afgelopen najaar - met steun van aansprekende onderzoeks- en zorginstanties in binnen- en buitenland - een tweetal belanghebbende lobbies en aansprekende voorlichtingscampagnes gestart om het ondergeschoven belang van 'goed zien' op het 'netvlies' van de consument én de politieke agenda te krijgen. Het gaat hier enerzijds om het pleit dat Oog Periodieke Keuringen verplicht gesteld dienen te worden voor alle weggebruikers van 18 jaar en ouder, anderzijds om oogkeuringen voor kinderen op scholen kwalitatief te verbeteren.

Vooruitzichten: groeiend marktaandeel Oogmerk retailformule Het aantal winkels dat is aangesloten bij de serviceorganisatie steeg in 2005 van 254 naar 275 (+8%). Het aantal winkels binnen de Oogmerk-formule groeide met 19%, van 91 naar 108 winkels. Ook de aangesloten winkels profiteerden aanzienlijk van de jaarcijfers van OptiTrade. Zowel directe inkoopkortingen als bonussen die worden uitgekeerd bij het behalen van de omzettargets stegen opnieuw in 2005, de laatste met maar liefst 8%.

OptiTrade-directeur Alhard Hungerink wil de groei de komende jaren versnellen: in 2008 moet de totale groep bestaan uit 350 winkels, waarvan 150 Oogmerk winkels. Dat komt dan neer op een marktaandeel van 20%. 'Vorig jaar was nog een overgangsjaar waarbij de serviceorganisatie verder werd geprofessionaliseerd, onze innovatieve ICT systemen zijn afgerond en ons nieuwe Oogmerk retailconcept in de steigers is gezet. In 2006 moeten we verder doorbreken met nieuwe winkelinrichtingen, innovatieve marketingconcepten en gesofisticeerde klantloyaliteitsprogramma's.

Met de groei van het aantal aangesloten zelfstandige winkels, wil OptiTrade naast het bieden van een optimale dekking in heel Nederland, vooral zijn slag slaan op het terrein van kwaliteit (advies/product/service) en modebewustzijn. 'Op alle terreinen waar de uniforme ketens niet voldoende meekomen en zichzelf 'doodconcurreren' op prijs, kunnen wij vanuit het zelfstandig ondernemerschap van onze aangesloten deelnemers lokaal toeslaan', aldus een ambitieuze Hungerink.

Fundamenteel
Een belangrijke pijler onder het succes is volgens Hungerink de hoogwaardige ICT-infrastructuur waar OptiTrade zich van bedient. Hungerink: 'Ons ICT systeem trekt veel deelnemers om in te stappen bij OptiTrade. We hebben daar de afgelopen jaren enorm in geïnvesteerd en lopen hiermee flink voorop. Zelfs als ik dat vergelijk met gevestigde internationale retailketens.'

Zo kunnen deelnemers gebruik maken van een volledig internet-based management informatiesysteem dat hen zeven dagen per week, 24 uur per dag inzicht geeft in actuele omzetcijfers, leverancierscondities en waarmee ze hun eigen resultaten kunnen vergelijken met die van andere deelnemers. Daarnaast biedt OptiTrade deelnemers eveneens een web-based betaalsysteem, zodat binnen de organisatie nog slechts elektronische facturen worden verzonden, en een zeer geavanceerd declaratiesysteem voor bril- en contactlensvergoedingen dat gekoppeld is aan de zorgverzekeraars.'

Volgens Hungerink is de hoge automatiseringsgraad een belangrijke instrument om de slag met de ketens te winnen. 'Over het algemeen is de back-office organisatie een zwak punt bij organisaties van zelfstandigen. Aan de voorkant, dus in de winkel, kan een zelfstandig ondernemer en winkelier, al dan niet samenwerkend in de formule Oogmerk, het van een keten winnen. Hier speelt de passie en de drive van de ondernemer een grote rol. Nu we ook ons proces aan de achterdeur perfect op orde hebben kunnen we op alle fronten méér bieden dan de filiaal- en franchise ketens.'

Noot aan de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Oogmerk
Alhard Hungerink - Algemeen Directeur
Postbus 507
3990 CH Houten

T: +31 (0) 30 634 26 69
F: +31 (0) 30 634 25 17
M: +31 (0) 6 53 167 249
E: a.hungerink@optitrade.nl

www.optitrade.nl

Creative Venue - communicatieadvies en PR
Frank Witte - woordvoerder
Pilotenstraat 37
1059 CH Amsterdam

T: +31 (0) 20 452 5225
F: +31 (0) 20 452 8650
M: +31 (0) 6 53 736 170
E: f.witte@creativevenue.nl

www.creativevenue.nl

Over Oogmerk
Goed kunnen zien. Mooie dingen kunnen bekijken. Het is belangrijk, eigenlijk onmisbaar voor de kwaliteit van uw leven. Zijn uw ogen niet zo goed als u zou willen, dan kunt u terecht bij de opticien voor een bril of contactlenzen. Natuurlijk wilt u de beste opticien, die de kwalitatief optimale oplossing voor u zoekt. Om consumenten bij die keuze te ondersteunen is Oogmerk opgericht. Het retailmerk Oogmerk bestaat uit een groep van zelfstandige opticiens. De aangesloten ondernemers zijn gedreven specialisten, die voldoen aan de hoogste opleidingseisen. Bij onze optiekwinkels ben je verzekerd van goed advies en is er oprechte interesse in de klant. Maar ook het mode-aspect en wat een bril kan doen voor iemands persoonlijkheid staan centraal. Eén ding hebben ze gemeen: ze bieden de zekerheid van landelijke service en garantie.

Over OptiTrade Holding
Bij OptiTrade Holding zijn opticiens aangesloten die zelfstandig willen blijven ondernemen, maar toch willen profiteren van krachtenbundeling. Er zijn twee mogelijkheden: deelnemen aan OptiTrade Inkoop óf van de combinatie OptiTrade Inkoop en Oogmerk. Zelfstandige optiekwinkels die voordeel willen hebben van samenwerking 'aan de achterdeur' (o.a. gezamenlijke inkoopafspraken) kunnen lid worden bij OptiTrade Inkoop, dat inmiddels in Nederland zo'n 275 zelfstandige opticiens telt. Wie wil profiteren van het sterke retailmerk Oogmerk kiest voor het combilidmaatschap OptiTrade Inkoop en Oogmerk. Door de samenwerking van meer dan 100 opticiens in heel Nederland is Oogmerk een begrip voor de consument geworden voor kwaliteit en onderscheid binnen de optiekbranche.